שיקום לחולים בטרשת נפוצה

שיקום לחולי טרשת נפוצהריפוי בעיסוק

חולי טרשת נפוצה מתמודדים עם אתגרים רבים אשר עשויים להשפיע על חיי היום יום. לעתים קרובות, המגבלות מעכבות את היכולת לבצע את הצרכים הבסיסיים בבית, בעבודה ובמסגרות נוספות, ומשימות פשוטות יומיות יכולות להפוך לתסכול.

אחת הגישות הטובות ביותר כדי לעזור להקל על אתגרים אלה ולמזער את התסכול הוא באמצעות התערבות של מטפל ריפוי בעיסוק. ריפוי בעיסוק הוא מקצוע בתחום הבריאות המתמקד ביכולת של הפרט לבצע מגוון רחב של פעילויות. ריפוי בעיסוק מקדם עצמאות על ידי שיפור המיומנויות הנדרשות לביצוע פעולות ומעניק דרכים חלופיות להשגת המטרות.

פיזיותרפיה

טיפולי פיזיותרפיה מיועדים לסייע בקשיים ובתסמינים של המטופל. ישנם מקרים שבהם המטופל יידרש לטיפולים קבועים לתקופת זמן ממושכרת, וישנם מקרים שבהם 2-3 טיפולי פיזיותרפיה עשויים להספיק.

הביקור הראשון כולל הערכה והרכבת תכנית תרגילים פיזיים, אשר יוכלו לשמש את המטופל בביתו. הפיזיותרפיסט מתאים את תכנית הכושר באופן ייחודי עבור המטופל ומציג לו דרכים טובות יותר לביצוע מטלות הבית, העבודה ועוד.

המטפל שם דגש על תרגילי הרחבת טווח התנועה, חיזוק שרירים, מניעת מצבים של שרירים ספסטים ומתוחים, ומלמד כיצד להשתמש במקלות הליכה, קביים, כסאות גלגלים, או עזרים רפואיים אחרים. בנוסף, המטפלים מסייעים בהתמודדות עם גרירת רגל. ישנו מעקב אחר המטופל לצורך בדיקת ההתקדמות.

הידרותרפיה

טיפולי הידרותרפיה כוללים טיפול בבריכה מחוממת על ידי פיזותרפיסט מוסמך. ההידרותרפיה מסייעת להקל ולהפיג את הכאבים, באמצעות חמימות המים, אשא משחררת את השרירים המכווצים וממריצה את הזרימה של הדם. אחד החששות העיקריים של הפיזותרפיסטים היא ליקוי ויסות החום של המטופל, תופעה נפוצה בקרב חולי טרשת נפוצה.

מבחינה קלינית, המטופל רגיש לחום והדבר מתבטא בהחרפת תסמינים זמנית, כאשר עולה טמפרטות הגוף. תהליך זה מתרחש משום שסיבי העצב רגישים מאוד לשינויים זעירים בטמפרטורה. אפילו עלייה קטנה של 0.5 מעלות יכולה להאט ולחסום את ההולכה העצבית.

בנוסף להקלה על הכאבים, תוכניות פעילות גופנית שנערכות בבריכת ההידרותרפיה יכולות להציע יתרונות רבים אחרים לאנשים עם טרשת נפוצה. המים המחוממים מציעים תמיכה אשר מאפשרת ומרחיבה את חופש התנועה בהשוואה לקרקע. הלחץ ההידרוסטטי מסייע בנפיחות איבר וצמיגות המים למעשה מעניקה התנגדות לתנועה, דבר אשר מסייע לאימון הכוח ושמירה על שיווי המשקל.

קלינאות תקשורת

קלינאי תקשורת בדרך כלל מתייחס לבעיות בפעולת הבליעה והדיבור. הטיפול מורכב בדרך כלל משינויים בתזונה, ייצוב הראש, תרגילים, או גירוי שנועדו לשפר את הבליעה. במקרים חמורים מאוד, כאשר המטופלל אינו מגיב לצעדים אלה, נעשה שימוש בצינורות האכלה המיושמות ישירות לתוך הקיבה כדי לספק נוזלים וחומרי מזון הכרחיים.

כמו כן, קלינאי התקשורת מסייע למטופלי טרשת נפוצה הסובלים מקשיי דיבור ושפה, לבצע תרגילים אשר מטרתם להקל על קשיי הדיבור ולזרז את התהליך.

טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי נועד לסייע במקרים בהם המטופל סובל ממצב רוח ירוד, חרדה, נפילות וקשיים בפיתוח מערכות יחסים. פסיכולוגים קליניים מציעים מגוון רחב של גישות טיפוליות במהלך הכשרתם.

בני זוג, בני משפחה וקרובים אחרים נכללים בתהליך הטיפול כדי שיוכלו לסייע בתהליך ההתמודדות והתסתגלות עם המטופל. פסיכולוגים מטפלים אף בבעיות בזיכרון ובחשיבה, ומשלבים אסטרטגיות טיפול מיוחדות אשר פותחו.

תרופות נגד דיכאון

חולי טרשת נפוצה סובלים פעמים רבות משינויים במצב הנפשי שמתבטאים בלחץ ובדיכאון. רק פסיכיאטר או רופא מוסמך אחר, יכולים לקבוע אילו תרופות נוגדות דיכאון יהיו הטובות ביותר עבור המטופל. תרופות נוגדות דיכאון טריציקליות, כמו אלטרול, נורטילין וטופרניל, שימשו במשך שנים רבות חולים עם טרשת נפוצה ונחשבו לטיפולים הטובים ביותר בעבר.

עם זאת, סוג אחר של תרופות נוגדות דיכאון הנקרא סרוטונין, משמש כיום באופן נרחב יותר. תרופות מקבוצת סרוטונים אלה כוללים זולופט, פקסיל, אפקסור ופרוזאק.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן