הקרנות לטיפול בסרטן בכלל וסרטן הלבלב בפרט

שימוש בהקרנות נחשב לדרך טיפול מקובלת במחלת הסרטן. על פי רוב, אין זהו הטיפול הבלבדי ונהוגות שיטות טיפול נוספות, הקרנות לטיפול בסרטן בכלל וסרטן הלבלב בפרטבשילוב כזה או אחר. כמו כן, בעת האחרונה הולכות ותופסות תאוצה שיטות חדישות אחרות, שנועדו להשיג תוצאות ראויות לציון לצד פחות תופעות לוואי, כדוגמת שיטות ביולוגיות. בסקירה הבאה נבין מהו מקומן של ההקרנות כדרך טיפולית בסרטן הלבלב ונבין אילו עוד שיטות טיפול עשויות להינתן במקביל.

רגע לפני ההקרנות, כיצד מאבחנים סרטן בלבלב?

בטרם ניגש להבין מה בדיוק מתבצע בהקרנה ואילו סוגי הקרנות קיימות, נבקש להדגיש כי גילוי מוקדם חשוב ביותר. לאוכלוסייה הנמצאת בסיכון לסרטן בכלל ולסרטן הלבלב בפרט, יש מיני בדיקות שיכולות לסייע באיתור מוקדם. בין היתר ניתן לבצע בדיקות גם לאיתור סמנים גנטיים או חלבונים שמרמזים על נוכחות הסרטן. מוטציות בגנים (למשל BRCA2) או תסמונת לינץ', דלקות בלבלב, סוכרת, כל אלה מהווים גורמי סיכון ידועים. זיהוי של ציסטות, עור צהבהב, הדמיות, CT, ביופסיה, כל אלה יכולים לקחת חלק בזיהוי המחלה וכן זיהוי אופי הסרטן. ישנה משמעות למיקום שבו אותר הגידול וכן לגודלו, בהחלטות אודות אופן הטיפול.

הקרנות הן חלק מארגז הכלים הטיפולי לחולי סרטן

גם כיום, הקרנות מהוות חלק חשוב בסט הכלים של הרפואה, בהתמודדות עם סרטן.

מה הן בעצם הקרנות?

מדובר בהקרנה של חלקיקים זעירים, כדוגמת קרינת X ואחרים, כאשר המטרה היא להשמיד את התאים הלא רצויים. ישנם אונקולוגים אשר עברו התמחות בטיפולי הקרנות. לצורך טיפול בסרטן הלבלב, ניתן להשתמש בכל מיני פרוטוקולים טיפוליים. למשל, ניתן לבצע טיפול על בסיס קרינה חיצונית. זהו אחד הטיפולים היותר מקובלים כאשר מחליטים לבצע הקרנה. בטיפול נפוץ, מקבל החולה מנות יומיות של הקרנה, לפרקי זמן קצרים יחסית. דרך נוספת, הינה ביצוע טיפולים מרוכזים, על פני מספר ימים מצומצם. כל "מנה" של קרינה גבוהה יותר מכפי שמקובל בטיפולים הארוכים.

אילו סוגי הקרנות נהוגות לצורך טיפול בסרטן?

פרקי הזמן שבהם מזמנים את החולה לביצוע ההקרנות ניתנים לשיקול הרופא ולבחירת המטופל. יש כיום אפשרות לסוגים שונים של קרינה, כאשר בחלק מהמקרים נדרש ציוד חדיש ואף ניסיוני. סוג אחד של קרינה מבוסס על קרני X או על קרני רנטגן. צורת טיפול נוספת נקראת SBRT. עוד טיפול אפשרי הינו בחלקיקים זעירים שנקראים פרוטונים. זהו טיפול בנמצא בימים אלה בתהליכים ניסויים אך יתכן שבעתיד הוא יכנס לשימוש מקובל, בהתאם לתוצאות הניסויים הקליניים.

הקרנות בשילוב טיפולי כימותרפיה

ההחלטה על אופי הטיפול מתקבלת לאחר בחינה מעמיקה של מצב החולה, רמת התקדמות המחלה, מועד הגילוי, מיקום הגידול, סוגו, תופעות לוואי מטיפולים קודמים ועוד. מקובל מאוד לבצע טיפולים משולבים, כלומר לצד הקרנות גם כימותרפיה. בטיפול זה, שנערך במחזורי טיפול ולאחר מכן הפסקות, ניתנים חומרים אשר מותאמים לטיפול בסרטן הלבלב. טיפולי כימותרפיה נבחרים גם בהתאם לשלב המחלה, האם דרוש טיפול קו ראשון או קו שני. באופן אידיאלי, הקרנות וכימותרפיה יצליחו להביא להקטנה הגידול וחיסול תאי סרטן מרובים ככל האפשר. לפי החלטת הרופא, יוחלט האם יידרש גם טיפול נוסף, כגון הסרת הגידול בניתוח.

מהו תופעות הלוואי של הקרנות?

התגובה לטיפולי הקרנות מאוד אינדיבידואלית. יש כמובן משמעות גם להקיף הטיפולים, אורך הטיפול וסוג הקרינה. תופעות לוואי אפשריות כוללות בין היתר השפעה על מערכת העיכול, בחילה, עייפות ועוד. ניתן לעשות שימוש בתרופות להקלה על תופעות לוואי. התופעות בדרך כלל זמניות וחולפות לאחר סיום הטיפול.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רופא מומחה: איזו חשיבות יש לרופא מומחה בזיהוי, גילוי וטיפול בסרטן הלבלב?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן