חדש! חוקרים ישראלים הצליחו לאתר סרטן לבלב בשלב ראשוני

סוגי סרטן רבים אמנם נפוצים יותר מסרטן בלבלב, אבל המדובר בסוג מאוד קטלני של מחלה. מסיבות שנבהיר בהמשך, עד כה היהחדש! חוקרים ישראלים הצליחו לאתר סרטן לבלב בשלב ראשוני קשה מאוד לזהות את המחלה בשלביה הראשוניים. התוצאה הייתה שמרגע שזוהה כי בלבלב ישנו גידול, נותרו לחולה בדרך כלל לא יותר מחודשים ספורים של חיים. מתן טיפול אפקטיבי כבר לא היה אפשרי.
כעת, מקורות מדווחים כי תגלית ישראלית, כחול לבן, הצליחה לזהות את הגידול בגופם של מטופלם ממש בשלב הראשון. זהו השלב שטיפול יכול, ואכן הצליח, להשיג תוצאות טובות. במקום שבועות או חודשים, יכולים החולים לצפות לפחות לעוד כמה שנים טובות וייתכן שגם לריפוי.

מדוע נחשב סרטן הלבלב לעמיד בפני טיפול?

מרבית סוגי הסרטן אינם נחשבים לקטלניים או עמידים בפני טיפול, אם מצליחים לזהות את הגידול בהיותו קטן. הבעיה מתחילה להחריף כאשר הזיהוי מתאחר והסרטן שולח גרורות או מגיע לאיברים נוספים. עד כה, התקשה מדע הרפואה לזהות את הסרטן בלבלב בטרם הפך הגידול לבלתי ניתן לטיפול. המחלה מתקדמת מבלי שהחולה מודע לאיזו שהיא בעיה. לא קיימים סימפטומים, לא כאבים, לא עייפות ולא איזה שהוא שינוי אחר החורג מן השגרה. מהיכן, אם כן הגיע הבשורה: הכל בזכות שימוש בבדיקות גנטיות, לזיהוי גן BRCA בגברים. מדענים מישראל הצליחו להפוך את הקערה על פיה ולהראות שהגן חשוב בגברים, לא פחות מאשר בנשים.

מה קורה כאשר מתפתחות מוטציות בגנים?

באופן אידיאלי, הגנים משתכפלים כשהם תקינים וללא שינויים. אולם, מעת לעת חלים שינויים בגנים, אשר נקראים על ידע המדע – מוטציות. לא נרחיב כאן לגבי הסיבות לשינויים הגנטיים הללו אולם נסביר מה עלול לקרות כאשר הגן BRCA עובר שינוי. גן זה, ולמעשה שתי תצורות שלו, אחראי לתיקון נזקים בדי אן איי. כאשר הגנים הללו אינם תקינים, לא מופרשים כראוי החלבונים המתקנים תקלות גנטיות.

על פי ההערכות, מוצא אשכנזי מעלה את הסיכוי לנשאות של הגן הפגום והבדיקה לקבוצת הסיכון אף מוכללת בסל הבריאות, לנשים. הבדיקה מומלצת לנשים בעלות היסטוריה משפחתית של סרטן השד. אולם החוקרים הישראלים גילו כי הגברים לא רק עלולים להעביר את הגן הזה לבנותיהם, כמעין נשאים פסיביים. במקרים מסוימים, הגן הזה עלול לנבא את קיומה של מחלת הסרטן בלבלב.

המרפאה שבה הכול קורה

על מנת להבין את היקף הבשורה והתקווה שמניבה התגלית הישראלית, קחו בחשבון את נתון הבא: ארבע מכל חמישה חולים בסרטן הלבלב מזוהים כיום בשלב שבו ניתוח להסרת הגידול איננו אפשרי. כמעט כל החולים הולכים לעולמם פחות מחצי שנה מרגע הגילוי. גם הטיפולים החדישים ביותר אינם מצליחים לשנות את התמונה. אך הערכות של התגלית שפורסמה במגזין רפואי יוקרתי, מגלות שהשינוי בפתח.

פרופ' מרגל מבית החולים בילינסון הסביר בראיון עימו כי קיומו של הגן BRCA בגברים מנבא סיכוי גבוה לכמה סוגי סרטן. כך למשל סרטן העור, סרטן בערמונית, בלבלב ועוד. לאחר כמה שנות פעילות של מרפאה בבילינסון, אשר מתמחה במענה לגברים נשאי המוטציה הגנטית, ניתן לומר שהסימנים בהחלט מעודדים.

במרפאה דיווחו על ההישגים הבאים: קיום בדיקות בקרב מאות גברים הנמצאים בסיכון. שימוש בבדיקות שונות, כגון אולטרסאונד ובדיקות דם, על מנת לזהות סרטן לבלב או אחר, בשלב שבו טיפול יהיה אפקטיבי. זיהוי של אחוז גבוה מבין הנבדקים בסיכון, כחולים בשלב מוקדם, כך שניתן היה לבנות את תוכנית הטיפולים שתאפשר התמודדות טובה, מענה רפואי אפקטיבי הרבה יותר מכפי שהיה עד כה.

מקורות:
https://www.sheba.co.il/גנים_סרטן_שד

 

אולי יעניין ואתך גם:

הקרנות לטיפול בסרטן בכלל וסרטן הלבלב בפרט – סוגים, תופעות לוואי וטיפול משלים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן