עישון – מה הקשר בין עישון לסרטן הלבלב?


עישוןעישון וצריכת טבק הם בין גורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לחלות בסרטן הלבלב.

בנוסף לגורמי סיכון אלה יש להזכיר גם גיל מבוגר, צריכה מופרזת ותדירה של בשר מעובד ובשר אדום, עודף משקל, שתייה מוגזמת של אלכוהול ומצבים בריאותיים שונים כמו סוכרת ודלקת כרונית של הלבלב.

למעשה, נכון יותר יהיה לכתוב כי עישון הוא הגורם המשמעותי ביותר לחלות במחלה הקשה, כשלפי הידוע לנו כיום, לאדם מעשן סיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן הלבלב בהשוואה לאדם שאינו מעשן.

עוד ידוע כי לגברים סיכוי גבוה בכ-30% לחלות בסרטן הלבלב בהשוואה לנשים ואחת הסיבות לכך נעוצה בשיעורי העישון הגבוהים יותר בקרב גברים. לאורך השנים חלו שינויים בשכיחות המחלה בגברים ובנשים ומומחים רבים קושרים את התנודות בשכיחות המחלה, בשיעורי העישון בשתי האוכלוסיות: ניתן לראות כי כאשר העישון היה פחות שכיח בקרב נשים, שיעורי התחלואה היו נמוכים יותר בהתאם וככול ששיעורי העישון היו גבוהים יותר, כך גם הפכה המחלה לשכיחה יותר.

כיצד פוגע העישון בלבלב?

בקרב הציבור הרחב קיימת אמונה שגויה שיש למגר, לפיה עישון סיגריות מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן הריאות בלבד. מדובר בטעות רווחת שכן העישון מגדיל את הסיכון לחלות בסוגים רבים ומגוונים של גידולים סרטניים וסרטן הריאות הוא רק אחד מהם. לפי ההערכות שיש בידינו כיום, בין 30-20 אחוזים מחולי סרטן הלבלב, חלו במחלה בעקבות עישון סיגריות וצריכת טבק.

צריכת הטבק מובילה לחדירת חומרים מסרטנים (קרצינוגניים) שונים למחזור הדם ודרך מחזור הדם, החומרים המסרטנים עושים את דרכם ללבלב ולאיברים אחרים. החומרים המסרטנים מגדילים את הסיכון לחלות בין היתר בסרטן השד, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכבד ועוד.

בהקשר זה יש לציין כי צריכת טבק בכל דרך שהיא מגדילה את הסיכון לחלות במחלה הקשה, גם כשלא מדובר בעישון. ומעניין לדעת כי גם שיטות לצריכת טבק שלא מעלות את הסיכון לחלות בסרטן הריאות כמו טבק לעיסה למשל, הנמצא בשימוש נרחב בשוודיה (שם הוא נקרא SNUS), מגדילות גם מגדילות את הסיכון לחלות בסרטן הלבלב.

אילו חומרים מסרטנים קיימים בסיגריות?

חשוב להבין כי בסיגריה ישנם לא מעט חומרים המגדילים את הסיכון לסרטן, שלא נמצאים בעלי הטבק. חומרים אלה בין היתר משפיעים על חוויית העישון, משנים את קצב השריפה של הטבק, תורמים ליציבות האפר בזמן שריפת העלים ועוד.

סך הכול מכיל עשן הסיגריות כ-7000 חומרים שונים, מתוכם כ-350 חומרים רעילים המשפיעים בצורה שלילית על מערכות הגוף השונות. מתוך 350 החומרים הנ"ל, כ-70 ידועים כמגדילים את הסיכון לסוגים שונים של גידולים סרטניים ובכלל זה, סרטן הלבלב. בין היתר מדובר באצטון, ארסן, אמוניה, פורמלין, בנזן, בנזופירן, עטרן, קדמיום ועוד.

ויפה שעה אחת קודם

לאור כל הכתוב לעיל, אדם המעוניין למנוע הסיכוי שיחלה בסרטן הלבלב ובסוגים רבים נוספים של גידולים סרטניים, טוב יעשה אם יפסיק לעשן לאלתר: בניגוד למה שרבים חושבים ומאמינים, הפסקת העישון בכל שלב שהוא מביאה תועלת לבריאות, גם כשמדובר באדם שעישן במשך עשרות שנים.

מובן שככול שהפסקת העישון תתרחש בשלב מוקדם יותר, כך התועלת הבריאותית תהיה גבוהה ומשמעותית יותר, אך אין שלב שבו הפסקת העישון לא תשפיע בצורה חיובית על הבריאות.

את המאמר נסיים עם ציטוט של צ'רלס אוורט קופ (Charles Everett Koop), שכיהן כראש אגף בריאות הציבור בממשל האמריקני בשנים 1989-1982: "סיגריה היא המוצר היחיד בעולם כולו שהורג אותך אם אתה משתמש בו בהתאם להוראות היצרן". ומעבר לכך, כל מילה מיותרת.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן