בדיקת דם לאבחון מחלות ניווניות

בדיקת דם מהפכניתבדיקת דם חדשה ומהפכנית מאפשרת לזהות בצורה מדויקת מחלות שונות כמו לדוגמה סרטן הלבלב, פגיעות טראומטיות, ניוון מוחי, סוכרת סוג 1 ודלקת הלבלב. הבדיקה מסוגלת לזהות מקטעים חופשיים של חומר תורשתי המשתחררים לזרם הדם כאשר תאי הגוף מתים ומתפרקים. מדובר בבדיקה הפותחת פתח למהפכה ברפואה האבחנתית.

את הבדיקה פיתחו חוקרים בצוות בינלאומי שהובל על ידי פרופסור יובל דור ודוקטור רות שמר, זוג חוקרים מהפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים, שפעלו בשיתוף פעולה צמוד עם פרופסור בנימין גלזר מהמרכז הרפואי הדסה. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי Proceedings of National Academy of Science USA.

כמו כן לקחו חלק בעריכת המחקר דניאל ניימן, רוני להמן-ורמן, יהושוע מוס וחי זמור, דוקטורנטים מהאוניברסיטה העברית, עמיתת המחקר דוקטור יהודית מגנהיים ומדענים ורופאים מהמרכז הרפואי שיבא והמרכז הרפואי הדסה. החוקרים הישראלים שיתפו פעולה עם צוותים הפועלים במוסדות מחקר רפואי בשוודיה, גרמניה, ארצות הברית וקנדה.

המחקר מומן על ידי המכונים הלאומיים למחקר של ארצות הברית (NIH), האגודה הבינלאומית לסוכרת נעורים, קרן סויקה (קנדה) לחקר סרטן הלבלב, התכנית הטריטרלית של ממשלת גרמניה למחקרים משותפים של ישראלים, גרמנים ופלסטינים והקרן האוסטרלית על שם סר זלמן קוהן.

העקרונות עליהם מבוססת הבדיקה החדשה

כבר עשרות שנים ידוע כי תאים מתים מפרישים לזרם הדם מקטעים של החומר הגנטי שלהם. עם זאת, מאחר והרצף הגנטי בכל תאי הגוף זהה לחלוטין, הרי שלא ניתן לדעת מה הוא המקור של הרצפים הגנטיים הנישאים בזרם הדם. עוד יש לציין כי לתאים המגיעים מאותה הרקמה ישנם מאפיינים מסוימים המאפשרים לזהות אותם, הנקראים מתילציה, כלומר קבוצות מתיל המוצמדות לשיירי ציטוזין בחומר הגנטי.

דגמי המתילציה השונים קובעים אילו גנים ישופעלו ואילו יושתקו ולכן שונים למשל בין תאי הלבלב לתאי הלב, אך זהים בין כל התאים שפועלים באותו האזור ומבצעים את אותן הפעולות. החוקרים שפיתחו את הבדיקה, הצליחו למעשה למפות דגמים שונים של מתילציה ולאחר מכן, פיתחו שיטה מתקדמת שבה ניתן לזהות את הדגמים השונים במקטעי חומר גנטי הנמצאים בזרם הדם.

אילו תאים הצליחו לזהות החוקרים באמצעות הבדיקה החדשנית?

החוקרים דיווחו כי הצליחו לזהות מוות של תאי ביתא מהלבלב, כלומר תאים האחראיים על ייצור האינסולין. תאים אלו נמצאו בדמם של חולי סוכרת סוג 1 שבהם בעקבות ליקוי של המערכת החיסונית, תוקפים תאי הדם הלבנים את תאי הלבלב וכך למעשה נוצרת התלות באינסולין החיצוני. בנוסף לכך, הצליחו החוקרים לזהות מוות של תאי מוח בחולים לאחר דום לב או פגיעת ראש, מוות של תאי גליה בחולי טרשת נפוצה ומוות של תאי לבלב בחולים עם דלקת לבלב כרונית או סרטן לבלב.

באופן כללי מוות של תאים הוא תהליך חשוב ביותר מבחינה ביולוגית שכן הוא עשוי להצביע למשל על מחלה ניוונית מתקדמת, גידול סרטני, התקדמות של מחלה ידועה, רעילות של תרופות שונות, הצלחה של טיפול הניתן לנבדק ועוד. לרוע המזל, עד כה ניתן היה לזהות את המוות התאי רק על ידי נטילת דוגמית רקמה לבדיקת מעבדה בתהליך הנקרא ביופסיה. התקווה היא שבדיקת הדם החדשה תאפשר לזהות מוות תאי מבלי שיהיה צורך לאשפז או לטשטש את הנבדק ומבלי לגרום לתופעות לוואי או להגדיל את הסיכוי לסיבוכים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן