טיפולים לסרטן העור

טיפולים לסרטן העורסרטן עור נחשב לסוג שכיח מאד של סרטן, שהיא כידוע אחת המחלות היותר חמורות שיש. במסגרת הסרטן הזה מופיעים גידולים ממאירים בעור, שעלולים להתפתח לממדי ענק ולהביא לסכנת חיים מוחשית.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הסרטן היא פשוט למנוע אותו מלכתחילה. זה לא אומר שאנחנו צריכים להיזהר מחשיפה מוחלטת לשמש, אלא שחשוב שנהיה "חכמים בשמש": שהייה בצל בימים הלוהטים של השנה, מריחת קרם הגנה איכותי, חבישה של כובע ושל בגדים ארוכים ועוד.

אם למרות כל מאמצעי הזהירות חולים בסרטן העור, צריך לזכור שגם כאן סיכויי ההצלחה בהתמודדות גדלים ככל שמתחילים בטיפול מוקדם יותר. אבחון של הסרטן בשלב מוקדם הוא הכרחי, כשתכנית הטיפולים צריכה להיות מקיפה ומותאמת לאופי המחלה ולדרגת החומרה שלה.

ההנחה: סוג הסרטן בהחלט משפיע על הטיפול

במצב של הרפואה המודרנית, מתקדם ככל שיהיה, עדיין אי אפשר להעלים גידולים סרטניים. הטיפולים שכן מוצעים כיום מתמקדים בהאטת קצב ההתפשטות של הגידול הסרטני ובהקלה על התסמינים שלו. יש להדגיש שנהוג להרכיב תכנית טיפולים אישית לכל אדם החולה במחלה, וזאת בהתאם לסוג הספציפי של הסרטן (מלנומה הוא הסוג הנפוץ ביותר אבל לא היחידי), המיקום של הנגע הסרטני בעור, דרגת ההתפתחות של המחלה, גיל החולה ועוד.

סרטן מסוג מלנומה, אם לוקחים את הדוגמא הנפוצה ביותר, מצריך תכנית טיפולים ייחודית ביחס לרוב סוגי הסרטן האחרים. ההשפעה כאן של טיפולים "מסורתיים" בסרטן, דוגמת טיפולים כימותרפיים או הקרנות, אמנם קיימת אבל היא מוגבלת באופן יחסי.

לכן בדרך כלל נהוג לבצע כריתה של הנגע, באחד מבין סוגי הניתוחים הידועים כיום: ניתוח Curettage וצריבה, ניתוח על פי שיטת מוס, כריתה באמצעות קרני לייזר ועוד. הדבר מסביר עוד יותר מדוע חייבים להתחיל בטיפול בשלבים ראשונים של המחלה, לפני שהגידול הסרטני מתפשט לאזורים אחרים בגוף האדם. טיפולים כירורגיים מאפיינים גם את רוב סוגי סרטן העור האחרים, כאשר בדרך כלל ייעשה שילוב בין הטיפול הכירורגי לבין כימותרפיה והקרנות.

טיפול קרינה בסרטן העור מיועד להביא להרס התאים הסרטניים, תוך שאיפה כמובן שהפגיעה בתאים הבריאים הסמוכים להם תהיה מינימלית ככל האפשר. תופעות הלוואי של ההקרנות נמוכות באופן יחסי, וכוללות בעיקר אודם על העור שאמור לחלוף תוך פרק זמן מסוים ויובש. עם זאת לא בכל סוגי הסרטן ולא בכל דרגות החומרה טיפולי הקרינה יהיו באמת יעילים.

הקטגוריה הבאה של הטיפולים היא אלה המוגדרים כימיים. הם מתבצעים באמצעות קרמים ומשחות המכילים בתוכם חומרים כימותרפיים, שאמורות להביא אף הם להרס התאים הסרטניים. נהוג להשתמש במשחות ובקרמים לפרק זמן של מספר שבועות, כשתופעות הלוואי גם כאן אמורות להיות מצומצמות.

ישנן מספר שיטות טיפוליות אחרות שעשויות להיכנס לתמונה במצבים מסוימים, דוגמת הקפאה של הסרטן (קריותרפיה) או ברכיתרפיה. בתחום הזה, כאמור, כל מקרה צריך להישקל לגופו.

אל תשכחו לבצע מעקב

אחת הצרות העיקריות עם גידולים סרטניים היא שהם עלולים לחזור תוך מספר שנים, וזה נכון גם במקרה של סרטן העור. מי שחושב שהוא הצליח לנצח את הסרטן צריך להישאר עדיין עם האצבע על הדופק ולבדוק באופן תקופתי האם הגידול הסרטני חזר או האם התפתחו במקומות אחרים בגוף גידולים סרטניים.

מעבר לבדיקה העצמית שניתן לבצע – למשל מיפוי של השומות, נקודות החן והכתמים כולל רישום ואפילו צילום – חשוב לבקר אצל רופא עור לביקורות תקופתיות. אנשים שנכוו מסרטן העור, לעיתים תרתי משמע, צריכים להקפיד עוד יותר לנקוט באמצעי הזהירות והבטיחות הידועים כיום בפני המחלה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן