הקשר בין טרשת נפוצה ודום נשימה בשינה

טרשת נפוצה ודום נשימה בשינהעייפות בטרשת נפוצה (MS) היא תופעה נורמאלית. המחלה עשויה לגרום לעייפות, או שהחולה סובל מהפרעה אחרת המקשה על השינה. נדודי שינה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה, דום נשימה בשינה ובעיות שינה אחרות מתרחשות בתדירות גבוהה יותר בקרב אנשים עם טרשת נפוצה.

דום נשימה בשינה עשוי לגרום לתחושת עייפות במהלך היום, ומגביר גם את הסיכון למצבים כגון מחלות לב וסוכרת. הטיפול הנכון מסייע לשיפור הנשימה והשינה, והגברת תחושת הערנות במהלך היום.

אז מה הקשר בין טרשת נפוצה ודום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה מתרחש לעתים קרובות יותר בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל. הרקמה הנוספת מעיקה על קנה הנשימה במהלך השינה, כך שפחות אוויר חודר לריאות. טרשת נפוצה גורמת לעייפות המקשה את ההקפדה על פעילות גופנית, ותרופות הסטרואידים לשליטה במחלה גורמות לעלייה במשקל.

דום נשימה בשינה נפוץ ביותר בקרב חולי טרשת נפוצה גם מסיבה נוספת: טרשת נפוצה תוקפת את המיאלין, הציפוי המקיף את תאי העצב ומגן עליהם. מצב זה מותיר צלקות במוח ובעמוד השדרה, הנקראות נגעים. הנזק מטרשת נפוצה מקשה על יכולת המוח לשלוט בנשימה במהלך השינה.

נוקטוריה

זוהי בעיית שינה אותה חווים מטופלים רבים עם טרשת נפוצה. מצב זה גורם ליקיצות תכופות באמצע הלילה עם דחפים חזקים להשתין. לא ניתן לשחרר הרבה שתן אך היקיצות מתרחשות בכל מקרה.

תרופות לתסמונת שלפוחית רגיזה מסייעות לטיפול בנוקטוריה. תרופות אלו מרגיעות את שרירי השלפוחית ומפחיתות את תדירות השתן הנגרמת כתוצאה מהתכווצויות בשלפוחית השתן.

נרקולפסיה

הפרעה מטרידה במחזורי השינה והעירות. היא גורמת לנמנום בלתי נשלט ועשויה להתרחש בכל עת. תגובה אוטואימונית במוח עלולה לגרום לנרקולפסיה.

רוב המקרים מתרחשים עקב רמות נמוכות של נוירוטרנסמיטר בשם היפו קרטין, המופק על ידי ההיפותלמוס. מחקר משנת 2012 הצהיר כי נגעים בגזע המוח ההיפותלמוס, הנובעים מטרשת נפוצה, עשויים לגרום לנרקולפסיה סימפטומטית.

מתח ודיכאון

אלו הם תסמינים נוספים של טרשת נפוצה המונעים שינה בלילה. חרדה עלולה להוות סימן מקדים ללחץ, אשר מקשה על ההירדמות.

עייפות ודיכאון קשורים היטב, כך ששיטות הרפיה לפני השינה הן המפתח. שיטות אלו מסייעות להתמודד עם מצבי לחץ ודיכאון, כך שניתן לישון טוב יותר. תרופות נוגדות דיכאון מסייעות אף הן לטיפול בנדודי שינה ועייפות הקשורים לטרשת נפוצה.

היפרסומניה – מצב זה גורם לתחושת עייפות מוגברת במהלך היום, ללא קשר להפרעות השינה בלילה. חולי טרשת נפוצה עם מצב זה עשויים לנמנם הרבה במהלך היום, ללא קשר לשעות השינה בלילה. תנומות אלו עשויות להתרחש בזמנים שאינם הולמים, כגון במהלך העבודה, ותחושות עצבנות וחרדה.

טיפולים בדום נשימה בשינה בטרשת נפוצה

הטיפול העיקרי הוא לחץ אוויר חיובי מתמשך (CPAP). המטופל חובש מסכה על האף והפה במהלך השינה, ומכשיר מחדיר בעדינות לחץ אוויר לגרון. טיפול זה שומר על פתיחת דרכי הנשימה במהלך הלילה.

הרופא מסייע למציאת הסוג הנכון של המכשיר והמסכה. חלק מהמסכת קשות לקשירה, ועלולות להוות בעיה אם מתרחשת חולשה או חוסר תחושה בידיים. במצב של נזק עצבי בפנים, יש לבחור מסכה שאינה מציבה לחץ מוגבר.

מכשיר אוראלי – זהו טיפול נוסף לדום נשימה בשינה, המסית את הלסת התחתונה והלשון לשמירת פתיחת דרכי הנשימה. רופא השיניים מתאים מכשיר זה.

במצב של עודף משקל – מומלץ להפחית במשקל עם דיאטה ופעילות גופנית.

שמירת נתיב אוויר פתוח –  מתאפשרת באמצעות שינה על הצד במקום על הגב. ניתן לרכוש כרית מיוחדת המונעת התהפכות.

עישון – מומלץ להפסיק, שכן הוא גורם להחמרת דום נשימה בשינה.

יש להתייעץ עם הרופא לגבי כל התרופות הנצרכות, ולשאול אם תרופות לטרשת נפוצה עשויות להשפיע על הנשימה בלילה. אם כן, לבדוק אם ניתן לעבור לתרופה אחרת.

 

טיפול סרטן השד

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן