סרטן הלבלב ואלכוהול – מה הקשר?

סרטן הלבלב מוגדר על פי המכון הלאומי לסרטן, כגורם התמותה הרביעי בגברים, והשלישי בקרב נשים. סרטן זה נחשב לאגרסיבי מאד, ובעל שיעור הישרדות נמוך מאוד של חמש שנים. מחקרים שונים ניסו לקשור בין שתיית משקאות אלכוהוליים חריפים באופן עיקבי ויומיומי לסיכון מוגבר להתפתחות סרטן הלבלב.

עד לאחרונה, התשובה לא הייתה חד משמעית, וההנחה הייתה שאלכוהול אינו מהווה גורם סיכון מיוחד. ואף, נטען כי שתיה מתונה בקרב גברים עשויה להיות קשורה גם לסיכון נמוך להתפתחות מחלה קרדיו וסקולרית. עם זאת, מחקרים אחרונים בתחום, הראו קשר בין צריכה גבוהה של אלכוהול לבין סיכון להתפתחות סרטן הלבלב. גורם סיכון זה משמעותי וחשוב, מכיוון שהוא ניתן לשינוי ומניעת סרטן הלבלב.

צריכת אלכוהול בכמות גבוהה נקשרה גם לסוגי סרטנים אחרים כמו סרטן השד, סרטן המעי הגס, הכבד, הפה, והגרון, אך סרטן המעי הגס חשוב ביותר למניעה עקב שיעורי ההישרדות הנמוכים. ההמלצה היא להקפיד על שתיה של עד כוס אחת משקה ליום לנשים ועד שתי כוסות לגברים, על פי המלצות האגודה האמריקנית לסרטן. חשיבות מציאת האלכוהול כגורם סיכון פוטנציאלי, מאפשר לעקוב אחר אנשים אלה ולנסות לטפל בסרטן כבר בשלב ההתחלתי, אם הוא אכן התפתח.

הקשר בין שתיית אלכוהול וסרטן הלבלב

במהלך השנים נעשו מספר מחקרי אורך אשר ניסו לבסס את הקשר בין אלכוהול לסרטן הלבלב. התוצאות הסטטיסטיות לא היו מובהקות, כך שלאחרונה המכון לחקר הסרטן העולמי, הגיע למסקנה שרמות נמוכות עד בינוניות של צריכת אלכוהול לא צפויות להשפיע על הסיכון לסרטן הלבלב.

עם זאת, מחקר רחב היקף שניסה לקשור בין שני הגורמים כלל יותר מ -1.2 מיליון אמריקאים, ונמשך כ- 24 שנים, הראה כי בקרב המשתתפים שדיווחו על שתיית שלוש או יותר משקאות אלכוהוליים, הסיכון לסבול מסרטן הלבלב עלה בכשליש בהשוואה למשתתפים אשר לא דיווחו על שתיית אלכוהול. הגיל הממוצע להופעת סרטן הלבלב הוא בין גילאי 70-80, אולם בקרב צרכני אלכוהול, המחלה התפתחה כעשור מוקדם יותר.

לא נראתה עליה בסיכון בקרב המשתתפים אשר דיווחו על שתיית בירה או יין באופן יומיומי. למרות שהמסקנה היא כי ישנו קשר ברור יותר בין משקאות אלכוהוליים שאינם בירה או יין לסיכון לסרטן הלבלב, החוקרים מזהירים מפני ההנחה כי משקאות אלו בטוחים יותר.

ההנחה היא כי שתיית משקאות אלכוהוליים, גם אם המדובר על בירה, בכמות גדולה ויומיומית עלולה להיות מסוכנת ולהעלות את הסיכון להתפתחות סרטן הלבלב. עם זאת, יש לזכור כי המחקרים שנעשו הינם תצפיתיים, כך שהקשר הינו סיבתי. מעבר לכך, מחקרים אלה  מורכבים, מכיוון שאנשים רבים אשר נוטים לצרוך אלכוהול, עלולים גם לעשן יותר, כך ששני הגורמים, עישון ואלכוהול מהווים גורמי סיכון לסרטן הלבלב.

השפעת האלכוהול על הלבלב

הלבלב היא בלוטה אשר אחראית על ייצור הורמונים כמו אינסולין וגלוקגון, כמו גם על אנזימים שונים המסייעים לעיכול המזון. צריכת אלכוהול בכמויות גדולות עלולה להיות רעילה לתאים ולהוביל לשינויים בתאי הלבלב ולדלקת (פנקראטיטיס כרונית). דלקת הלבלב מאופיינת בכאבי בטן קשים והקאות, והיא נקשרת כסיכון להתפתחות סרטן הלבלב.  

מכניזם נוסף אשר יכול לקשור בין אלכוהול להתפתחות סרטן הלבלב, הוא דרך מסלולי החימצון. מחקרים קודמים מצאו כי המטבוליטים הנוצרים במהלך שתיית האלכוהול (למשל אצטאלדהיד ) עלולים להיות מסרטנים. מסלולי החימצון, למעשה, מבטאים מנגנונים שבהם המטבוליטים עלולים להפעיל גורמי שעתוק, התפשטות תאים, אפופטוזיס וייצור גידולים. יתר על כן, השפעות האלכוהול באות לידי ביטוי בהתפתחות רדיקלים חופשיים אשר עלולים לגרום לנזקים בתאים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן