התמודדות עם אפילפסיה: כך תעזרו לאדם הלוקה בהתקף אפליפסיה

כיצד תצליחו לעזור לאדם שלקה בהתקף אפליפטי?בקרב הציבור הרחב רווחות גישות שונות לטיפול באדם הסובל מהתקף אפילפסיה. גישות אלו מבוססות על ידע כללי ועל מידע הנשאב מסרטים ומסדרות טלוויזיה ולפיכך בחלק ניכר מהמקרים מדובר על מידע חסר כל ביסוס מדעי.

בחלק מהמקרים, טיפול לא נכון ולא הולם באדם הסובל מהתקף אפילפסיה, עלול להוביל לנזקים חמורים וחשוב לתת על כך את הדעת. במאמר שלפניכם נפרט אודות האופן הנכון שבו יש להתנהל עם אדם הלוקה בהתקף אפילפסיה ברחוב.

סיוע לאדם הסובל מהתקף טוני-קלוני

ההתקף הטוני קלוני נחלק לשני שלבים: השלב הטוני שבו שרירי הגוף מתקשים ומתכווצים והשלב הקלוני שבו החולה מפרכס. בשלב הטוני החולה לא יוכל להמשיך לעמוד או לשבת וכן ייתכן שיסגור את פיו בחוזקה.

בשלב הזה ייתכן אף שינשוך את הלשון בעוצמה רבה. ההתקף עשוי להשפיע על כל מערכות הגוף כך שייתכן שהחולה לא יהיה מסוגל לצורך העניין לשלוט על הסוגרים או לבלוע רוק. זוהי הסיבה לכך שייתכן שייצא מפיו קצף במהלך ההתקף.

כאשר נתקלים באדם במהלך התקף טוני-קלוני חשוב ביותר להישאר רגועים, להשכיב אותו על הצד ולהניח מתחת לראשו כרית, חולצה או עצם רך כלשהו. כמו כן, חשוב לסלק מסביבתו הקרובה חפצים חדים או משוננים. בשום פנים ואופן אין לנסות לבצע בו הנשמה, לנסות להגביל את התנועות שלו או לשים לו חפץ בין השיניים. במהלך ההתקף אין כל סכנה שיבלע את הלשון.

באילו מצבים יש לקרוא לאמבולנס?

יש לקרוא לאמבולנס בכל מקרה שבו מדובר באדם הסובל מהתקף אפילפטי, שלא מוכר בתור חולה אפילפסיה. כמו כן יש לקרוא לאמבולנס בכל מקרה שבו ההתקף נמשך יותר מחמש דקות ברציפות ובכל מקרה שבו ההתקף חוזר לפני שהאדם הספיק לחזור להכרה מלאה. מטבע הדברים יש להזעיק אמבולנס בכל מקרה שבו התרחשה פציעה תוך כדי ההתקף.

סיוע לאדם במהלך התקף אבסנס

התקף אבסנס הוא התקף קצר מאוד שלרוב לא נמשך יותר משניות בודדות. התקפי אבסנס מופיעים בעיקר בילדים. במהלך ההתקפים החולה לא מסוגל לשמוע את הסובבים אותו ובנוסף ייתכן שההתקף יכלול גלגול עיניים. במקרים מסוימים ההתקף יכול להימשך דקה שלמה. בדרך כלל החולה ייראה לסובבים אותו כאילו שהוא בוהה בחלל. בהתקפי אבסנס אין להתערב כלל, שכן ההתקפים חולפים מאליהם.

סיוע לאדם במהלך התקף חלקי

התקף חלקי הוא התקף שבו ישנו שיבוש בהוראות ששולח המוח רק לחלק מסוים בגוף. במהלך ההתקף החולה יישאר ער, אך הכרתו תהיה מעורפלת.

כמו כן, ייתכן כי איברים מסוימים בגופו ינועו ללא שליטה בצורה אוטומטית. גם במקרה הזה חשוב להרחיק מהחולה עצמים חדים וכן להרחיק את החולה מקירות. חל איסור מוחלט לנסות לרסן את התנועות של החולה בזמן ההתקף בכוח.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן