סרטן הלבלב דרגה 3

סרטן הלבלב דרגה 3סרטן לבלב מדרגה 3, פירושו הוא כי הגידול התפשט אל מחוץ ללבלב, לתוך כלי הדם הגדולים הסמוכים, אך לא לאיזורים אחרים בגוף. בתת סיווג, יסומן האם הגידול גם התפשט לבלוטות הלימפה. למעשה, שלב זה נחשב למחלה מתקדמת מקומית. קביעת דרגת הסרטן תיעשה לאחר ניתוח או לאחר בחינה פתולוגית.

שלב זה מתקדם יותר משלב 2 של סרטן הלבלב והוא מבטא מספר מצבים:

גידול מוגבל ללבלב, לא גדול מ 2 ס"מ, התפשט ל 4 או יותר בלוטות לימפה קרובות, ללא גרורות (סימונו יהיה T1, N2, MO);

גידול מוגבל ללבלב, גדול מ -2 ס"מ אך לא יותר מ -4 ס"מ, התפשט ל -4 או יותר בלוטות לימפה קרובות ללא גרורות (סימונו יהיה T2, N2, MO);

גידול מוגבל ללבלב, גדול מ 4 ס"מ, התפשט ל 4 או יותר בלוטות לימפה קרובות, ללא גרורות (T3, N2, MO);

הסרטן גדל מחוץ ללבלב לתוך כלי הדם העיקריים הסמוכים, עם או ללא מעורבות בלוטות לימפה. גם שלב זה אינו כולל נוכחות גרורות (T4, N0/1/2, MO).

סרטן הלבלב שאובחן בשלב זה הוא לעתים קרובות קשה לריפוי. בכדי לסייע ולשפר את תוצאות הטיפול, ההמלצה היא לשילוב תרופות כימותרפיות, הקרנות או עידוד להשתתפות בניסוי קליני. במידה ולא ניתן להסיר את הגידול בניתוח, ניתן טיפול כימותרפי אדג'וונטי, בכדי לנסות להקטין את הגידול ולצמצם את תופעות הלוואי.

גידול שאינו ניתן להסרה בניתוח

בשלב זה של הסרטן, כאשר הוא מערב כלי דם גדולים, לא תמיד אפשרי לנתח. מחקרים קודמים תומכים בהנחה כי אם אין אפשרות להסיר בניתוח שוליים בריאים מסביב לגידול, ישנו סיכון גבוה לחזרת המחלה, כך שיתרונות הניתוח קטנים. מכיוון שכך, הניסיון הראשון הוא לטפל בתרופות כימותרפיות לפני הניתוח בניסיון לצמצם את גודלו, ואז לשקול מחדש את יתרונות הניתוח ואפשרות הסרת הלבלב.

ההליך הכירורגי הנפוץ ביותר הוא pancreaticoduodenectomy, או הליך Whipple, הכולל הסרת חלק מהלבלב, המעי הדק (תריסריון), וכל כיס המרה. ההליך הכירורגי המדויק יתבסס על גודל הגידול, מיקומו המדויק וניסיון הרופא המנתח. במידה וביצוע הניתוח אפשרי – המשמעות הפרוגנוסטית תהיה טובה יותר.

במידה ועדיין ביצוע הניתוח אינו אפשרי- ניתן להמשיך את הכימותרפיה למשך שישה חודשים. כאשר הכימותרפיה היא הטיפול העיקרי היא משתמשת באחת מן התרופות: ,FOLIFIRINOOX

gemcitabineעם capecitabine, gemcitabine עם nab paclitaxel,  gemcitabine בפני עצמה.

לצד או במקום הטיפול הכימותרפי, חלק מהחולים יעברו גם טיפול בהקרנות. טיפולי הקרנות, או רדיותרפיה, משתמשים בקרן בעלת אנרגיה גבוהה בכדי לפגוע או להרוג את תאי סרטן על ידי מניעת גדילתם וחלוקתם. הטיפול בהקרנה נחשב, בדומה לניתוח, לטיפול מקומי. טיפול זה יעיל במיוחד כטיפול אדג'ובנטי שניתן לפני ניתוח או לצד טיפול עיקרי אחר. על כל חולה לברר עם הרופא המטפל לגבי יתרונות וחסרונות הטיפול, תופעות הלוואי, והמשמעות הקלינית של חוסר טיפול.

ניתוח להקלת תסמינים

פעמים רבות בשלב זה של סרטן הלבלב, ניתוח אינו אפשרי בכדי להסיר את הגידול המקורי. אולם, הניתוח יתבצע בכדי להקל על התסמינים הקיימים ולשפר את איכות החיים. בכדי לסייע לתסמיני צהבת אם קיימים, כתוצאה מחסימה של צינור המרה, יונח סטנט בצינור המרה באמצעות cholangiopancreatography אנדוסקופי (ERCP).

ניתוח זה עוזר לשמור על צינור המרה פתוח ולמנוע את בניית הבילירובין אשר גורם לצהבת. אם אין אפשרות להניח סטנט בניתוח, צעדים נוספים יילקחו בחשבון בכדי לעקוף את החסימה כמו חיתוך צינור המרה בדיוק מעל החסימה וחיבור למעי. זמן ההחלמה מניתוח כזה הינו מהיר באופן יחסי, מכיוון שתסמיני הצהבת משתפרים ואף נעלמים.

כמו כן, ניסויים קלינים, בשלב זה, עשויים להציע טיפולים טובים יותר לחולים. בדרך כלל, הבדיקות יכללו טיפולים ממוקדים (תרופות לטיפול ביולוגי) לסרטן הלבלב, שילוב הקרנות וכימותרפיה וטיפולים נוספים. ניסויים קליניים מיועדים, פעמים רבות, לחולים אשר השלימו את סבבי הטיפולים האפשריים המוצעים, ומוכנים לתמוך ולנסות שיטות טיפול חדשניות יותר, שלא נוסו עד כה.

התמודדות רגשית עם סרטן מדרגה 3

הערכות המחקרים השונים לגבי הישרדות ל-5 שנים לאחר גילוי סרטן לבלב מדרגה 3  אינן טובות. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי הערכות אלו הן רק הערכות סטטיסטיות, וישנם פרמטרים נוספים אשר צריכים להילקח בחשבון.

כמו כן, הערכות סטטיסטיקות אלו משתפרות במהלך השנים, ונחשבות טובות בהרבה מאלה שהונחו לפני עשרות שנים, הודות לגילוי טיפולים חדישים. כך, גם מחשבות אופטימיות של חולים אשר לא נשאבים לדיכאון האופייני לצערנו במחלת הסרטן ואינם מאבדים תקווה ומאמינים בשיפור איכות החיים, יכולים לסייע להישרדות ארוכה יותר. ההמלצה היא לבדוק ולחפש אונקולוג מומחה אשר יוכל להפיח תקווה, ולנסות לחפש אחר הפתרון האופטימלי.

מרבית מהחולים סובלים בשלב האבחון או בזמן המחלה מדיכאון, ולכן ליווי ותמיכת משפחה מסייעת לרבים מהחולים, כמו גם שיטות טיפול אינטגרטיביות הכוללות שינויים במישור הפיזי, הנפשי, הרגשי והרוחני. גישה זו יכולה להציע קבוצות תמיכה שונות במסגרות החלופיות, אשר יסייעו לחולה להבין פרטים רבים על חייו ולשנות את הרגלי חייו במישורים השונים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן