זיהוי מחלות ניווניות באמצעות שינויים בקול

זיהוי מחלות ניווניות באמצעות שינויים בקולאומרים שהעיניים הן ראי הנפש, אך גם לקול איכותיות חשובות משלו. מרבית האנשים יצליחו לזהות בנקל האם האדם שמשוחח עימם עצוב או שמח, מתרגש או מדוכא וזאת, באמצעות הקשבה לאופן שבו הוא מדבר.

אך האם ניתן להשתמש בשינויים בקול גם למטרות אחרות? מסתבר שפיתוחים נוכחיים ועתידיים מכוונים בדיוק לכך. בעתיד הלא רחוק ניתן יהיה לבצע זיהוי מוצלח של מחלות ניווניות באמצעות שינויים בקול. לצד פיתוחים המבוצעים בעולם בתחום זה, יש גם התקדמות מבטיחה בעניין גם בארץ.

הקול הוא העתיד

השילוב בין מחשבים לדיבור האנושי הולך ותופס תאוצה. תוכנות שמזהות את קולו של הדובר אמורות לסייע בזיהוי ואבטחת מידע, תוכנות קוליות מסייעות לנו לתקשר עם תוכנות ניווט, ויש גם תוכנות שצפויות לאפשר לכולנו להכתיב מידע ישירות למחשב, במקום לטרוח ולהקליד אותו בעשר אצבעות. אז מי שחושב שהעתיד הוא בקול ושפיתוחים רבים הולכים כיום לכיוון של שימוש בדיבור בהחלט צודק. יחד עם זאת, שימוש בקול צפוי להיות מקודם גם בהיבט של מחלות ובריאות.

מומחים מספרים על התקדמויות בתחום המעניין שנקרא "אבחון בעזרת הקול". שינויים באופן שבו מבטאים צלילים מסוימים יכולים להעיד בבירור על התפתחות בעיה כגון כאב בגרון או דלקת במיתרי הקול. יותר מכך, בהמשך ניתן יהיה לבנות אלגוריתם ממוחשב שידע לזהות על פי הקול האם האדם סובל ממחלה ניוונית וכן – מהי דרגת ההתפתחות של אותה המחלה שאובחנה. זהו כלי אבחוני ממעלה ראשונה, שיכול לאפשר קבלת טיפול בשלב מוקדם לשורה ארוכה של מחלות.

מניוון שרירים ועד פרקינסון

זיהוי של מחלות ניווניות ואחרות באמצעות שינויים בקול הוא תהליך מתפתח, שכבר עשה יותר מכמה צעדים קדימה. לפני מספר שנים עלה באוניברסיטת חיפה הרעיון שעל פי קלי הקול ניתן יהיה לזהות אם הנבדק חולה בפרקינסון וכן – באיזה שלב מצויה המחלה.

רעיון נוסף שמבשיל לכדי מחקר מתקדם מתקיים בימים אלה בישראל, בקרב חולי ניוון שרירים –  ALS. מכיוון שהמחלה הזו משפיעה בין היתר על האופן שבו נושמים החולים וכן על האופן שבו הם מסוגלים לדבר ולשוחח, ניתן יהיה ככל הנראה לבסס אינדיקציה אבחונית קולית מוצלחת. בימים אלה הולך ומתגבש מאגר קולי של חולים במחלה, כדי שבעתיד ניתן יהיה לזהות כיצד שלבים שונים של המחלה באים לידי ביטוי בדרך של שינויים בקול.

אבחון פשוט, מיידי ומהיר

יתרון חשוב שניתן לציין לגבי זיהוי מחלות ניווניות באמצעות שינויים בקול טמון בכך שזהו אבחון פשוט ומהיר. שיטה זו לא מצריכה בדיקות פולשניות או פעילות כירורגית וניתן לבצע אותה ביתר קלות וללא עלות כספית משמעותית. כל מה שצריך כדי שהשיטה תצליח זה להכין מאגר קולי, מעין ספריית מידע ממוחשבת שמתעדת את האופן שבו חולים חווים שינוי בקול כתוצאה ממחלתם ועל פי שלביה השונים.

החולה צריך בסך הכל לומר כמה משפטים כדי שאבחון יוכל להתבצע. דבר נוסף שראוי לציין הוא שבמחלות ניווניות כגון פרקינסון, ניוון שרירים ואחרות, עשויים שינויים בקול לרמז על קיומה של מחלה גם כאשר הבדיקות הקיימות כיום יתקשו לאבחן את קיומה של המחלה. כאשר ניתן יהיה למצוא רמזים לקיומה של מחלה ניוונית בשלב מוקדם, ניתן יהיה כמובן לנקוט צעדים שיאטו את התקדמות המחלה ואולי גם כאלה שיביאו לריפוייה.

מערכת לזיהוי קולי שפותחה באוניברסיטת חיפה לזיהוי חולי פרקינסון באמצעות שינויים בקול ואופן הדיבור מראה סימנים מעודדים של הצלחה. התקווה היא שההתקדמות בתחום תהיה מהירה ותכסה שורה שלימה של מחלות שניתן יהיה לאבחן בשלב מוקדם, בקלות ובבטחה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן