אחרי החלמה מסרטן העור

אחרי החלמה מסרטן העורישנו פתגם מפורסם: "הברק לא מכה פעמיים". הפרשנות הנפוצה למשפט היא שאין סיכוי שאסון יקרה פעמיים באותו המקום. למרות שהפתגם נשמע מרשים, המציאות עולה על כל דמיון. אסונות קורים שוב ושוב ולפעמים אפילו באותם מקומות, מה שרק מוכיח את הפתגם: "צרות באות בצרורות".

מחלת הסרטן אינה שונה מכל אסון אחר. ישנן פעמים בהן היא מגיעה לביקור ועוזבת במהירות, וישנן פעמים שהיא חוזרת בעוצמה לסיבוב נוסף.

בישראל, שיעור החולים בסרטן העור הוא מהגבוהים בעולם וגם המחלימים עלולים לחלות בפעם השנייה. מסיבה זו חשוב להכיר את המחלה, מאפייניה וכיצד להימנע.

סרטן – מתייצבים מול המחלה

הסרטן היא מחלה המוכרת לעולם הרפואה מזה שנים רבות, עוד לפני תחילת הספירה. באופן טבעי, גוף האדם מתחדש ומתעצב כל הזמן. תאים מתים, אחרים נוצרים והסטטוס קוו נשמר.

המחלה מתחילה כאשר תא אינו מסוגל למות ומתחיל להתרבות בקצב מסחרר. זהו השלב בו הופך התא מאלמוני לתא סרטני ממאיר המתחיל את המחלה בגוף.

סרטן העור

עורו של האדם נושא בקרבו שלושה סוגי תאים עיקריים: תאי בסיס, תאי קשקש ומלנוציטים. כל אחד מן התאים הללו יכול להתפתח לכדי מחלת הסרטן.

מחלת הסרטן המתפתחת מתאי הבסיס נקראת BCC – Basal Cell Carcinoma או בעברית: סרטן תאי הבסיס. המחלה נחשבת לאיטית, לא פולשנית ועם אחוזי החלמה גבוהים.

מחלת הסרטן המתפתחת מתאי הקשקש נקראת SCC – Squamous cell carcinoma או בעברית: סרטן תאי הקשקש. המחלה נחשבת למהירה יותר מסרטן תאי הבסיס, יכולה לשלוח גרורות אך גם היא אינה נחשבת לאלימה במיוחד.

סוג סרטן העור האחרון הוא מלנומה – המתפתחת ממלנוציטים. נחשבת למחלה אלימה וקטלנית, ובמידה והיא מתגלה מאוחר, אחוזי ההישרדות שלה נמוכים וקשים.

סיכונים להישנות המחלה

דרגת המחלה

במחלת הסרטן ישנן דרגות שונות כדי לקבוע את חומרת המחלה והדירוג נקבע בין המספרים 1-4.

הספרה 1 מהווה את המדד הטוב ביותר ואילו 4 המדד הגרוע ביותר.

סרטן העור המתפשט לבלוטות לימפה הסמוכות אליו מוכרז כדרגה מספר 3, ואילו גרורות יעניקו לגידול את דירוג 4. מחלה המאותרת בדרגה 3 מגדילה משמעותית את הסיכון להישנות המחלה לאחר ההחלמה, וזוהי סיבה נוספת לחשיבות הגילוי המוקדם.

ניתוח כריתה 

בחלק מן המקרים, ניתן יהיה לטפל בסרטן העור על ידי כריתה מקומית של הגידול. במקרה כזה, יסיר המנתח את הגידול וכך ימנע את התפשטות המחלה. חשיבות הכריתה היא עצומה ואחריות רבה מוטלת על כתפי המנתח.

כדי שהכריתה תיחשב כמוצלחת חשוב להוציא את כל הגידול ולא להשאיר אפילו תא אחד חולה. מסיבה זו, מסירים המנתחים גם חלק מהשוליים הבריאים הסמוכים לגידול, כדי להיות בטוחים שאכן כל הגידול הוצא. במידה ואכן הכריתה תיעשה בצורה המיטבית ולא יוותרו תאים סרטניים, יורד הסיכון להישנות המחלה.

מעקב מסודר

כל חולה בסרטן העור חשוף לסיכון של הישנות המחלה ומכך אי אפשר להתחמק. אך אחת האפשרויות הבולטות להקטנת הסיכון טמונה במעקב מסודר. כל חולה חייב להגיע למרפאה למעקב צמוד של רופא העור המטפל בו לפחות פעמיים בשנה.

מלבד המעקב המסודר אצל הרופא, כל מטופל יכול לבצע מעקב ביתי שאינו מהווה תחליף למעקב המקצועי, אך יכול לתת התראה במידה ומתרחש משהו חשוד. מטופל יכול לזהות בביתו נגע חדש או שומה ששינתה את צורתה וכך להגיע לאבחון בהקדם האפשרי.

גילוי מוקדם יכול להיות ההבדל בין תוצאות קטלניות לתהליך פשוט וחזרה לשגרה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן