בדיקות דם לאבחון סרטן הלבלב

סרטן הלבלב, אינו מאובחן בהסתמך על בדיקות דם וכדי לקבוע אבחנה של סרטן הלבלב יש לבצע בדיקות אחרות, בדגש על CT בטן. יחד עם זאת ישנה בדיקה ספציפית המאפשרת לזהות אנטיגן סרטני הנקרא CA 19.9 וכך לנטר חולים מאובחנים, במטרה לעקוב אחר השפעת הטיפולים האונקולוגיים. במאמר שלפניכם נפרט אודות הסמן וחשיבות הניטור אחר רמתו בדם.

מהו CA 19.9?

CA 19.9 הוא אנטיגן סוכרי המופרש לדם, במקרים של מגוון גידולים ממאירים במערכת העיכול כמו סרטן הכבד, סרטן המעי, סרטן הקיבה וסרטן כיס המרה. למעשה, במקור אנטיגן זה בודד מתאי סרטן המעי הגס בשנת 1981. בנסיוב הוא נישא על פני גליקופרוטאינים עשירים במרכיב סוכרי שהינם בעלי משקל מולקולרי גבוה הנקראים mucins. ברקמות לעומת זאת, הוא מופיעה על פני גנגליוזידים.

האנטיגן מסונתז על ידי תאים נורמליים בצינורות המרה ובלוטת הלבלב, באנדומטריום של הרחם ובלוטת הערמונית וכן על ידי בלוטות הרוק ובלוטות של סימפונות הריאה. ההפרשות של רקמות אלו עשירות מאוד ב-CA 19.9, אך באנשים בריאים רק כמות מזערית שלו תופיע בבדיקת הדם. הריכוז הגבוה ביותר של האנטיגן מופיע בדמם של נבדקים הסובלים מקרצינומה של הלבלב.

רמות גבוהות של CA 19.9 – באילו סוגי סרטן?

רמות גבוהות של CA 19.9 ניתן לראות ב-67% מחולי סרטן דרכי המרה, ב-34% ממקרי סרטן המעי הגס, ב-41% ממקרי סרטן הקיבה, ב-49% ממקרי סרטן הכבד הראשוני וב-22% ממקרי סרטן הוושט. כמו כן רמות האנטיגן גבוהות ב-14% מהמקרים של גידולים סרטניים שאינם קשורים למערכת העיכול.

במקרה של סרטן הלבלב, מדובר ברמת רגישות של 81% ובסגוליות של 90%, עם ערך ניבוי חיובי של 72%. ככול שהרמה גבוהה יותר, כך בהתאם ערך הניבוי החיובי גבוה יותר והסגוליות גבוהה יותר. כך לדוגמה בערכים גבוהים מ-300 יחידות למ"ל, מדובר כבר בערך ניבוי חיובי העומד על 92%.

השפעת גודל הגידול על רמת האנטיגן

המיקום של הגידול בלבלב לא משפיע כהוא זה על רגישות המדד, אך ממדי הגידול הינם בעלי השפעה משמעותית: ערכים מוגברים ניתן יהיה לראות בכ-90% מהחולים שאובחנו עם גידול בקוטר של יותר משלושה ס"מ, אך במקרה של סרטן הלבלב בשלב 1, שנע בקוטר הנע בין שניים לשלושה ס"מ, רק במחצית מהחולים ניתן יהיה לזהות רמות גבוהות של האנטיגן. כמו כן בפחות משליש מהחולים עם גידול בגודל של פחות משני ס"מ, ניתן יהיה לאבחן רמות גבוהות של CA 19.9.

גורם נוסף המשפיע על רמת האנטיגן בדם הוא מידת ההתמיינות של הגידול: גידול עם דיפרנציאציה נמוכה לא יבטא את האנטיגן באותה תדירות כמו גידול בדרגת התמיינות גבוהה.

למה הבדיקה משמשת?

  • קבלת החלטה בנוגע לניתוח להסרת הגידול – הבדיקה יכולה לשמש את הרופא בשילוב עם בדיקות נוספות כמו ERCP או CT בטן, בבואו לקבל החלטה בנוגע לאפשרות הכירורגית. רמות גבוהות מאוד של CA 19. 9 מצביעות על כך שמדובר בגידול שלא ניתן להסיר כירורגית, ואכן בקרב מטופלים עם רמות CA 19.9 של יותר מאלף יחידות למ"ל, ממדי הגידול גדולים מקוטר של חמישה ס"מ ורק בחמישה אחוז מהם מדובר בגידול בר הסרה. לעומת זאת לכ-50% מהנבדקים עם פחות מאלף יחידות למ"ל, יש גידול בר-ניתוח.
  • ניבוי ההישרדות – הבדיקה משמשת גם לניבוי סיכויי ההחלמה וההישרדות של המטופלים לאחר הניתוח. כך לדוגמה מטופלים שבהם נמצאו רמות גבוהות של האנטיגן לפני הניתוח ולאחר הניתוח הרמות חזרו לטווח התקין, הינם בעלי פרוגנוזה טובה יותר בהשוואה למטופלים שאובחנו עם רמות גבוהות של האנטיגן גם אחרי הניתוח.
  • ניבוי הסיכוי לחזרת הגידול – עלייה ברמות האנטיגן לאחר הניתוח שבוצע לצורך הסרת הגידול, מנבאת חזרה של הגידול. במקרים אלה ניתן יהיה להבחין בגידול החדש בסריקת CT רק מספר חודשים לאחר העלייה ברמת האנטיגן.
  • חשוב לציין לסיום כי הבדיקה לא משמשת לאבחון סרטן הלבלב, כיוון שאינה ספציפית לסוג זה של סרטן וכן כיוון שמדד זה עשוי בהחלט לתת תוצאה שלילית או חיובית כוזבת. לפיכך השימוש המרכזי בבדיקה הוא לבחון האם אמנם הגידול הורחק בשלמותו או שמא הוא צפוי להתפתח מחדש לאחר הניתוח.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן