השתלת תאי גזע בחולי טרשת נפוצה

10127245_xxlתאי גזע הם תאים שעוד לא עברו את תהליכי ההתמיינות הסופיים שבסופם יתמיינו לסוג מסוים של רקמה. המשמעות היא שבאפשרותם להפוך לתאים מסוימים או להמשיך ולהתמיין בתור תאי גזע. ישנם תאי גזע שיכולים להתמיין לכל סוג של תא באשר הוא וישנם תאי גזע שיכולים להתמיין רק לסוג מסוים של תאים כמו למשל תאי גזע שיכולים להתמיין אך ורק לסוגים שונים של תאי אדם אבל לא לתאי עצם לצורך העניין.

שימושים ברפואה

השימוש הנפוץ ביותר בתאי גזע ברפואה הוא לצורך ריפוי ממחלות כמו למשל לוקמיה או סוגים שונים של מחלות דם תורשתיות. ישנן מחלות של מח העצם שבהן מח העצם סובל מחוסר תפקוד. במצבים רבים מסוג זה ניתן להרוס את מח העצם על ידי הקרנה שלו ולאחר מכן ניתן להשתיל תאים חדשים של מח עצם שיצליחו להתרבות ולהחליף את הרקמה החולה.

החוקרים בתחום מקווים שבעתיד ניתן יהיה לטפל במגוון רחב של מחלות על ידי השתלת תאי גזע כמו למשל במחלת הפרקינסון, האלצהיימר וכמובן שבמחלה שבה נעסוק במאמר זה – טרשת נפוצה.

מה היא טרשת נפוצה?

טרשת נפוצה היא מחלה שבה בעקבות תקיפה של מערכת החיסון נוצר נזק לרקמה שומנית שנקראת מיאלין שעוטפת את סיבי העצבים. המיאלין הוא חומר שבלעדיו לא מתאפשרת הולכה עצבית תקינה ולכן ככל שהנזק שנגרם למערכת העצבים גדול יותר, כך התסמינים מגוונים וחמורים יותר. המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דרכים. כך למשל היא יכולה לבוא לידי ביטוי בהתקפים שביניהם יש תקופות ארוכות ובלתי ניתנות לצפייה מראש של הפוגה, לבוא לידי ביטוי בהתקדמות איטית אך קבועה או לבוא לידי ביטוי בהתקפים תדירים שהולכים ומחמירים ללא הקלה בתסמינים בין התקף להתקף.

התסמינים של המחלה כוללים בין היתר ראייה מטושטשת, ניוון שרירים שמוביל לנכות, הפרעות עיכול מגוונות, אובדן השליטה על הרגשות, בעיות בתפקוד המיני, כאבי ראש, תשישות כרונית ועוד.

מהו הטיפול שמוצע לחולים?

נכון לכתיבת שורות אלו אין למחלה תרופה שמסוגלת להביא להחלמה. עם זאת, ישנו מגוון של טיפולים שמיועדים להביא להקלה במידת החומרה של ההתקפים ולהאטת קצב ההתקדמות של המחלה. בנוסף לכך ישנו מגוון של טיפולים שמטרתם לטפל בנזקים של טרשת נפוצה כמו למשל ריפוי בעיסוק, הידרותרפיה, תרופות נגד דיכאון, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה ועוד.

הטיפול בתאי גזע לחולים בטרשת נפוצה

כיום האפשרויות שגלומות בהליך ההשתלה של תאי גזע בחולים בטרשת נפוצה נמצא במחקר אינטנסיבי, אך לא ברור עדיין האם ניתן יהיה לראות את היישומים השימושיים של המחקר בשנים הקרובות. התועלות שייתכן שיעמדו לצד החולים בטרשת נפוצה סובבות סביב שלושה צירים מרכזיים:

ויסות של המערכת החיסונית – מאחר והפגיעה נגרמת בעקבות פעילות לא מבוקרת של המערכת החיסונית, התקווה היא שהשתלה של תאי גזע תוביל ליצירה ולהתרבות של תאים בריאים שלא סובלים מההפרעה התפקודית.

רה-מיאליניזציה – תקווה נוספת היא שהחולים ששכבת המיאלין שלהם ספגה נזקים מסוימים יוכלו ליהנות מחידוש של רקמה זו על ידי תאי הגזע שייצרו מיאלין בקצב שיעלה על קצב הפירוק של המיאלין.

חידוש של סיבי העצבים – התקווה הגדולה ביותר היא שבעתיד ניתן יהיה להשתיל בחולים בטרשת נפוצה תאי גזע שיוכלו לבנות מחדש את סיבי העצבים שנפגעו בצורה בלתי הפיכה כתוצאה מהמחלה, מה שקורה בעיקר בשלבים המתקדמים שלה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן