מדוע חולות אפילפסיה לא יכולות לבצע הפלה בכדורים וכיצד ניתן בכל זאת לקיים הפלה?

הפלה בכדורים נחשבת לדרך "ידידותית" באופן יחסי לבצע את הפסקת ההריון, בטח אם מעמידים מנגד את האופציה של הפלהאפילפסיה והפלה בכדורים - מדוע זה בלתי אפשרי וכיצד אפשר לעבור את ההליך בשלום? בניתוח. זה ממש לא אומר שצריך לקחת את ההפלה כמובנת מאליה. לכדורים יש תופעות לוואי וסיכונים שונים, ובנוסף הם לא מתאימים לכל אישה או לכל הריון (כך שיש מצבים בהם הברירה היחידה למעשה היא הפלה בניתוח).

נשים הסובלות מאפילפסיה מגלות כי המחלה מונעת מהן למעשה את אפשרות הביצוע של הפלה בכדורים, אבל יש מה לעשות. במאמר הבא נציג את הבעיות העיקריות של האפילפסיה וההפלה, בהקשר הנוכחי, ונסביר שהאישה עדיין יכולה להיכנס להריון ואף להפיל.

מדוע חולות אפילפסיה אינן יכולות לבצע הפלה בכדורים?

העובדות מראות שיש כמה תנאים אשר אישה שעומדת בהן לא תוכל לבצע הפלה בכדורים. אחד התנאים המרכזיים הוא המצב הבריאותי של האישה, שצריך להיות תקין ככל האפשר. אישה אשר סובלת מבעיה בריאותית ומקבלת לה טיפול באופן שוטף עלולה שלא לקבל את האישור לבצע הפלה באמצעות תרופות. אפילפסיה הוא אחד המצבים הבריאותיים המשתייכים לקטגוריה הזו, מה גם שמראש היא עלולה להגדיל במידה מסוימת את הסיכויים של האישה לבצע הפלה לא רצויה.

כדי להבין מדוע, רצוי לבחון את ההמלצה הכללית של רופאים בנוגע לתרופות ייעודיות לאפילפסיה. מחקרים שבוצעו בישראל ובעולם במרוצת השנים הראו כי חלק מהותי מהתרופות המשמשות להתמודדות עם אפילפסיה מביאות להפחתת של פעילותה של החומצה הפולית, מה שמגדיל את הסיכויים להתפתחות של מומים אצל העובר. בנוסף לכך יש מחקרים המצביעים על כך שחלק מהתרופות המשמשות כיום לטיפול באפילפסיה, אפילו בקו ראשון, עלולות לפגוע להביא לעלייה בסבירות של האישה להפלה טבעית לא רצויה. עם זאת התרופות החדשות יותר הן בעלות סיכויים נמוכים יותר להפלה מאשר אלו בהן נעשה שימוש עד לפני שנים ספורות. לכן הסיכון הזה להפלה קיים, אך אינו שכיח במיוחד.

במקרה של הפלה בכדורים, החשש העיקרי הוא מהשפעה שלילית של התרופות המיועדות להפסקת הריון – התרופה נוגדת הפרוגסטרון מפיג'ין שלב הראשון, ולאחר יומיים ציטוטק המביאה להתכווצות הרחם ולפליטה של ההריון ממנו – על בריאותה של האישה. החשש העיקרי הוא מהתנגשות בין התרופות המשמשות את האישה בהתמודדות השוטפת עם האפילפסיה לבין התרופות הייעודיות להפלה, התנגשות אשר עלולה להיות מסוכנת עבור האישה.

הפלה בכדורים לא, הפלה כירורגית – כן!

הטעות הגדולה ביותר של נשים רבות היא להימנע מכניסה להריון עקב החשש מההשפעה השלילית של האפילפסיה על סיכויי ההצלחה. כיום יש מספיק כלים שיכולים להגדיל את הסיכויים להריון מוצלח גם עבור חולות האפילפסיה, כאשר ברור כי הניטור והמעקב התמידי אחר קצב התפתחות העובר הם הכרחיים. אישה המעוניינת להביא לאוויר העולם תינוק לא צריכה לתת לעובדת המחלה לבטל עבורה את האפשרות לנסות ולהגשים את החלום.

כאשר האישה נכנסת להריון ומיועדת לעבור הפלה, בין אם עקב סיבות בריאותיות ובין אם מרצונה (למשל הריון בלתי מתוכנן), עליה ליידע כמובן את הרופא שעתיד ללוות אותה בתהליך ההפלה לגבי עובדת היותה חולה באפילפסיה, והתרופות שהיא נוטלת לצורך זה. למרות שעשויים להיות הבדלים מסוימים על פי התרופה הספציפית שהאישה נוטלת, הנחת המוצא היא שנשים אשר חולות באפילפסיה ומטופלות במחלה אינן יכולות מבחינה מעשית לעבור הפלה בכדורים. במקרה הזה ההפלה יכולה להתבצע באופן טבעי בשבועות הראשונים להריון, או לחלופין בהליך הכירורגי שהוא מעט מורכב יותר.

 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן