ריפוי בעיסוק למחלות ניווניות וניוון שרירים

ריפוי בעיסוק למחלות ניווניות וניוון שריריםריפוי בעיסוק הוא מקצוע שיקומי-חינוכי פרא רפואי המתמקד במתן משימות שונות למטופלים במטרה לשפר את התפקוד הנפשי, הקוגניטיבי והגופני שלהם. הטיפול מסייע למטופלים ליהנות משיפור במצבם הבריאותי, ביכולת הפרנסה שלהם, ביכולת ההשתלבות שלהם בחברה ובאיכות החיים שלהם באופן כללי. יש לציין כי תחום טיפולי שיקומי זה אינו מיועד באופן ספציפי עבור הסובלים ממחלות ניוון שרירים.

בין היתר, נהוג לטפל באמצעות ריפוי בעיסוק בסובלים ממגוון רחב של הפרעות בתפקוד כמו לדוגמה בסובלים מלקות פיזית (נפגעי תאונות דרכים או קטועי איברים), לקות תקשורתית (מטופלים הסובלים מפיגור שכלי או אוטיזם), לקות נפשית (חולים הסובלים מהפרעות פסיכיאטריות שונות) ועוד.

מקורות הידע של תחום זה מגיעים ממדעי ההתנהגות, מדעי החברה, מדעי הרפואה ומדעי העיסוק. ריפוי בעיסוק מאפשר למטופלים לשחזר או לפתח מיומנויות חברתיות, יכולות למידה או למשל מיומנויות משחק התואמות את גילם.

באמצעות ריפוי בעיסוק ניתן לערב את המטופל בעיסוקים שונים שהינם בעלי מטרה, חשיבות ומשמעות עבורו, המאפשרים לו להשתתף באופן פעיל בחיי היומיום כבסיס לרווחתו, בריאותו, איכות חייו וביטחונו.

מעקב אחר התקדמות המחלה ושינוי תכנית הטיפול בהתאם לצורך

מחלות ניוון שרירים הן מחלות המתאפיינות בדינמיות רבה כשברוב המקרים מדובר במחלות שהולכות ומחמירות ככל שחולף הזמן. קצב ההתקדמות של המחלות השונות והאופן הספציפי שבו המחלות באות לידי ביטוי מתאפיינים בשונות רבה מאוד ולכן הטיפול מותאם לכל חולה וחולה באופן אישי. בנוסף לכך, הדינמיות הרבה מחייבת את המטפל לבצע הערכה מחודשת של מצבו הבריאותי של המטופל ובהתאם לבצע שינויים מסוימים בתכנית הקיימת.

כך לדוגמה בשלבים הראשוניים של המחלה ניתן להתמקד במשימות שונות שמטרתן לשמר את טווח הפעילות של המפרקים, את מידת הגמישות של המטופל ואת חוזק השרירים ובשלבים מתקדמים יותר, יש להתמקד במשימות הקשורות לתפקוד אופטימאלי בזמן שהחולה מרותק לכיסא גלגלים. באותו האופן ייתכן שסמוך לקבלת האבחנה יתמקדו הטיפולים בשימור ושיפור חוזק האחיזה וגמישות האצבעות ואילו בשלבים מתקדמים יותר יתמקדו המשימות במהלך הטיפולים בשיפור השליטה בציוד עזר רפואי המשמש לאחיזה.

למרות כל זה, יש לציין כי ישנם כמה עקרונות טיפוליים הנשמרים לאורך כל התהליך, שאינם תלויים באופן ישיר בקצב ההתקדמות של המחלה ובהחמרה במצב הקליני של המטופל. הכוונה היא לכך שבדרך כלל יושם דגש על האופן שבו ניתן לחסוך באנרגיה, על האופן שבו ניתן להשתמש בשרירי עזר לצורכי ניידות ותנועה ועוד. ריפוי בעיסוק מתאים עבור חולים בניוון שרירים ומחלות ניווניות אחרות בכל השלבים של מחלתם.

התאמת הטיפול עבור כל מטופל ומטופל באופן אישי

כפי שציינו, חשוב מאוד להתאים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל ומטופל. על מנת שניתן יהיה לבצע את ההתאמה הטובה והמדויקת ביותר, חשוב תחילה לאפיין את הקשיים עמם מתמודד המטופל ולהגדיר את מטרות הטיפול. בהתאם לכך, הטיפול באישה עצמאית בת ארבעים ואם לשלושה ילדים, שלאחרונה נאלצה להתחיל להשתמש בכיסא גלגלים, יהיה שונה בתכלית השוני מטיפול בבחור בן עשרים שנמצא בשלבים המוקדמים של מחלתו.

ריפוי בעיסוק כולל בנוסף למשימות הניתנות למטופל, גם התייחסות רחבה לסביבת המחיה והעבודה שלו. למעשה, ההתאמה של תנאי הסביבה למגבלות מהן סובל המטופל מהווה את אחד מהמרכיבים החשובים ביותר של הריפוי בעיסוק. הכוונה היא למשל לביצוע התאמות בדירה לאחר המעבר לכיסא גלגלים כמו לדוגמה הרחבה של המשקופים, התקנת מעקות ליד המיטה או ליד האסלה, הנמכת ארונות המטבח, הנמכת מתגי האור ושקעי החשמל בדירה ועוד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן