סרטן הלבלב – סיכויי החלמה

בשנים האחרונות,  בהשוואה לשנים קודמות, שיעורי ההישרדות מסרטן הלבלב השתפרו באופן משמעותי, אך לצערנו, למרות זאת מחלה זו עדיין נחשבת לקשה ולקטלנית. שיעור הישרדות מבטא מדד סטטיסטי המתאר את אחוז החולים בסרטן הלבלב על שלביו השונים אשר חיים במשך שנה או חמש שנים מרגע האבחון.

מדד זה לא מספק מידע על כמה זמן נותר לחולה זה או אחר, אולם הוא מספק הבנה לגבי יעילות הטיפול במחלת סרטן הלבלב. פעמים רבות אנשים לא מעוניינים לדעת על שיעורי ההישרדות השכיחים במחלתם. כך או כך, יש לזכור כי מדדים אלה הנם סטטיסטיים במהותם, ואין זה מההכרח כי הם יתאימו לכלל אוכלוסיית החולים.

סטטיסטיקה זו מבטאת בדרך כלל את שיעורי ההישרדות לחמש שנים, למרות שאנשים עשויים לחיות יותר מ-5 שנים. שיעור ההישרדות ל- 5 שנים הוא אחוז האנשים שחיים לפחות 5 שנים לאחר שאובחנו עם סרטן.  

לדוגמה, שיעור הישרדות של 7% פירושו כי 7 מתוך 100 אנשים שסבלו מסרטן זה יחיו כחמש שנים לאחר האבחון. ההערכה זו יכולה להשתנות מאדם לאדם, בהתאם לגורמים שונים ולטיפולים החדשים אשר מתפתחים מדי יום.

הגורמים המשפיעים על סיכויי החלמה

ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על סיכויי החלמה ואחוזי ההישרדות. כך ככל שהגידול נמצא גדול יותר, כמו סרטן הלבלב בשלב 4, כך יהיה קשה יותר להסירו בניתוח כירורגי באופן מלא. עם זאת כאשר הגידול נמצא בגודל של עד 4-5 ס"מ, ויוכל להיות מוסר בניתוח, ישנה סבירות גבוהה יותר לתוצאות טובות ושיעורי הישרדות גבוהים יותר.

בכדי לבצע ניתוח רדיקלי (Whipple ) באופן מיטבי, כך שיוכל להשפיע על סיכויי ההחלמה, יש לבחור במרכז רפואי ובמנתח בעל ניסיון רב בתחום ובמקרים דומים.

גם לסוג הגידול הספציפי ניכרת השפעה על הפרוגנוזה וסיכויי החלמה, כך חולים הסובלים מגידולים נוירואנדוקריניים יהיו בעלי פרוגנוזה חיובית יותר מאשר, למשל, חולים הסובלים מאדנוקרצינומה של הלבלב.

כמו כן, בדומה לסוגי סרטנים אחרים, גיל מבוגר, ומצב בריאותי כללי הנם גורמים אשר עשויים אף הם לשפר או להרע את נתוני הפרוגנוזה. ככל שהחולה יהיה מבוגר יותר, ובעל מחלות רקע כרוניות, כך סיכויי החלמה עלולים להיות פחות טובים.

שיעורי הישרדות מסרטן הלבלב

על פי האגודה האמריקאית לסרטן, שיעור ההישרדות היחסי לשנה אחת הוא 20%, ולחמש שנים – 7%. שיעורי ההישרדות הנמוכים מיוחסים לעובדה כי פחות מ -20% מהגידולים מוגבלים ללבלב בזמן האבחון. במרבית המקרים, בזמן האבחון הממאירות כבר התקדמה עד לנקודה שבה ניתוחים כירורגיים הם בלתי אפשריים, והחולה סובל מגרורות וגידולי משנה.

בדומה למחלות אחרות, ככל שהאבחון ייעשה מוקדם יותר, והגידולים יאובחנו בשלב ראשוני, כך סיכויי החלמה ושיעורי ההישרדות יהיו טובים יותר. במקרים בהם ניתן לבצע כריתה של הלבלב, שיעור ההישרדות הממוצע הוא 23 עד 36 חודשים. שיעור ההישרדות הכולל לחמש שנים הוא כ -10%, ויכול אף להעלות ל 20%-35% במידה והגידול מוסר באופן מלא, לאחר שנמצא כי אין מעורבות של בלוטות לימפה.

דרכי טיפול בסרטן הלבלב

כאשר הריפוי אינו אפשרי, במקרים בהם המחלה נמצאה בשלב 4, וכוללת גרורות מרוחקות, התקדמות המחלה עלולה להיות מלווה בחולשה, ירידה במשקל וכאב. במקרים אלו, הטיפול יהיה טיפול פליאטיבי בעיקרו, ויתמקד בתמיכה ובלימוד טכניקות לניהול הכאב.

טכניקות אלו יכללו בלוקים עצביים ותרופות שונות הניתנות באופן אוראלי או בהזרקה. טיפולים תמיכתיים ומשמרים ינסו לסייע לחולים בתופעות הלוואי השונות הנגרמות מהגידול עצמו, כמו חסימת צינור דרכי המרה אשר עלול לייצר צהבת או חסימה בטנית אחרת הנגרמת באופן ישיר מהגידול. עם זאת, בכל שלב בו נמצא הסרטן, ישנה חשיבות ומשמעות לחיפוש אחר ניסויים קליניים המציעים טיפולים חדשניים.

 

ראו גם:

חדשות טובות: נרשם שיפור ניכר בהצלחת ניתוח וויפל לטיפול בסרטן הלבלב

הם משלנו והם הצליחו לאתר סרטן לבלב בשלב ראשוני – בשורה חדשה אמתית

הקרנות לטיפול בסרטן בכלל וסרטן הלבלב בפרט – סוגים, תופעות לוואי וטיפול משלים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן