תביעה ייצוגית נגד יצרני התרופה אלטרוקסין

תביעה ייצוגית נגד יצרני התרופה אלטרוקסיןבלוטת התריס מקבלת תפקיד מרכזי מאד במערך ההורמונלי של הגוף, ויש לה השפעה אדירה על מערכות הגוף השונות. הבעיה היא שבעיות בבלוטת התריס, ובכלל זה תת פעילות, נפוצות כיום באוכלוסייה.

אחת מדרכי הטיפול בתת הפעילות בבלוטת התריס היא תרופה בשם אלטרוקסין, ששווקה למאות אלפי ישראלים במהלך השנים.

הבעיה מתחילה בתחילת שנת 2011. בשנה זו שונה הרכב הרכבו של הרכיב שאינו פעיל בתרופה, מה שהשפיע על האנשים שנטלו אותה. משרד הבריאות אמנם אישר זאת, אך לא הועבר באופן ראוי דיווח לחולים המצביע על עצם השינוי או על הצורך שיש לבצע מעקב רפואי שיבחן האם יש צורך לשנות את מינון התרופות בעקבות השינוי.

התוצאה היא אנשים שסבלו מתופעות לוואי לא נעימות המיוחסות לתרופה, לרבות נשירת שיער, בעיות בעור,קשיי שינה, תחושת דכדוך, פגיעה במאזנים ההורמונליים או אפילו פגיעה גופנית שהצריכה אשפוז או טיפול.

נוצרה תרעומת בציבור אשר בעקבותיה משרד הבריאות הקים ועדת חקירה. הועדה הצביעה על הקשר הקיים בין שינוי התרופה לבין תופעות הלוואי, כולל הנחיה לבצע מעקב ולשקול התאמה של התרופה למצב החדש.

בד בבד החלו להיות מוגשות תביעות ייצוגיות, תשע במספר, של אנשים שנפגעו מהשינוי בהרכב התרופה ושסבלו מתופעות הלוואי. הם תבעו את פריגו ישראל סוכנויות, החברה שמפיצה את האלטרוקסין בישראל, ולא את הגורמים ששיווקו אותה בפועל (למשל קופות החולים או הרופאים). התביעות התקבלו למרות טענותיה של חברת פריגו, על כך שהיא פועלת בהתאם לתקנות ולנהלים של משרד הבריאות, והוחלט לאחד אותן לכדי תביעה ייצוגית אחת.

הסדר הפשרה

לאחרונה התבשרנו על הסכם פשרה בין חברת פריגו לבין התובעים, במסגרתו נקבע כי חברת ההפצה תצטרך לשלם פיצוי גבוה מאד של כ-47.5 מיליון שקלים עבור הנפגעים מהתרופה אשר יצטרפו לתביעה הייצוגית. הזכאות לפיצויים היא למי שמשתייך על אחת מהקבוצות הבאות:

  1. אנשים אשר סבלו משתי תופעות לוואי עקב השימוש באלטרוקסין החדש החל מחודש פברואר 2011 ועד לנובמבר באותה שנה.
  2. אנשים אשר סבלו משתי תופעות לוואי או לחלופין יצאו מאיזון עקב השימוש בתרופה ה"חדשה" באותה תקופה.
  3. אנשים שסבלו משלוש תופעות לוואי או לחלופין היו זקוקים לבדיקות או לטיפולים רפואיים בעקבות השימוש בתרופה באותה תקופה.

גובה הפיצוי משתנה אצל כל אדם בעקבות ההשתייכות שלו לאחת הקבוצות שהוגדרו, אם בכלל. מבחינה מעשית מדובר בסכום שנע בין 4,200 ל-9,500 שקלים שאמור להימסר לכל אחד מהזכאים. בנוסך לסכומים האלה יועבר סכום של כ-5.2 מיליון שקלים כתרומה עבור הציבור, וזאת על מנת שניתן יהיה למקסם את הטיפול ואת המעקב אחר חולים הסובלים מבעיות אנדוקריניות.

איפה זה עומד עכשיו?

ברור שתהליך מתן פיצויים לקבוצה גדולה של נפגעים בתרופה כה נפוצה לא נעשה ביום וגם לא ביומיים. הצפי הוא שההסכם הסופי יאושר בבית המשפט בעוד מספר חודשים, כשרק לאחר מכן ניתן יהיה להגיש את טופס הבקשה הייעודי לקבלת הפיצויים.

עד שזה יקרה על האנשים הסבורים שהם נמצאים בקבוצת הזכאות לפיצויים לדאוג לאיסוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, המעידים על יציאה מאיזון הורמונלי בתקופה האמורה (פברואר-נובמבר 2011) וכן על תופעות לוואי באותה תקופה – לדוגמא ביקור אצל הרופא כתוצאה מנשירת שיער או טיפול הניתן להתמודדות עם הבעיה. הגשת הטפסים תהיה כרוכה בצירוף מסמכים רפואיים ותצהיר רפואי.

את התובעים מייצגים מספר עורכי דין – יעקב דוידוביץ, איתן פלג, דוד אור-חן, ארנון גרפי ועובדיה כהן – אשר דרכם ניתן לקבל מידע נוסף לגבי מידת הזכאות ואופן הגשת התביעה הצפוי.

>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן