אלכוהול וטרשת נפוצה- מתי אפשר, מתי לא, ולמה לא

אלכוהול וטרשת נפוצה- מתי אפשר, מתי לא, ולמה לאאחרי יום ארוך וקשה בעבודה, בליל הסדר, בהרמת כוסית, ביציאה עם חברים- לכל אחד מתחשק לשתות כוס משקה חריף אחת לכמה זמן.

עבור חולי טרשת נפוצה זוהי התלבטות משמעותית שטומנת בחובה חשש מהחמרת סימפטומי המחלה. האם מותר לחולים לשתות? האם יש דיווחים על תועלת בשתייה עבור חולי טרשת? מהן הסכנות בשתייה עבור החולים? האם האלכוהול מסוכן עם תרופות הטרשת וכמה מותר לשתות? ננסה לספק מענה לשאלות אלו.

באילו מקרים אלכוהול אינו מזיק לטרשת נפוצה?

הדעות בעניין צריכת אלכוהול על ידי חולי טרשת נפוצה הינן חלוקות. בספרות המקצועית קיים מספר מועט יחסית של מחקרים שבדקו את הקשר בין אלכוהול לבין תסמיני הטרשת.

במחקר אחד נמצא כי שתית אלכוהול הייתה קשורה בהטבה בתסמיני הטרשת והאטה בהתקדמות המחלה לאחר תקופת החמרה. הטבה זו הופיעה באנשים מסוימים, אך לא בכולם. ההטבה מיוחסת לשתייה של במסורה, שכן שתיה ממושכת וכבדה עשויה לגרום להחמרה בתסמיני המחלה.

בנוסף, כמו כל אדם באוכלוסייה, גם חולה טרשת יכול ליהנות מהאפקטים האנטי- חימצוניים של יין אדום. יין אדום תורם להעלאת ה"כולסטרול הטוב" HDL , ובכך מפחית תהליך פרוגרסיבי של אטימת עורקים, הקשורה בהתפתחות של מחלת לב.

האם ישנה בעיתיות בשתיית אלכוהול עבור חולה בטרשת נפוצה?

אלכוהול משפיע על מערכת העצבים המרכזית וגורם לתופעות נוירולוגיות שעשויות להיות מוחמרות או לחילופין להחמיר את תופעות הטרשת הנפוצה. למעשה האלכוהול משפיע באותם מנגנונים על אנשים שאינם לוקים בטרשת נפוצה, אך כאשר הטרשת קיימת ברקע, ההשפעה הינה משמעותית יותר. משום כך, שתיית אלכוהול בחולים, אם מתבצעת, צריכה להיעשות בצורה זהירה ושקולה.

לאיזה סימפטומים יכול לגרום האלכוהול בחולי טרשת נפוצה?

דוגמא אחת היא התערבות האלכוהול במנגנוני שינה וערנות. חולי טרשת נפוצה סובלים באופן נפוץ מבעיות שינה, ומלבד בעיות השינה ישנה לאות, התעייפות מהירה יחסית לאורך היממה, וכבדות. צריכת אלכוהול עלולה להחמיר את בעיות השינה וכן את תחושת העייפות.

דוגמא שניה קשורה בשלפוחית השתן. פגיעה ברמות שונות בתפקודה של שלפוחית השתן נפוצה מאד במחלה. הפגיעה יכולה להתבטא בתכיפות (צורך ללכת לשירותים מספר רב פעמים), דחיפות (קושי בדחיית מתן שתן), דליפה, אצירת שתן והתרוקנות לא מלאה. צריכה של אלכוהול עשויה להגביר את הדחיפות והתכיפות במתן שתן ובכך להקשות על חולה טרשת נפוצה לשלוט בצרכיו.

דוגמא שלישית הינה התערבות במנגנוני הקואורדינציה ותנועה. חולי טרשת נפוצה סובלים מסימפטומים שונים הגורמים לקשיי הליכה. ביניהם חוסר יציבות שגוררת הליכה בצעדים קטנים וצורך בתמיכה על מנת למנוע נפילה, ספסטיות ומנגד חולשה וכף רגל שמוטה. אלכוהול מתערב במנגנוני הקואורדינציה והיציבות ויכול להקשות על החולים ללכת באופן תקין ולשמור על יציבה.

האם ישנה סכנה בצריכת אלכוהול גם בגלל התרופות של טרשת נפוצה?

חלק מחולי הטרשת משתמשים בתרופות שאין לצרוך אותן יחד עם אלכוהול. למשל, תרופות אנטי דכאוניות, תרופות נוגדות חרדה ומשכחות כאבים (כגון קלונזפאם ודיאזפם) תרופות נגד ספסטיות ועוות המפרקים (כגון בקלופן) ותרופות נוספות.

איזו כמות ניתן לשתות ללא השפעה על תסמיני הטרשת ?

שאלה זו הינה בעייתית ומאד אינדיבידואלית. ישנם אנשים שיוכלו לשתות בצורה מתונה מבלי להרגיש כלל החמרה בתסמיני הטרשת. אנשים אחרים ירגישו החמרה כבר במינון נמוך. לא ניתן לנבא איזה אדם יגיב כך לאלכוהול ואיזה יגיב אחרת. ניסיון שלילי קודם עם שתיית אלכוהול כדאי להדליק נורת אזהרה לגבי צריכה נוספת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן