טיפול פליאטיבי בסרטן הלבלב

טיפול פליאטיבי הוא טיפול רפואי שמטרתו להקל על התסמינים שמהם סובל המטופל, וזאת בניגוד לטיפול שמטרתו לבלום את התקדמות המחלה או לרפא את החולה. מדובר לפיכך במגוון רחב של טיפולים שמיועדים להקל על סבלו של החולה ולאפשר לו ליהנות מאיכות חיים גבוהה ככול שניתן, בהתחשב במצבו הבריאותי. הרעיון שעומד בבסיס הטיפול הפליאטיבי אינו פיתוח מודרני, אך לאורך זמן רב עיקר הטיפול הרפואי התמקד בניסיון לרפא את החולה בלבד.

בעשורים האחרונים לעומת זאת, חלה התקדמות מרחיקת לכת בתחום הטיפול הפליאטיבי ולמעשה כיום ישנם אנשי מקצוע בתחום הרפואה שתחום ההתמחות שלהם הוא הטיפול הפליאטיבי. זאת מתוך הכרה בכך שבמקרים רבים כל שניתן לעשות הוא להקל על סבלו של החולה, בעיקר כשמדובר בחולים במחלות קשות.

עוד יש לציין כי הטיפול הפליאטיבי לא מגיע לבדו בכל המקרים וכי לא אחת הוא ניתן במקביל לטיפול הרפואי שמטרתו לרפא את החולה או לעכב את התקדמות המחלה במידת האפשר. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר טיפולים פליאטיביים הרלוונטיים לסובלים מסרטן הלבלב.  

טיפול בחסימת המעבר לכיס המרה או למעי הדק

במקרה של חסימת המעבר לכיס המרה או למעי הדק, ישנן שתי אפשרויות טיפול מרכזיות המוצעות לחולי סרטן הלבלב. הראשונה היא החדרת סטנט (תומכן) בהליך ניתוחי זעיר-פולשני והרחבת הצינור החסום על ידי הגידול. במקרים שבהם אין אפשרות להחדיר תומכן לצינור המרה, ניתן יהיה לבצע ניקוז תחת שיקוף רנטגן.

בהליך זה, המבוצע תחת טשטוש, מחדירים מחט ארוכה, דקה וגמישה לכבד תחת שיקוף רנטגן ומזריקים דרכה חומר ניגוד. בשלב הבא מחדירים חוט מתכת עדין וסטנט דרך המחט על מנת לפתוח את החסימה ולאפשר לנוזלים שהצטברו לצאת החוצה. בדרך כלל הליך זה דורש אשפוז של מספר ימים לצורך השגחה ומתן תרופות אנטיביוטיות למניעת זיהומים.

טיפול פליאטיבי נגד כאבים 

חולי סרטן הלבלב סובלים במקרים רבים מכאבים עוצמתיים, אך חשוב להבין כי מדובר בכאבים שאינם גזרת גורל. הכוונה היא לכך שישנו מגוון רחב של אפשרויות טיפול שניתן להשתמש בהן במצב זה. כך לדוגמה במקרה שבו הכאב הוא תוצאה של לחץ מכני שמפעיל הגידול על רקמות סמוכות, יתכן שניתן יהיה להקרין את הגידול וכך לצמצם אותו ולהפחית את הלחץ.

כך גם במקרים שבהם החולה סובל מכאבים כרוניים באזור הגב והבטן, כתוצאה מהלחץ שמפעיל הגידול על אזור הנקרא מקלעת השמש (רשת סבוכה של עצבים הממוקמת בצד האחורי של הבטן), בדרך כלל יהיה ניתן לחסום את האותות של הכאב על ידי הזרקת חומר הרדמה ישירות לעצב או על ידי חיתוך עצבי וכך להפיג את הכאבים הקשים.

כמו כן ישנן תרופות רבות הנמצאות כיום בשימוש, המאפשרות להקל על חולים הסובלים מכאבים, לרבות כאבים חמורים ביותר. לפיכך כל חולה הסובל מכאבים צריך לדווח לרופא המטפל בו על הכאבים, על תדירותם, עוצמתם, מועדי הופעתם ועל הפגיעה שהם מסבים לו לאיכות החיים ולתפקוד היומיומי.

אובדן תיאבון וירידה לא רצונית במשקל

גידול בלבלב עשוי להשפיע משמעותית על מידת התיאבון של החולה ובנוסף לפגוע בתהליכי העיכול. אם העיכול נפגע כתוצאה ממחסור באנזימי לבלב, ניתן יהיה לקבל אנזימי לבלב מלאכותיים על מנת שהחולה יוכל לספוג את חומרי ההזנה החיוניים.

כמו כן במקרה של ירידה בתיאבון, ניתן יהיה להציע לחולה מזונות רפואיים המכילים כמות גדולה של רכיבי הזנה בנפח קטן יחסית. בנוסף ניתן לנסות להגביר את התיאבון באמצעות תרופות שונות כמו סטרואידים או קנאביס רפואי. ראו גם: חוקרים בדקו האם שמן קנאביס מקל על חולי סרטן הלבלב? ואלו הממצאים הראשוניים.

רפואה משלימה

נכון להיום וזאת בניגוד לעבר, הממסד הרפואי מגלה פתיחות רבה כלפי שיטות טיפול מתחום הרפואה המשלימה או האלטרנטיבית. למעשה במחלקות אונקולוגיות רבות מקבלים בזרועות פתוחות מטפלים אלטרנטיביים, המצליחים לשפר במידה משמעותית את איכות חיי החולים.

הטיפולים האלטרנטיביים ובכלל זה דיקור סיני, שיאצו, טווינא, רפלקסולוגיה, פלדנקרייז, דמיון מודרך, טיפול במוזיקה וצמחי מרפא, עשויים לשפר את הרגשתו הכללית של המטופל, להפחית חרדות, להפחית כאבים, להפחית דיכאון שנפוץ במחלה, להרגיע את הנפש ובאופן כללי לשפר את איכות החיים של המטופל.

חולים רבים לא מודעים לזכויות המגיעות להם מן המשרדיים הממשלתיים, כמו מס הכנסה וביטוח לאומי, זכויות אשר יכולות לסייע להם במימון הטיפולים, כמו גם הפליאטיבי, בהתמודדות רגשית עם המחלה ועוד. הזכויות מביטוח לאומי, למשל, ניתנות בן השאר, בהתאם לקביעת אחוזי הנכות מהמחלה, ובהתאם לאבחון הרופא המטפל. 

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן