השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן הדם

לאחרונה תואר בכתב העת Nature Medicine הליך ראשון מסוגו שעשוי להוות בשורה למטופלים במחלת סרטן הדם. החוקריםהשתלת תאי גזע לטיפול בסרטן הדם הצליחו להגדיל את מספרם של תאי גזע, בשיטה מעבדתית ובאופן נרחב. עד כה, התקשו המדענים להפיק כמות מספקת של תאי גזע מתרומת דם טבורי, על מנת לאפשר השתלה שנקלטת באופן מהיר. כעת, הראו החוקרים כי מהלך שכזה אכן אפשרי.

 

תאי הגזע – "מפעל" חשוב בגוף שלנו

טיפול יעיל בסרטן הדם עשוי לכלול כימותרפיה או הקרנות ולאחר מכן השתלה של תאי הגזע. לתאי הגזע שבגופינו חשיבות ראשונה במעלה. אלה הם התאים שמאפשרים לגוף להתחדש. במוח העצמות מצוי ה"מפעל" המייצר כמות פנומנלית של תאי דם בכל רגע ורגע. המספר הזה נאמר במאות מיליארדים של תאים בכל יום. עד כה, המדע הצליח רק באופן חלקי לגדל תאי גזע או להרבות אותם במעבדה. הקושי היה לשכפל את התנאים הנמצאים במוח העצמות. רק ההבנה הנוכחית של הרקע המולקולרי אפשר להרחיב הבנה זאת. לאחר השתלה של תאי הגזע, הם יכולים להמשיך להתמיין לסוגים שונים של תאי דם. כלומר, תא גזע יכול להתמיין לתאים אדומים, טסיות דם או לתאים לבנים (מרכיב חשוב של מערכת החיסון).

כיצד מרבים תאי גזע מדם טבורי?

דם טבורי מאפשר שיקום וריפוי של מחלות במערכת הדם ובהן סרטן הדם. ההשתלה מאפשרת להתגבר על מחלות של מערכת החיסון וסרטן, תוך התגברות על משוכה גבוהה. בתרומות של תאי גזע ממבוגרים, נדרשת התאמה גנטית ברמה גבוהה. בדם טבורי, גם התאמה חלקית מאפשרת השלמת ההליך בצורה טובה.

החשיבות של ריבוי תאים באופן מעבדתי נובעת ממספר תאי הגזע הנמוך יחסית שמופק מדם טבורי. עובדה זו מעלה את הסיכוי לדחיית השתל בהמשך. לאחר שפרוצדורת ריבוי התאים במעבדה תהפוך לשגרתית, ההחלמה המהירה והטובה יותר של חולי סרטן הדם תהפוך כמעט לעניין שבשגרה. חוקרים מסבירים כי מספר תאים רב יותר ימנע ככל הנראה מקרי תמותה רבים, הנובעים ממיעוט תאי גזע בהשתלות המקובלות כיום. החוקרים הצליחו להרבות את תאי הגזע באמצעות הנדסת חלבונים. בפרסום נמסר כי בשיטה זו הצליחה להעלות את מספר תאי הגזע פי 6 יותר.

מה הם המקורות לתאי גזע?

בהשתלה של תאי גזע ניתן להשתמש בסוגי מקורות שונים. אפשרות אחת היא ליטול תאי גזע מהמטופל. אפשרות אחרת היא להשתמש בתרומה מבעל קרבה משפחתית או גנטית. אפשרות אחרת היא להשתמש בתרומה מתורם שאינו בעל קרבה משפחתית. הדם הטבורי, נלקח זמן קצר לאחר הלידה, מחבל הטבור או השלייה. הוא נשמר בבנק דם לצורך שימוש עתידי של התינוק או כתרומה לאחרים.

תאי גזע חיוניים לכולנו, בכל גיל. בעוברים, התאים הללו יכולים בהמשך להתפתח לכל הסוגים של תאי הגוף. כך למעשה נוצרים האיברים השונים. בקרב מבוגרים, תאי הגזע חשובים לא פחות אולם הם כבר ממוינים. כלומר כל תא גזע מסוים יכול להפיק סוג יחיד של תאים בוגרים.

במחקר ישראלי שפורסם לא מכבר התגלה מנגנון בעל חשיבות. נמצא אנזים שמניע את תהליך ההתמיינות של תאי גזע בעוברים. פעילות האנזים נמצא בעכברים, כאשר הצליחו לזהות את האנזים שמאפשר או חוסם את ההתמיינות (אם מבצעים בו מניפולציה). Mettl3, האנזים שקשור לבניית חלבונים, משפיע על ייצור תאי הדם. ההבנה שאליה הגיעו המדענים מביאה לשיפור נוסף ביכולת להצמיח תרבית עשירה בתאי גזע. כמו כן, תוצאות המחקר יוכלו להוות בסיס למחקרים נוספים לטיפול בסרטן. מחקרים אלה יאפשרו לבצע חיסול בררני של תאי דם פגועים, בחולי סרטן (תוך הימנעות מפגיעה בתאים בריאים).

מקורות ולקריאה נוספת:
https://medicalxpress.com/news/2010-01-successful-umbilical-cord-blood-leukemia.html
https://www.lls.org/sites/default/files/file_assets/cordbloodstemcelltransplantation.pdf

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן