דגימת מח עצם

דגימת מח עצםמח העצם הוא בית החרושת שבו מיוצרים תאי הדם ובכלל זה תאי דם אדומים, תאי דם לבנים וטסיות דם. מדובר ברקמה ספוגית הנמצאת בעצמות, בדגש על עצם האגן ועצם החזה. במצבים שבהם ישנו חשד למחלה של מח העצם ובמקרים שבהם יש לבצע מעקב אחר התקדמות המחלה או אחרי השפעת הטיפולים על המחלה במח העצם, יתכן שהמטופל יצטרך לעבור בדיקת ביופסיה שבמהלכה תילקח דוגמית ממח העצם לצורך בדיקתה במעבדה.

במעבדה ניתן לבצע תרבית ולבדוק האם קיימת נוכחות חיידקית בדגימה, לבצע בדיקות היסטולוגיות וציטולוגיות, לערוך אפיון חיסוני של תאים, לבצע PCR ועוד. את הדגימה נוטלים מעצם האגן או מעצם החזה.

באילו מקרים יש לבצע את הבדיקה?

ביופסיה של מח העצם מבוצעת בדרך כלל בעקבות ממצאים חריגים שהתגלו בבדיקות דם שונות, המעלים חשד כי ישנם ליקויים בתהליכי הייצור של תאי הדם. בנוסף, לא אחת מופנים חולים אונקולוגים לבדיקת ביופסיה של מח העצם על מנת לשלול או לאבחן גרורות בעצמות. מעבר לכל זה, כאשר חולה הסובל ממחלה של מח העצם עובר טיפול מסוים ויש צורך לבחון ולהעריך את השפעת הטיפול, ניתן ליטול דוגמית רקמה לבדיקת מעבדה ולבחון האם הטיפול השפיע כמצופה או לא.

כיצד מבצעים את הבדיקה?

אם הדגימה נלקחת מעצם האגן, המטופל ישכב על הבטן או על הצד במהלכה. לעומת זאת, אם הדגימה נלקחת מעצם החזה, במהלך הבדיקה המטופל ישכב על גבו. את הדגימה נוטלים באמצעות מחט המוחדרת לעצם דרך העור ולכן לפני הבדיקה האזור יורדם באופן מקומי. כמו כן במקרה הצורך, ניתן יהיה לעבור את הבדיקה תחת טשטוש. בדרך כלל, התהליך מסתיים במהירות ולרוב לא חולפות יותר מעשרים דקות מהרגע שבו המטופל נכנס לחדר הבדיקה ועד לרגע שבו הוא יוצא ממנו.

אם הדגימה נלקחה מעצם האגן, הנבדק יצטרך לשכב במשך כשעה על הגב לאחר סיום הבדיקה על מנת למנוע דימום.

האם מדובר בבדיקה מסוכנת?

ביופסיה של מח העצם היא בדיקה הנחשבת לבטיחותית מאוד. יחד עם זאת, בדומה לכל הליך רפואי באשר הוא, גם במקרה זה עשויים להתרחש סיבוכים, אם כי מדובר בסיבוכים נדירים מאוד. בעיקר מדובר בזיהום מקומי באזור הבדיקה ובדימום מקומי. שני הסיבוכים הנ"ל ניתנים לזיהוי מוקדם ולטיפול יעיל ופשוט. לפיכך בכל מקרה של עליית חום הגוף (מעל 38 מעלות צלזיוס), הופעת הפרשות באזור הבדיקה, דימום שלא נפסק באזור הבדיקה או כאב, נפיחות ואודם לא סבירים באזור הבדיקה, יש לפנות בדחיפות לעזרה רפואית.

האם ישנן תופעות לוואי שצריך להכיר?

יתכן מאוד שבמשך מספר ימים לאחר הבדיקה תורגש תחושה של אי נוחות או לחץ באזור הבדיקה. על מנת להקל על תופעות אלה ניתן להניח קומפרסים קרים באזור הבדיקה וליטל משככי כאבים, בהתאם להנחיות הרופא. תופעות אלו הן קלות בדרך כלל ובכל מקרה חולפות מאליהן ללא כל טיפול.

כיצד יש להתכונן לבדיקה?

אם הבדיקה מבוצעת תחת סדציה או טשטוש, יש להגיע בצום של שמונה שעות לפחות אך ניתן לצרוך מים או תה עד שעתיים לפני הבדיקה. כמו כן במקרה זה יש לדאוג למלווה מבוגר שיהיה אחראי להחזיר את הנבדק לביתו בתום הבדיקה. כמו כן לאחר בדיקה המבוצעת תחת סדציה או טשטוש יש להימנע מנהיגה במשך יממה וקטינים חייבים להגיע לבדיקה בליווי מבוגר אחראי.

כמו כן חשוב ליידע את הרופא המטפל בנוגע לנטילה של תרופות מכל סוג שהוא, בדגש על תרופות לדילול הדם ותרופות לסוכרת. בנוסף יש לעדכן את הצוות הרפואי עם קבלת ההפניה לבדיקה בנוגע למחלות מהן סובל המטופל, רגישות לחומרי הרדמה ותרופות, דימום שהתרחש לאחרונה והריון.

ראו גם:

על הקשר בין לוקמיה למחלת האיידס

משהו חדש וטוב: טיפול אימונתרפי עשוי להביא להחלמת ילדים מסרטן הדם

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן