חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

האם נפתח עידן חדש במאבק בסרטן? אם נשאל כמה מומחים ישראלים בכירים בתחום זה, הרי שהם סבורים שכן. חוקרים מדוחים כי יש סימנים להצלחה אפשרית במלחמה נגד אחד מסוג הסרטן הנפוצים, סרטן העור. בניגוד לפתרונות הקיימים כיום, שנועדו להתמקד בריפוי המחלה תוך השמדת התאים החולים, נמצאה דרך לחסן את הגוף בפני גידול ממאיר על פני העור. ואם הבשורות הללו לא מספיק טובות, מגיעה עוד בשורה נוספת. לדברי החוקרים מאוניברסיטת תל אביב, סביר להניח שבעתיד ניתן יהיה לפתח חיסונים דומים, גם כנגד סוגי סרטן אחרים.

לאילו סוגי סרטן מתאים החיסון?חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

מלנומה, סרטן העור, נחשב לסרטן "קל". כלומר, מרבית החולים צפויים להחלים ממנו. במקרים רבים ניתן לסלק את הגידול בצורה נקייה, בניתוח. גם העובדה שדי קל לזהות את הגידול כבר בשלבים ראשונים, שכן הוא חיצוני, מעלה מאוד את שיעורי ההישרדות של החולים. אולם, כמו בסוגים אחרים של סרטן העור, אפשרי כי לפתע יחלו להתפתח גרורות. אז, הופכת המחלה להרבה יותר קטלנית. וכאן, ניכרת התרומה של החיסון, אם וכאשר הוא יוכח כפתרון משביע רצון במחקרי ההמשך שצפויים להתקיים. החיסון יוכל למנוע מטבע הדברים את הצורה הקלה של המחלה וגם את הצורה הקשה. יותר מכך, הראיות שנאספו עד כה מראות שהטיפול החיסוני יכול לסייע במידה מסוימת גם למי שכבר חלה במחלה.

 

כיצד עובד החיסון בפועל?

גם מבלי לעסוק בכל הפרוטוקולים העמוסים של המחקר, ניתן להסביר די והותר ממה שגילו החוקרים, שבראשם הפרופסור רונית סצ'י פאינרו. הקושי בהתמודדות עם המחלה טמון בכך שמערכת החיסון איננה מזהה את התפתחות התאים המסוכנים כגורם המסוכן לגוף.
הרעיון החל בכך שאם תימצא הדרך ללמד את מערכת החיסון לזהות נכונה את תאי הסרטן כגורם מאיים, הרי שזו תוכל להיכנס לפעולה. מאותו הרגע, אם וכאשר יופיעו התאים המסוכנים, תדע מערכת החיסון לבצע את מלאכתה. הגידול יושמד על ידי תאי הגוף שנלחמים באיומים.
החוקרים זיהו את המרכיבים הבסיסיים שנמצאים בתוך תאי סרטן העור. את החומרים הללו שילבו לחלקיק זעיר שניתן להזריק לגופו של אדם בריא (בשלב זה נעשו ניסויים בעכברי מעבדה). החלקיק, שמכיל חומצות אמינו, הוא זה שנועד לשמש כ"מורה" של מערכת החיסון.

 

האם יש עדויות להצלחת החיסון?

כמקובל בניסויים מסוג זה, מבצעים תחילה בדיקות בעכברים. החוקרים הזריקו את החלקיקים הזערוריים לגופם. לאחר שמערכת החיסון, לפי התחזיות, הופעלה ולמדה לזהות את החומרים המאפיינים את תאי הסרטן, עברו החוקרים לשלב השני. בשלב זה, הוזרקו לעכברים תאי סרטן. וכעת נותר היה לבדוק האם מערכת החיסון שלהם אכן תדע לטפל כהלכה באיום. הבשורות יכולות לגרום לכולנו לחייך – מערכת החיסון של העכברים אכן השמידה את תאי הסרטן, כמצופה.

 

החוקרים לא הסתפקו בניסוי זה והלכו צעד נוסף קדימה. נבדקה השפעת החיסון גם על עכברים חולים ואף ברקמות אנושיות המדמות גרורות. גם כאן, הסימנים בהחלט מעודדים. בזכות החיסון ככל הנראה ניתן יהיה לזהות אפילו גרורות בסרטן עור אנושי. כמו כן, לצד טיפולים נוספים, מהווה הדבר מכשיר נוסף שיקל על חולים להתגבר על המחלה ולשיפור תוחלת החיים.

 

על פי ההערכות, כ-1000 – 2000 חולי סרטן מסוג מלנומה מאובחנים בארץ בכל שנה. עבור כל אחד ואחד מהם, כל דרך חדשה לטיפול מהווה בשורה של ממש. אך חשוב להדגיש כי זמן נוסף צריך לחלוף בטרם אכן יאושר החיסון ובטרם יבוצעו ניסויים שיאפשרו פיתוח תרופה לטיפול בבני אדם.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

ירידה מעודדת במספר מקרי סרטן העור בישראל

כך תבדקו שומות לסרטן העור>

חוקרים מישראל פיתחו חיסון נגד סרטן העור

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן