הסרת שומה וביופסיה

הסרת שומה וביופסיהשומות הינן נגעי עור נפוצים היכולים להביא להתפתחות של ממאירות. הגישה הרווחת היום בנוגע לשומות הינה לבצע מעקב אחר שומות שאינן חשודות לממאירות, ולהסיר את אלו בעלות המאפיינים המדאיגים.

מאפיינים אלו כוללים: מספר צבעים, צורה ללא גבולות חדים, נגע פיגמנטרי חדש מעל גיל 40, צורה אסימטרית, דימום או התכייבות. מלבד זאת, ניתן לבצע הסרה של שומות מסיבות אסתטיות מעור הפנים או כל אזור אחר בגוף.

היכן מבצעים הסרה של שומה?

הסרה של שומה הינה תהליך שגרתי, המבוצע בידי רופאי עור ופלסטיקאים (ובנסיבות קוסמטיות ולאחר בחינת רופא אפשרי גם אצל קוסמטיקאיות מוסמכות), במרפאות קהילתיות, מרפאות פרטיות ובבתי חולים.

מה בודקים בשומה שהוסרה?

למעשה הסרה של שומה אינה שונה מכל ביופסיה אחרת. לאחר הפרוצדורה השומה נשלחת למעבדה הפתולוגית, שם עוברת בדיקות שונות לשלילת ממאירות. הבדיקות כוללות צביעות ובחינה של סמנים תאיים שונים המעידים על שגשוג תאי לא תקין.

כיצד מתבצעת הסרת שומה?

השלב הראשון בהסרת שומה הינו החלטה על הסרתה. החלטה זו, באם אינה מסיבות אסתטיות, מבוססת בעיקר על בדיקה על ידי הרופא המטפל בעזרת מכשיר הדרמוסקופ. מכשיר זה מאפשר בחינה טובה של השומה בצורה לא פולשנית.

באם הוחלט על הסרתה של השומה, תקבע הגישה המתאימה, כאשר ישנן מספר גישות, שהעיקריות בהן: לייזר, גלי רדיו וניתוח. שתי השיטות הראשונות מתאימות יותר להסרה של שומות מסיבות קוסמטיות.

הסרת שומה בלייזר או בעזרת גלי רדיו הינה דומה. שתי הפעולות מתבצעת על ידי מכשיר הפולט קרניים (לייזר / גלי רדיו) הגורמות לחימום של הנגע עד לצריבתו במספר מוקדים. פעולת הצריבה גורמת לתגובה של העור והווצרות גלד. שיטה זו נחשבת לכזו הממזערת את הצלקת.

ישנם מצבים בהם הסרה בשיטות זעירות אלו פחות מתאימה, וידרש ניתוח קטן. מצבים אלו מתרחשים בדרך כלל בעת הסרה של נגע  החשוד כממאיר (למשל, ביופסיה של נגע שטוח החשוד כמלנומה). הסרה כירורגית מאפשרת להסיר את הנגע בשלמותו, או חלק גדול ממנו, שדי בו כדי לאפשר למעבדה הפתולוגית לזהות באיזה נגע מדובר.

הסרה של שומה בצורה ניתוחית תתבצע תחת הרדמה מקומית בזריקה, או על ידי אלחוש בקרם. הטכניקה הניתוחית יכולה אחת משתיים: האחת, הסרה מלאה – כריתה, בה יחתך הנגע עד מלוא עומקו. האזור יסגר על ידי תפרים, המוצאים לאחר שבועיים בממוצע. לעיתים משתמשים בתפרים תת עוריים הנמסים, ואין צורך להסירם.

הטכניקה השניה האפשרית היא הסרה של נגע בצורה שטחית, המכונה "גילוח", בה מגלחים את הנגע בקו העור. נגע זה לא תמיד יוסר במלואו ומכאן חסרונה של השיטה, המלווה באחוז גבוה יותר של נגעים חוזרים. היתרון הבולט מנגד הוא שלרוב שיטה זו מקטינה את התהוות הצלקת.

האם דרושה התאוששות מהפרוצדורה?

הסרת שומה הינה פרוצדורה קצרה ואינה דורשת התאוששות ממושכת או אשפוז. החלמת האזור שנותח עשויה לקחת חודש ימים, בו מומלץ להמנע מחשיפה לשמש, לבריכה, לים. כמו כן, לאחר ההסרה בשל הפגיעה בעור נוצר גלד הנושר לאחר כשבוע עד שבועיים.

האם נשארת צלקת לאחר ההסרה?

כל פרוצדורה רפואית הדורשת פציעה של העור תשאיר צלקת מסוימת. לעיתים הצלקת קטנה וקשה להבחנה, ולרוב זה המצב כאשר מדובר בנגעים קטנים. נגעים גדולים יותר יכולים להשאיר סימן מסוים,בהיר מהעור, שילך ויתכהה עם הזמן ויהיה פחות מורגש. הצטלקות העור קשורה הן בגודל ומאפייני הנגע שהוסר, מיומנותו של המסיר, והן בתכונות העור ובנטייה להצטלקות. ישנן פרוצדורות אפשריות העוזרות לטשטש צלקות באם הן גדולות ומורגשות, ביניהן השתלת עור עצמית.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן