טיפול בניוון שרירים ובמחלות ניווניות באמצעות פיזיותרפיה

פיזיותרפיה לניוון שרירים ומחלות ניווניותפיזיותרפיה היא בין המרכיבים החשובים ביותר בטיפול בסובלים ממגוון מחלות ניווניות וכן משמשת לטיפול בסובלים מניוון שרירים בגיל הזהב (סרקופניה).

הרעיון המרכזי העומד בבסיס הפיזיותרפיה הוא שבגוף האדם מתרחשים תהליכים שונים של ריפוי שתפקידם לתקן ליקויים שונים או לתת מענה לסוגים שונים של נזקים שנוצרו כתוצאה מתהליכים פתולוגיים כמו טראומות או מחלות.

הפיזיותרפיה למעשה מעודדת את התהליכים השונים ומכוונת אותם להתפתח בכיוונים הרצויים. כך לדוגמה במידה ואדם סובל משבר ביד וכתוצאה מכך ידו נתונה בגבס במשך מספר שבועות, הרי שבאמצעות פיזיותרפיה ניתן להשיבה לתפקוד מלא במהירות רבה יותר בהשוואה למהירות שבה הייתה חוזרת לתפקד ללא טיפול. בנוסף לכך, ללא טיפול פיזיותרפיה ייתכן מאוד כי היד לא הייתה חוזרת לתפקוד אופטימאלי.

טיפול תומך בלבד

כבר כאן ניתן להעלות שאלה מהותית, שכן רוב המחלות הניווניות הן מחלות שלא ניתן להחלים מהן (מחלות חשוכות מרפא). אי לכך, לא ברור במבט ראשון מה הוא התפקיד של הפיזיותרפיה במערך הטיפולים בחולים הסובלים ממחלות אלה. התשובה לכך פשוטה: הפיזיותרפיה לא מסוגלת לגרום לריפוי או החלמה, אך במחקרים רבים נמצא כי הטיפול מסייע לשימור התפקוד של השרירים ולהאטת קצב ההתקדמות של התסמינים המוטוריים.

בנוגע לניוון שרירים בגיל הזהב, התמונה מעט שונה – במחקרים רבים נמצא כי על ידי אימוני כוח והתנגדות ניתן לחזק את השרירים, להפחית את ריכוז תאי השומן ברקמת השריר ואף ליהנות מעלייה במסת השרירים.

שיפור היציבות ומניעת נפילות

נפילות בזמן ההליכה אופייניות לחלק ניכר מהמחלות הניווניות לרבות ניוון שרירים בגיל הזהב. באמצעות תרגול תרגילי פיזיותרפיה שונים ניתן לשפר את היציבות, ללמוד טכניקות ולרכוש כלים לשימור שיווי המשקל, לשמר את הרפלקסים ואת התגובות של השרירים לשינויים מהירים ובאופן כללי להפחית את הסיכוי לנפילות.

נפילות בגיל המבוגר מגדילות את הסיכוי לשברים בעצמות ולפיכך מגדילות את הסיכוי לתקופות ארוכות ללא תנועה. אלו האחרונות מקושרות להחמרת התסמינים של רוב המחלות בקטגוריה זו.

סוגים שונים של פיזיותרפיה

הטיפול הפיזיותרפי משתנה בהתאם לתסמינים הספציפיים מהם סובל המטופל. לפיכך, חולה שסובל מהיחלשות משמעותית של שרירי הידיים, יעבור טיפולים שונים מאוד מחולה שסובל בעיקר מהידלדלות של רקמת השריר בגפיים התחתונות. רבים לא יודעים זאת אבל ישנם גם טיפולי פיזיותרפיה המתאימים עבור חולים הסובלים מבעיות לבביות, מבעיות במערכת הנשימה (פיזיותרפיה נשימתית), מבעיות במערכת השתן ועוד.

להתאמת טיפול פיזיותרפי – המרכז לפיזיותרפיה בישראל therapist.org.il

היתרונות של הפיזיותרפיה עבור הסובלים מניוון שרירים ומחלות ניווניות

הפיזיותרפיה מאפשרת למטופלים להכיר את גופם טוב יותר וללמוד כיצד להפעיל את השרירים שלהם בצורה יעילה יותר. כמו כן, ניתן באמצעות תרגול פיזיותרפיה להכיר קבוצות שרירים שלא נמצאות בשימוש באופן שגרתי ולעשות בהן שימוש כאשר קבוצות השרירים הנמצאות בשימוש באופן שגרתי נחלשות ומאבדות מנפחן. מעבר לכל זה, הפיזיותרפיה מסייעת לשיפור הביטחון העצמי של החולים ולשיפור מצב הרוח שלהם.

חשוב להבין כי המחלות השונות בקטגוריה זו גורמות לשינויים מרחיקי לכת ביכולות הפיזיות של הלוקים בהן וכי ישנה חשיבות עליונה לסייע לחולים כמה שרק ניתן להסתגל למצבם החדש. בנוסף לכך, מצבם הבריאותי של הלוקים במחלות ניווניות דינמי מאוד ומשתנה ללא הרף. הפיזיותרפיה מאפשרת לחולים להבין מה הן המוגבלויות שנכפו עליהם מבחינה תנועתית ותפקודית וכיצד להתמודד איתן ביעילות.

אי לכך, הטיפול עצמו משתנה לאורך הזמן כך שבשלבים הראשונים ייתכן כי רוב המאמצים יוקדשו לשימור תפקוד השרירים ואילו בשלבים המאוחרים יבוצעו תרגילי הסתגלות להליכה עם מקל או הליכון למשל.

ראו גם:
הידרותרפיה לטיפול במחלות ניווניות

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן