הדמיה אנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב – ERCP

ERCP הם ראשי התיבות של Endoscopic retrograde cholangiopancreatography, או בעברית: הדמיה אנדוסקופית לאחור של דרכי המרה והלבלב. הליך רפואי זה משמש לאבחון מגוון מחלות שמקורן בדרכי המרה והלבלב ובנוסף ניתן לבצע אותו לצורך טיפול בבעיות מסוימות בדרכי המרה והלבלב כמו הכנסת תומכן (סטנט) לצינור הלבלב, הרחבה של היצריות, שליפת אבנים מדרכי המרה ועוד.

כיצד להיערך לבדיקה?

לבדיקה יש להגיע בצום של שמונה שעות, כשעד חמש שעות לפני הבדיקה מותרת שתייה של נוזלים צלולים בלבד (מיצים מסוננים, תה ומים). אם המטופל שמועמד לבדיקה נוטל נוגדי קרישה כמו קלקסן או קומדין, אספירין, טיקלידיל או פלוויקס, עליו להתייעץ בנוגע להפסקת נטילת התרופה עם הרופא המטפל. זאת כיוון שתרופות אלו מגדילות את הסיכון לדימום ויתכן שיהיה על המטופל להפסיק ליטול את התרופה כשבוע לפני הבדיקה. חרף זאת בכל מקרה חל איסור מוחלט להפסיק את הנטילה ללא הנחיה מפורשת.

כמו כן חשוב להביא לקראת הבדיקה תוצאות עדכניות של ספירת דם, תפקודי כבד ותפקודי קרישה, ובנוסף תוצאות של בדיקות דימות קודמות אם בוצעו (אולטרסאונד, MRI ו-CT).

הליך הבדיקה

לאחר שיוסבר לנבדק על ההליך, סיכוניו ועל האלטרנטיבות האפשריות, יהיה עליו לחתום על טופס הסכמה מדעת. לאחר מכן הוא יקבל בהזרקה לווריד חומר מטשטש שכן הבדיקה מבוצעת תחת סדציה. בתחילת הבדיקה יתיז הרופא חומר מאלחש באזור הלוע של הנבדק (על מנת למנוע תחושה של אי נעימות או כאב) ובשלב הבא יחדיר לפיו צינור גמיש ודק הנקרא אנדוסקופ, באמצעותו מבוצעת הבדיקה.

האנדוסקופ יוחדר דרך הפה למערכת העיכול העליונה ויגיע עד לפתח הפפילה (צינור המרה והלבלב). האנדוסקופ מצויד במצלמה זעירה שמשדרת במהלך הבדיקה אותות וידאו המוקרנים על מסך שממוקם מול עיני הרופא.

כמו כן דרך האנדוסקופ מוחדרת צינורית דקיקה המשמשת להזרקת חומר ניגוד על בסיס יוד. לאחר הזרקת החומר, יוכל הרופא לבחון את האזור תחת שיקוף רנטגן. במהלך הבדיקה הרופא יוכל להבחין בגידול לבלבי אך לצורך קביעת אבחנה, יש ליטול דוגמית רקמה לבדיקה מעבדתית.

ERCP – האם הבדיקה מסוכנת?

ERCP נחשבת לבדיקה בטיחותית יחסית אך בדומה לכל הליך רפואי פולשני, גם במקרה הזה קיים סיכוי לסיבוכים. הסיבוך השכיח ביותר הוא דלקת לבלב המופיעה בעד חמישה אחוז מהנבדקים לאחר הבדיקה. ברוב המקרים מדובר על דלקת קלה בלבד ואילו רק בכאחוז אחד בלבד, מדובר בדלקת בדרגת חומרה בינונית עד גבוהה.

התנקבות של המעי היא סיבוך פוטנציאלי נוסף המתרחש במקרים חריגים ונדירים בלבד ובנוסף יתכן דימום אם במהלך הבדיקה בוצע חיתוך של הפפילה (לצורך הוצאת אבנים מדרכי המרה). בדרך כלל הדימום נעצר ללא טיפול נוסף אך יתכן שיהיה צורך בסגירת החתך באמצעות מהדק (clip).

תהליך ההחלמה

לאחר הבדיקה הנבדק יועבר לחדר ההתאוששות ושם יישאר להשגחה עד שהשפעת התרופות תחלוף. כיוון שבאמצעות האנדוסקופ מוחדר גז במהלך הבדיקה, יתכן שהנבדק יסבול מנפיחות בטנית אך הנפיחות צפויה לחלוף מאליה תוך זמן קצר.

בדרך כלל הנבדק יוכל לחזור לאכול ולשתות כשעה לאחר הבדיקה אלא אם כן יתקבלו הנחיות אחרות. לפני השחרור יקבל הנבדק את התוצאות מהרופא שביצע את הבדיקה בצירוף הנחיות להמשך מעקב או טיפול. אם נלקחה דוגמית רקמה לבדיקה, תוצאות הבדיקה המעבדתית יתקבלו תוך שבועיים ממועד הבדיקה האנדוסקופית.

לאחר הבדיקה יש להימנע מנהיגה במשך כשמונה שעות ובכל מקרה שבו מופיעים תסמינים חשודים כמו חום גבוה, קשיי בליעה וכאבי בטן או חזה, יש ליצור קשר ללא דיחוי עם הרופא שביצע את הבדיקה או לגשת לחדר מיון לבדיקה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חדשות טובות: נרשם שיפור ניכר בהצלחת ניתוח וויפל לטיפול בסרטן הלבלב

בדיקה גנטית ואפיון גנטי תורשתי יכולים למנוע את התפתחות סרטן הלבלב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן