האם יש סיכון מוגבר לסרטן בקרב ילדים שנולדו בטיפולי פוריות?

בדיקות סקרטיפולי פוריות הם טיפולים רפואיים שנועדו לעזור לזוגות להביא ילדים לעולם. לעיתים קרובות זוגות אינם יכולים להרות באופן טבעי, מסיבות מגוונות מאוד. מעריכים שכ–25% מהזוגות יחוו קשיים בכניסה להריון.

קשיים אלו יכולים לנבוע מפגיעה בזרע ובאיכות הזרע, חסימה מכנית של דרכי המין באישה (למשל על רקע של מחלה זיהומית), הפרעות הורמונאליות, ועוד. למרבה המזל, הרפואה המודרנית מציעה סל נרחב של כלים וטיפולים שונים שנועדו לסייע לזוגות אלו.

אחת השיטות המתקדמות ביותר והמדהימות ביותר היא הפרייה חוץ גופית (IVF – in Vitro Fertilization) הידועה גם כ"הפריית מבחנה". בשיטה זו מבודדים זרע מבן הזוג, ומפרים בעזרתו בייצית שנשאבה מגוף האשיה בתנאי מעבדה. את העוברים הראשוניים מחדירים בחזרה לרחם, על מנת שיתפתח בו הריון עם עובר בריא ושלם. שיטה זו נחלה הצלחה רבה ברחבי העולם, ומאות אלפי תינוקות כבר נולדו בעזרתה.

חששות הנוגעות להפריות מבחנה – IVF

הפריות שנעשו בעזרת IVF לוו ומלוות עד היום בחששות שונים. דיווחים אחדים בספרות ציינו סיכון מוגבר למומים מולדים, ואולי אף לפגיעות קוגניטיביות בילדים שנולדו בעזרת הפריית מבחנה. מרבית הדיווחים לא הוכחו, ולא נמצא קשר ישיר ביחס למרבית הסכנות שמהם חששו הרופאים העוסקים בתחום.

חשש נוסף שעלה היה בדבר סיכון מוגבר למחלות ממאירות (סרטן) אצל ילדים שנולדו בעזרת IVF. ההיגיון המדעי מאחורי חשש זה נבע מכך שייתכן ומנגנונים הקשורים ל"סימון" של מקטעי דנ"א, בתחום הנקרא "אפיגנטיקה", נפגע בתהליך ההפרייה המלאכותית. עדות לפגיעה כזו נצפתה בעוברים ובשליות של עוברים לאחר IVF, ומכיוון שמחלות ממאירות קשורות לפגמים בלתי מתוקנים בדנ"א, עלה החשד שייתכן ותינוקות שנולדו בהפרייה מלאכותית ייסבלו מסיכון מוגבר לסרטן.

האם יש סכנה מוגברת לסרטן בילדים שנולדו לאחר טיפולי IVF?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי The New England Journal of Medicine ניסה לבדוק האם יש באמת סיכון מוגבר לסרטן בקרב ילדים אלו.

במסגרת המחקר, נבדקו מעל 106,000 ילדים שנולדו בעזרת טיפולי הפרייה – מספר גדול מאוד לכל הדעות (לשם השוואה – מספר זה מהווה כשני שליש ממספר כל הילדים שנולדים בישראל מדי שנה!). זמן המעקב הממוצע אחר הילדים עמד על 6.5 שנים. בסך הכל, מתוך כל קבוצת המחקר, נמצאו 108 מקרים של סרטן, בהשוואה ל–110 מקרים שהיה ניתן לצפות להופעתם על פי שיעור הופעת הסרטן בילדים באוכלוסייה הכללית.

לא נמצא סיכון מוגבר לסרטן בקרב הילדים, גם בפילוח לפי סוגים ספצייפים של גידולים ממאירים: לוקמיה (סרטן הדם), נוירובלסטומה (סרטן מיוחד בילדים, המתפתח ממערכת העצבים האוטונומית), רטינובלסטומה (סרטן ברשתית העין), גידולי מוח או גידולים אחרים.

לעומת זאת, נמצא סיכון מוגבר לסרטן מסוג הפטובלסטומה (סרטן כבד המופיע בילידים), ורבדומיוסרקומה (סרטן ממקור של שריר שלד). הסיכון הוערך בכפי שלוש בהשוואה לאוכלוסייה הרגילה, אבל תוספת הסיכון האבסולוטי הייתה זעירה, לאור ההופעה הנדירה של סרטן זה – סך הכל תוספת של 6 עד 8 מקרים לכל מיליון שנות חיים. סך הכל נמצאו 10 מקרים של רבדומיוסרקומה (בהשוואה ל – 4 שהיו אמורים להימצא על פי החישוב), ושישה מקרים של גידולי כבד (בהשוואה ל – 2 על פי החישוב).

נראה, שהחששות הראשוניים בדבר גידולים ממאירים לאחר הפרייה מלאכותית היו מוגזמים. מחקר זה הוכיח שאין סיכון ממשי לחלות בסרטן בעקבות IVF, והסיכון המוגבר לכמה סוגי סרטן נדירים איננו בעל משמעות רבה. הפרייה מלאכותית תמשיך, ככל הנראה, להעניק ילדים ואושר לזוגות רבים המשתוקקים לכך, ומחקרים נוספים ייעשו, עם חלוף פרק זמן משמעותי נוסף, להוכחת סופית של הבטיחות שבטיפולים אלו.

>

בדיקות סקר

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן