בעיות בתפקוד בלוטת התריס והשפעותיהן על המשקל

בעיות בתפקוד בלוטת התריס והשפעותיהן על המשקלבלוטת התריס היא בלוטה הממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר משני צידי כלי הנשימה. בלוטה זו שייכת למערכת ההפרשה ההורמונלית והיא יודעת להפריש 3 סוגים של הורמונים כאשר 2 מהם אחראים על וויסות מגוון של תהליכים שונים – T3 ו- T4 כאשר אחד התהליכים העיקריים קשור לקביעת קצב חילוף החומרים.

זו אחת הסיבות שמצבים כמו תת פעילות של הבלוטה או יתר פעילות שלה כלומר הפרשה לא מאוזנת של אותם ההורמונים, קשורה לשינויים במשקל הגוף.

כיצד קשורות התנודות במשקל לבלוטת התריס?

אם למשל חל שינוי במשקל הגוף שלנו מבלי שנעשו שינויים בתזונה או בפעילות הגופנית או כל שינוי אחר באורח החיים , והעלייה במשקל מתרחשת בפרק זמן קצר יחסית, יכול להיות שזה קשור לתת פעילות של בלוטת התריס ולכן מומלץ לבדוק את זה.

במידה ואכן קיים קשר בין תהליך העלייה למשקל לבין חוסר איזון בהפרשת ההורמונים, לרוב הדבר יבוא לידי ביטוי בתת פעילות של הבלוטה, כלומר במצב זה בלוטת התריס מפרישה פחות מהורמון הטירוקסין המכונה גם T4 וכתוצאה מכך נוצר מצב של עלייה במשקל בשל חוסר איזון בתהליך חילוף החומרים.

הדבר נכון גם להיפך. במצב בו הבלוטה מפרישה יותר מדי הורמונים, תהליך הנקרא פעילות יתר, יכול להיות מצב של הפחתה ניכרת במשקל הגוף.

האם יש קשר בין התזונה לבין פעילותה של בלוטת התריס?

ובכן, תזונה יכולה להיות קשורה ולהשפיע על תפקודה של בלוטת התריס בכל מיני דרכים. למשל מחסור במינרל היוד.

יוד הוא מינרל שקיים באדמה ומשם הוא מגיע לצמחים ואז אלינו. 80% מהמינרל נאגר בבלוטת התריס. אותו מינרל מהווה מרכיב מאוד חשוב באותם הורמונים שהבלוטה מייצרת.

כאשר יש מצב של חוסר ביוד, מה שמאוד נפוץ כתוצאה מהרגלי התזונה המערבית, מתפתחת מחלה המכונה גוייטר.

במצב זה הבלוטה מתרחבת, יש נפיחות באזור הצוואר מה שבעצם גורם לבלוטה לנסות ליצור פיצוי כלשהוא מה שגורם בעצם למצב של תת פעילות, האטת קצב חילוף החומרים, כאמור – השמנה. חשוב להבין כי גם עודף במינרל היוד יכול לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס.

אילו עוד גורמים משפיעים על בלוטת התריס ביחס לתזונה ולאורח החיים?

  • פעילות גופנית – מי שלא מבצע פעילות גופנית גורם לכך שאותם הורמונים מופרשים בצורה מופחתת ולכן פעילות גופנית חשובה מאוד למי שסובל מתת פעילות של בלוטת התריס שכן היא משפרת את קצב חילוף החומרים.
  • סויה – מוצרי מזון המכילים כמויות גדולות של סויה יכולים לגרום בטווח הארוך לחוסר איזון של הבלוטה.
  • קפאין – במידה ואתם צורכים תרופה כזו או אחרת לשיפור תפקוד הבלוטה, כמויות מרובות של קפאין יכולות לפגוע בתהליך הספיגה של התרופות.
  • מחסור בויטמינים – תזונה לא מאוזנת שגורמת למחסור באחד או יותר מהויטמינים או המינרלים בגוף יכולה לגרום לבעיות בתפקוד הבלוטה. יש ויטמינים מסוימים כמו ויטמין C למשל המסייע בתהליך ייצור ההורמונים המיוצרים על ידי הבלוטה.

לסיכום, בלוטת התריס משפיעה על מגוון של תהליכים גופניים ומי שסובל מתת או מעודף פעילות של הבלוטה ירגיש זאת במגוון של תהליכים כמו למשל עייפות ותשישות מאוד מורגשת או להפך – תזיזתיות וחוסר נחת, עלייה או ירידה חדה במשקל, נשירת שיער, אי סדירות בהופעת הוסת, עצירות או נטיה לשלשולים, נפיחות, חוסר תיאבון ועוד. במידה ואתם מרגישים כי אחד או יותר מהתסמינים מאפיינים את גופכם, שווה להיבדק ובמידת הצורך לקבל טיפול מתאים.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן