טיפול בגלי רדיו לסרטן בכליה

הטיפול המקובל, הקונבנציונאלי, לסרטן בכליה הינו בעיקרו כירורגי. יחד עם זאת, בעת האחרונה החלו להתגבר הקולות הקוראיםטיפול בגלי רדיו לסרטן בכליה לביצוע טיפולים חלופיים בקרב עוד ועוד חולים. בין היתר מדובר בטיפולים שכוללים שימוש בחום (צריבה), שימוש בקור (הקפאה) או טיפול באמצעות גלי רדיו. נסביר עד כמה הטיפול יעיל ולמי הוא מתאים.

מהם שיעורי ההחלמה מסרטן הכליה?

ככלל, שיעורי ההחלמה מסרטן הכליה נחשבים לגבוהים. כאשר מזוהים גידולים קטנים, המוגדרים כפחותים מ-4 ס"מ, רק אחוזים ספורים מהחולים צפויים לחזרת המחלה בפרק זמן של כ-5 שנים. האחוזים עולים פי שלוש מזה, כאשר הגידולים הינם גדולים יותר, כלומר מעל 4 ס"מ.

למרות נתונים אלה, הטובים כשלעצמם ועוסקים בכריתת הגידול, נעשה מאמץ למצוא פתרונות טובים יותר. הליכים רפואיים שיצליחו למזער את תופעות הלוואי, את סיכוני הניתוח ואת תקופת ההחלמה. על רקע זה, החלו לפתח אלטרנטיבה לכירורגיה, בדמות טיפול RF, כלומר בגלי רדיו.

כיצד נערך טיפול בגלי רדיו בחולי סרטן הכליה?

ידוע כי באמצעות שימוש בגלי רדיו, Radio Frequency, ניתן לגרום לחימום ממוקד של רקמות ביולוגיות. העברת גלי הרדיו נעשית תוך שימוש במחטים מיוחדות לאחר שממקמים אותן על פי מיקום הגידול. החימום מביא להרס הרקמה, לרבות מבנים חלבוניים ורקמות תאיות. חשוב לציין כי לעיתים השימוש בגלי רדיו נעשה בשיטות טכניקה זעיר ניתוחית, לפרוסקופיה או בשילוב מכשירי הדמיה. ההחלטה על כך נקבעת לאחר זיהוי הגידול, מיקומו וגודלו. בחלק מסוגי הטיפול ניתן להימנע מביצוע חתך כירורגי כך שאין צורך להיעזר בהרדמה וההתאוששות מהטיפול מהירה. גם תופעות הלוואי השונות מינימליות. שילוב עם לפרוסוקופיה ייעשה למשל אם רוצים לקבל אינדיקציה נוספת לגבי שלב המחלה.

עד כמה אפקטיבי הטיפול בגלי רדיו בסרטן כליה?

ההבחנה לגבי יעילות הטיפול מצריכה התייחסות אל הטווח הקצר ואל הטווח הארוך. לטווח קצר, ככל הנראה תוצאות הטיפול טובות למדי. בשל חדשנות ההליך, מעריכים כי ניסיון נוסף שיצברו רופאים בהליך שכזה יביא לשיפור ניכר. כלומר השגת צריבה יותר מלאה של הרקמה החולה. לרוב, טיפול זה מקובל בקרב חולי סרטן עם גידולים יחסית קטנים. מיעוט הנתונים הקיים במחקר, בהשוואה לשיטות הכירורגיות המקובלות מצריך מחקרים נוספים.

ממצאים מסוימים מראים כי בגידולים טרום סרטניים הצלחת הטיפול טובה אולם לפעמים, שולי הגידול לא נצרבו באופן מלא. מאידך, הטיפול מתאים מאוד לחולים בגיל מבוגר או לבעלי מחלות רקע מסוימות שמקשות על טיפול כירורגי רגיל. על כל פנים, החימום באמצעות גלי רדיו, שמגיע לכמה עשרות מעלות, בשילוב מעקב רפואי, מביא לתוצאות לא פחות טובות במניעת התפתחות גרורות ביחס לטיפול ניתוחי.

האם בעתיד טיפולים בגלי רדיו ישמשו אלטרנטיבה לטיפול הכירורגי הרגיל?

סרטן בכליה מהווה כ-4 אחוזים מתוך כלל מקרי הסרטן הידועים. בדרך כלל, הגידולים המאובחנים קטנים יחסית ומחקר עדכני מראה שקצב גידולם של הנגעים יחסית איטי. הספרות הרפואית העוסקת בטיפולים בסוג זה של סרטן עוסקת בעיקר בהליך הסטנדרטי שהוא כריתה של הגידול. כיום מקובל להעדיף כריתה חלקית על פני כריתה רחבה. במידת האפשר, מבצעים ניתוחים זעיר פולשניים, ללא פתיחה או עם פתיחה מינימלית.

בעתיד הנראה לעין, לא צפוי הטיפול בגלי רדיו להחליף את הטיפול הכירורגי עבור חולי סרטן הכליה. על פי הסימנים, השימוש בפרוצדורה כזאת, לצד הליכים אחרים של טיפול בצריבה או בהקפאה, צפוי להתרחב. אך התייתרות של טיפולים כירורגיים, על אף חסרונות ההרדמה או ההחלמה הארוכים יותר, לא צפויה להתרחש בקרוב.

>

טיפול בגלי רדיו לסרטן בכליה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן