סרטן הלבלב לאחר ניתוח

בסרטן הלבלב, בדומה לגידולים אחרים, ניתן לטפל בכמה צורות. בין היתר, שימוש בכימותרפיה, הקרנות וניתוח. כאשר הגידול לאסרטן הלבלב לאחר ניתוח התפשט יתר על המידה ואם הוא קטן למדי, ניתן להסירו כפי שהוא. במידת הצורך, תחילה יבוצעו טיפולים להקטנת הגידול, שימוש בתרופות, כימותרפיה ועוד. כאשר הרופא שבע רצון מהשפעת ההליכים הללו על היקף ומסת הגידול הסרטני, ניתן לנתח. אך כמובן, אין זה סוף פסוק. השאלה היא מה בדיוק קורה עם סרטן הלבלב לאחר ניתוח. כעת נבין על הניתוח והחיים שאחרי.

עובדות שחשוב לדעת על ניתוח להסרת סרטן בלבלב

על מנת להתמודד עם תאים סרטניים בלבלב, ניתן להסיר את האיבר בשלמותו אך אם ניתן, יבוצע ניתוח להסרה חלקית. על פי החלטת המנתח והאונקולוג, עשויים להסיר גם רקמה בריאה סביב האזור הנגוע. חשוב לציין כי ככל שהסרטן מאובחן בשלב מוקדם יותר, כך סביר יותר שניתן יהיה לטפל בעזרת ניתוח. כאשר האבחון מתאחר, אם יש התפשטות וגרורות, טיפול ניתוחי על פי רוב לא יהיה אפקטיבי. זאת שכן לא ניתן יהיה להסיר את כל תאי הסרטן. במהלך הניתוח, בהתאם למיקום, מסירים בדרך כלל גם רקמות מאיברים סמוכים. כך למשל, עשוי המנתח להסיר חלק מהטחול או חלקים מהמעי או הקיבה.

על התאוששות לאחר ניתוח לבלב

לאחר הניתוח, המטופל/ת צפוי להישאר בבית החולים להשגחה. גם לאחר השחרור, דרושה תקופת מה של החלמה ומנוחה בבית. בתקופה שלאחר הניתוח, הגוף מרגיש חלש. עייפות ותשישות נפוצים. מערכת העיכול צריכה להתאושש וניתן לצפות לקשיים בעיכול. המטופל צפוי לעמוד בקשר עם הצוות הרפואי, על מנת לנהל היטב את תקופת ההחלמה. תפריט מיוחד ותרופות יעזרו בשיפור ההחלמה וההרגשה.

האם ניתוח של סרטן הלבלב מבטיח ריפוי מלא לצמיתות?

הליך הניתוח וכל הפרוצדורות הנוספות, תרופות, כימותרפיה וכדומה, מחייבים תעצומות נפש ומשאבים פנימיים בלתי מבוטלים. למרות שחלק נכבד מן החולים אינם נמצאים מתאימים לניתוח, הרי שאלה שכן – בהחלט יכולים להיות אופטימיים. ישנם רופאים מצוינים ומנתחים אשר יכולים להאריך את חייהם של החולים ובמקרים רבים אף לאפשר החלמה. כדאי להעיר שאם אנשים בריאים שנמצאים בקבוצת הסיכון פונים לבדיקה ומעקב, הם יכולים לשפר באופן דרמטי את סיכויי הריפוי, אם וכאשר מגלים שהמחלה פרצה. על כל פנים, ככל שאין גידולים משניים וכאשר לא מאתרים גרורות, סיכויי ההחלמה שלאחר הניתוח גבוהים יותר. יחד עם זאת, גם המנתח המיומן ביותר וגם ניתוח שעבר בהצלחה לא יכולים להבטיח ריפוי מוחלט, לתמיד. על כן, יש להיוועץ עם הרופא לגבי אופי המעקב הנדרש לאחר מכן.

האם כל הרגשה רעה לאחר הניתוח פירושה שסרטן הלבלב חזר?

רופאים מדגישים כי לאחר הניתוח, אף לאחר חודשים ושנים, יתכן ויופיעו כל מיני תסמינים. לעיתים אלה יהיו תסמינים הדומים לאלה שהופיע לפני זיהוי המחלה. לפעמים יהיו אלה תסמינים שונים, או בעוצמה שונה. לא תמיד הדבר מצביע בהכרח על חזרה של הסרטן.
חשוב להוסיף שמטופלים רבים חיים עם החשש שהמחלה תחזור. זה מאוד טבעי ואנושי. בדיוק משום כך, חשוב בכל שאלה לעמוד בקשר עם האונקולוג, רופא מומחה או עם רופא המשפחה ולהמשיך את המעקב. הפניה ל-C.T ובדיקות נוספות תענה על השאלה האם הנבדק בקו הבריאות, האם יש לבצע עוד בדיקות או שמא המחלה חזרה. תופעות של עייפות, חולשה, חוסר תיאבון, עור צהוב, שלשלול, בחילות, כולם מצריכים התייחסות. אך נדגיש שלא כל תחושה רעה מבטאים בהכרח את חזרת המחלה. על כל פנים, מומלץ להקדים ולהיבדק ותמיד עדיף לנקוט זהירות.

 

אולי יעניין אותך גם:

שיקום בבית לאחר ניתוח לסרטן הלבלב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן