סרטן הלבלב מיימת

סרטן הלבלב מיימתמיימת (באנגלית: Ascites) היא הצטברות עודפת של נוזלים בחלל הצפק. מדובר בתסמין שאינו ספציפי לסרטן הלבלב, כלומר שניתן לאבחן מיימת לא רק בחולי סרטן הלבלב אלא גם בחולים הסובלים ממגוון מחלות אחרות. בין היתר מיימת עשויה להתפתח בעקבות שחמת הכבד, אי ספיקת לב, תסמונת נפרוטית, תת פעילות של בלוטת התריס ועוד.

המיימת שמופיעה בחולי סרטן הלבלב מתפתחת בדרך כלל בשלב הסופי של המחלה. כמו כן רק כחמישית מהחולים יסבלו מסיבוך מתקדם זה. סיבוכים נוספים שעשויים להופיע בשלב הסופי של המחלה כוללים בין היתר חסימת מעיים בשל פלישת הגידול למעי הדק, פקקת של הוורידים העמוקים, קכקסיה סרטנית (אובדן משקל לא רצוני וירידה במסת השריר) ועוד.

מה הם הגורמים למיימת בחולי סרטן הלבלב?

מיימת בחולי סרטן הלבלב יכולה להתפתח כתוצאה ממספר גורמים שונים, כשבעיקר מדובר על חסימת הניקוז הלימפטי, ייצור עודף של תפליט על ידי הגידול והפרשת חומרים המשנים את רמת החדירות של כלי הדם. כמו כן מיימת היא אחד מהתסמינים האופייניים לסרטן הכבד וסימני גידולי הלבלב נוטים לשלוח גרורות לכבד. לפיכך המיימת יכולה להיות תוצאה של הסרטן השניוני בכבד ולא של הסרטן הראשוני בלבלב.

מה הם התסמינים של מיימת?

תסמיני המיימת משתנים בהתאם לנפח הנוזלים שהצטברו בחלל הצפק. במקרים הקלים ביותר, כשמדובר בעשרות מ"ל בלבד, יתכן בהחלט שהחולה כלל לא יהיה מודע לכך שהוא סובל ממיימת. במקרים האלו, ניתן יהיה לזהות את הצטברות הנוזלים בבדיקת אולטרסאונד או CT בלבד שכן היא לא תבוא לידי ביטוי בתסמינים קליניים כלשהם.

יחד עם זאת במקרים החמורים תיתכן הצטברות של יותר מ-30 ליטר נוזלים בחלל הצפק. במקרים החמורים הנ"ל, רשימת התסמינים האפשריים ארוכה ומגוונת וכוללת בין השאר עור מתוח מאוד באזור הבטן, קוצר נשימה, תחושת שובע מוקדמת, בחילות, תחושת מלאות מתמדת, צרבות ועוד.

כיצד מטפלים במיימת בחולי סרטן הלבלב?

הטיפול במיימת כולל מספר רבדים ומשתנה בהתאם למידת החומרה של המיימת, לגורמים שהובילו להופעתה ולמצב בריאותו הכללית של המטופל. בין היתר יתכן שיינתנו למטופל הנחיות תזונתיות הכוללות הקפדה על תזונה דלת או נטולת נתרן, יתכן שייעשה שימוש בתרופות משתנות ובמקרים החמורים ביותר יתכן שיוחלט לבצע ניקוז של הנוזלים באמצעות צינורית המוחדרת לחלל הבטן.

ראו גם:

חוקרים בדקו האם שמן קנאביס מקל על חולי סרטן הלבלב? ואלו הממצאים הראשוניים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן