הקשר בין טמפרטורה נמוכה לכאבי מפרקים

14246730_xxlישנם לא מעט אנשים שבמהלך שינויי מזג האוויר סובלים מכאבים במפרקים וכן נמצא במחקרים שבהם בחנו אוכלוסיות של מטופלים המתגוררים במדינות קרות כמו פינלנד, שישנו קשר ישר בין טמפרטורות נמוכות לבין תלונות הקשורות לתסמינים במערכת השריר והשלד.

בנוסף לכך, במחקר שנערך בישראל, מצאו החוקרים קשר ישר בין גשם, ירידה של לחץ ברומטרי ומזג אוויר קר, לבין החמרה של כאבי מפרקים בקרב מטופלים הסובלים ממחלות ראומטיות שונות. האזורים שבהם התופעה מורגשת במיוחד הם הגב התחתון, הירכיים, הכתפיים והצוואר.

לאורך העשורים האחרונים התגלו ממצאים דומים במחקרים שנערכו במקומות שונים ברחבי העולם. כך לדוגמה במחקר מפורסם שבחן מטופלים בגרמניה ובקנדה הסובלים מכאבי מפרקים כתוצאה מבעיות ראומטיות שונות, נמצא כי שני שליש מהחולים מאמינים שהכאבים במפרקים רגישים מאוד לשינויים במזג האוויר.

כיצד הקור משפיע על הכאבים במרפקים?

בניגוד למה שרבים נוטים לחשוב, ככול הנראה הכאבים לא מושפעים ישירות מהטמפרטורות הנמוכות שכן הגורם המרכזי לכאבים המופיעים או מחמירים בחילופי העונות הוא השנויים בלחץ הברומטרי, המקדימים שינויים חדים במזג האוויר. לפי ההשערה המרכזית שהועלתה בנושא זה, הירידה בלחץ הברומטרי גורמת להתרחבות של מפרקים ועצמות וכשמדובר במטופלים הסובלים ממחלות ראומטיות, השינויים המזעריים לעתים, עשויים להוביל לכאבים חזקים מאוד.

יש לציין שייתכן שמקור הכאבים בקור, אך זאת רק אם מדובר במקרים של קור קיצוני יחסית. זאת כיוון שבמצבי כאב כרוניים, מערכת העצבים הופכת לרגישה יותר. אי לכך, היא עשויה להעביר אותות למוח שמקורם בטמפרטורה נמוכה ולפרש אותם בתור כאב.

כיצד ניתן להפחית את הכאבים או למנוע אותם?

מטופל המודע לכך שבזמן שמתרחשים שינויים במזג האוויר הכאבים מהם הוא סובל נוטים להחמיר, יכול להתייעץ עם הרופא שלו בנוגע להגדלת המינון התרופתי. לא אחת על ידי הגדלת המינון, ניתן למנוע את הופעת הכאבים או החמרתם. עם זאת, חשוב ביותר להתייעץ על כך כפי שציינו עם הרופא המטפל, על מנת שלא ליטול מינון יתר שעשוי לגרום לנזקים ולתופעות לוואי שליליות.

מעבר לכך, כמובן שמומלץ ללבוש ביגוד מתאים וכן ניתן לחמם את המפרקים המועדים לפורענות באופן מקומי באמצעות בקבוק חם או שקיות חימום ואם המטופל נוהג להתאמן בפעילות גופנית, מומלץ כי יקפיד במהלך חילופי העונות להתאמן במקומות סגורים כמו למשל חדר כושר. יש לציין עוד כי ישנו מגוון רחב ביותר של תכשירים שיכולים לסייע לסובלים מכאבי מפרקים המחמירים בחילופי העונות כמו לדוגמה מדבקות נגד כאבים המכילות חומרים אנטי דלקתיים ומשככי כאבים, קרמים שונים כמו למשל בן-גיי או רדיאן בי ועוד.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן