סרטן הדם וסיכויי החלמה

מדע הרפואה זיהה כמה סוגים של סרטן הדם. בין היתר, ישנם סוגים שהם בעיקרם תורשתיים אך יש גם כאלה שאינם תורשתיים (למשל, לוקמיה מיאלואידית כרונית –CML). דרך התפתחות המחלה והשפעתה על החולה כמו גם סיכויי ההחלמה תלויים באופי המחלה וכיצד היא משפיעה על מערכת החיסון.

השפעת המחלה ניכר בהפחתה של יכולת הגוף להיאבק בזיהומים, להילחם בחיידקים או וירוסים. יצירת כדוריות דם לבנות עשויה לצנוח בחדות או דווקא להתעורר באופן מועצם. כך נוצרים תאי דם בריכוז כה גבוה, עד שהופך למקור לבעיות קשות.

במה תלויים סיכויי ההחלמה מסרטן הדם?סרטן הדם וסיכויי החלמה

מכיוון שיש צורות שונות של לוקמיה, הרי שסיכויי ההחלמה מאוד תלויים באבחנה. צורה אחת הינה חריפה, אקוטית. המשמעות היא שהתאים הלבנים במערכת הדם נהרסים ומתים במהירות, בקצב גבוה. זוהי צורה קשה יותר של המחלה. במקביל, ישנם חולים אשר אצלם מאובחנת המחלה בצורה כרונית – לוקמיה כרונית CLL. כאן, הפגיעה בתאים הלבנים הרבה יותר איטית. חלק גדול ממערכת החיסון למעשה פועל בצורה תקינה והגוף יכול להתמודד עם זיהומים. ככלל, אם נתייחס לכלל החולים בסרטן הדם (לוקמיה) הרי שעד לשנים האחרונות, כ-60 אחוזים מהחולים, מאריכים לפחות 5 שנים בקירוב מרגע האבחון.

כיצד הגיל משפיע על סיכויי ההחלמה מסרטן הדם?

על פי הסטטיסטיקה הרפואית, מרבית החולים בסרטן הדם עברו את שנתם ה-50. למען הדיוק, מחצית מהחולים מאובחנים מעל גיל 65. אך באופן פרדוקסלי, קיים שיעור גבוה של חולים אשר מאובחנים דווקא בגילאים די צעירים, בשנות העשרה. הבשורות הטובות הן שכאשר מדובר בחולים צעירים, שיעורי ההחלמה קופצים באופן דרמטי. במילים אחרות, קיים סיכוי מצוין לנצח את הסרטן.
על פי נתונים שאסף מכון אמריקאי לחקר הסרטן, עולה כי אחוז מקרי המוות בקרב צעירים נמוך למדי, למטה מ-3 אחוזים. ככל שהגיל עולה, אחוזי התמותה עולים, בשל המחלה. מעל גיל 55 אחוז מקרי המוות מגיע ל-13 אחוזים ואילו מעל גיל 75 מגיע לכ-30 אחוזים. אך לא רק הגיל הינו פקטור משמעותי בסיכויי ההחלמה. לצד סוג הלוקמיה, יש הרבה משמעות למועד אבחון סרטן הדם וכן לרמת הנזק לעצמות, שם מיוצרים תאי דם לבנים. ככל שהסרטן התפשט יותר, סיכוי ההחלמה יורד.

האם סיכוי ההחלמה עולים לאור הטיפולים הזמינים כיום?

איכות האבחון וכן איכות הטיפולים הזמינים עולה. כך, מצליחים חולים רבים להאריך ימים, במצבים שבעבר לא נתנו הרופאים סיכוי. טיפולים מקובלים כוללים הקרנות, כימותרפיה וכן השתלת תאי גזע, לצורך שיקום של מערכת החיסון. גם טיפולים אנטיביוטיים עשויים לסייע. אך כיום, התווספו תרופות נוספות.

ומה עם לוקמיה כרונית?

סרטן הדם בצורתו הכרונית, כלומר לוקמיה מסוג CML הולך והופך למחלה שניתנת לניהול. בישראל, מתגלים כמה עשרות חולים בשנה, ועבורם יש בשורה די מדהימה. המחלה, בדרך כלל לא נוצרת בשל גנים פגומים מלידה אלא בגלל שינויים שחלו בגנים עם הזמן (מסיבות שנחקרות בימים אלה). חוסר תקינות בכרומוזומים יוצר גידול בתאי הדם הלבנים בצורה מוגזמת. בטיפול חדש, מצליחים להביא לאיזון של המחלה בזכות שיבוש פעילותו של החלבון הלא תקין.

כאשר המחלה מזוהה בשלב יחסית מוקדם, אפשר להימנע מטיפול אגרסיבי שכולל השתלה של מוח עצם. גילוי המחלה בדרך כלל נעשה במקרה, על בסיס ספירת דם שגרתית. הטיפול הנוכחי, באמצעות תרופות שמשפיעות ברמת החלבונים, מצליח לשפר את סיכויי ההחלמה ואריכות ימים, גם ללא צורך בכימותרפיה או הקרנות. כך, מצליחים להביא אחוז ניכר של החולים לחיים ארוכים הרבה יותר, מהממוצע שעמד בעבר על פחות מ-5 שנים. יותר מ-70 אחוז מהחולים מראים תגובה טובה, לטיפול מאריך החיים.

 

אולי יעניין אותך גם:

חולי לוקמיה וקורונה: האם חולי סרטן הדם נמצאים בקבוצת הסיכון של קורונה?

השתלת תאי גזע לטיפול בסרטן הדם יכולה להיות בשורה אמיתית לחולי לוקמיה

סקירת טיפולים מאריכי חיים לחולי לויקמיה מיאלואידית כרונית CML

לוקמיה בקשישים – כיצד מאבחנים, מטפלים ותומכים בקשישים עם סרטן הדם?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן