האם ביופסיה גורמת לתאים סרטניים להתפשט בגוף?

רופאיםמחקר חדש שכלל למעלה מ -2,000 חולים והתבצע בג'קסונוויל, פלורידה, על ידי הקאמפוס של מיו קליניק, הצליח להפריך את המיתוס המוכר שלפיו דגימת ביופסיה של רקמה סרטנית גורמת למחלת הסרטן להתפשט. בגיליון שפורסם בחודש ינואר, התגלה כי בחולים שנאלצו לעבור את בדיקת הביופסיה נצפו תוצאות טובות יותר ושיעור ההישרדות אף היה ארוך יותר בהשוואה לחולים שלא עברו את הבדיקה.

מהי בדיקת ביופסיה מחט דקה?

בדיקת הביופסיה מחט דקה או בשמה הלועזי Fine needle Aspiration, היא בדיקה המבוצעת לעיתים רחוקות ובמהלכה הרופא שואב חלקים מהגידול שמכילים נוזל ותאים באמצעות מחט דקה. השיטה יעילה בייחוד במקרים בהם מאובחן מיקומו של הגידול בבירור טרם הבדיקה.

מהלך המחקר

החוקרים בחנו מקרים של סרטן לבלב, אך הממצאים עשויים לכלול אף סוגים נוספים של סרטן, משום שטכניקת האבחון ששימשה את החוקרים במחקר זה הייתה ביופסיה במחט דקה, טכניקה נפוצה המשמשת רופאים רבים באבחון מחלות סרטן שונות. במסגרת ההליך הרופא שואב תאים מהגידול המאובחן כדי לחקור את מאפייני המחלה מתחת המיקרוסקופ.

לטענת החוקרים, האמונה הרווחת היא שביופסיה יכולה לגרום להתפשטות תאי הסרטן אל עבר רקמות אחרות ואזורים סמוכים לגידול. אמנם בעבר פורסמו דיווחים כי האפשרות הזאת קיימת, אולם בפועל דווחו מעט מאוד מקרים ומכאן ניתן להסיק שתופעה זו עשויה להתרחש לעיתים נדירות מאוד. לטענת צוות המחקר אין החולים צריכים לדאוג או להירתע מהבדיקה.

מחקר זה מראה כי רופאים וחולים יכולים להיות בטוחים כי ביופסיה היא בדיקה בטוחה מאוד. מדי שנה נעשות אלפי ביופסיות ורק במספר מצומצם של מקרים התברר כי המחלה התפשטה בעקבות לקיחת דגימה של רקמה.

לביופסיה חשיבות עליונה ומשמשת כיום ככלי אבחון משמעותי. הביופסיה מציעה מידע בעל ערך רב ומאפשרת לרופא להתאים את הטיפול לחולה. במקרים מסוימים, כימותרפיה וטיפולי הקרנות יוצעו למטופל לפני הניתוח כדי לשפר את הטיפול, ואילו במקרים אחרים, ניתן אף להמנע מניתוח.

ממצאי המחקר

ד"ר וואלאס יחד עם הצוות שלו ערכו שני מחקרים נפרדים על מנת לבחון את סיכוני הביופסיה. במחקר שפורסם בשנת 2013 החוקרים בדקו תוצאות של 256 חולי סרטן לבלב אשר קיבלו טיפול במרפאת מאיו בג'קסונוויל, פלורידה.

צוות המחקר לא מצא הבדל בהישנות מחלת הסרטן בקרב 208 חולים שעברו ביופסיה מחט דקה המונחה תחת אולטרסאונד (EUS-FNA) לבין 48 חולים שלא עברו בדיקת ביופסיה כלל.

במחקר נוסף החוקרים בחנו בין השנים 1998-2009 נתונים של חולים המאובחנים עם סרטן הלבלב שאינו גרורתי ואשר עברו ניתוח. החוקרים בדקו את שיעור ההישרדות הכולל וההישרדות הספיציפית של 498 חולים שעברו EUS-FNA ו1,536 חולים ללא בדיקת ביופסיה.

במהלך תקופת מעקב של 21 חודשים, 285 חולים (57 אחוזים) בקבוצת EUS-FNA ו1,167 חולים (76 אחוזים) בקבוצה-EUS-FNA מתו.

סרטן הלבלב זוהה כגורם למוות ב251 חולים (50 אחוזים) בקבוצת EUS-FNA ושל 980 חולים (64 אחוזים) מהקבוצה השנייה ללא בדיקת US-FNA. חציון ההישרדות הכולל בקבוצת החולים שעברו ביופסיה היה 22 חודשים לעומת 15 חודשים בקבוצה השנייה.

מתוך כך הוסק כי דגימות ביופסיה אינן קשורות לעלייה בתמותה בחולים הלוקים בסרטן הלבלב. כמו כן ממצאי המחקר מחזקים את הבטיחות של טכניקת ביופסיה מחט דקה מונחה באולטרסאונד (EUS-FNA), לדברי צוות המחקר.

התפשטות תאי הסרטן יכולה להתרחש כאשר המחט, הנושאת את תאי הגידול שחולצו מהלבלב, פוגעת בחלל הצפק, וכתוצאה מכך נגרמת התפשטות התאים אולם רק מקרים בודדים כאלה נצפו בעבר.>

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן