פעילות גופנית לחולים בטרשת נפוצה

פעילות גופנית לחולים בטרשת נפוצהטרשת נפוצה היא ללא ספק אחת המחלות הנחקרות ביותר והמסתוריות ביותר שישנן. מסיבה שעדיין לא ברורה לחוקרים, מתרחשת בחולים תקיפה של מערכת החיסון המכוונת נגד תאי המיאלין עד כדי הרס ניכר המוביל לפגיעה עצבית בלתי הפיכה.

הפגיעה בשכבת המיאלין החיונית להעברת הסיגנלים העצביים מהמוח לאיברי הגוף השונים גורמת לפגיעה רב מערכתית כשבין היתר החולים בטרשת נפוצה סובלים מבעיות ראייה, הפרעות מוטוריות, בעיות תחושתיות, בעיות בשליטה על הסוגרים, אין אונות ועוד.

נכון להיום ישנו מגוון רחב ביותר של טיפולים שמטרתם לעכב את התקדמות המחלה ולטפל בתסמיניה, אך עדיין אין טיפול שמסוגל להביא להחלמה מלאה. במאמר שלפניכם נתמקד באחד מהאספקטים החשובים ביותר בחייהם של החולם בטרשת נפוצה וכפי שכפי שכבר הסגירה אותנו הכותרת, הכוונה היא לפעילות הגופנית.

התרומה של הפעילות הגופנית לבריאותם של החולים בטרשת נפוצה

בעשורים האחרונים בוצעו מחקרים רבים שבחנו את ההשפעה של הפעילות הגופנית על בריאותם ומצבם הכללי של החולים בטרשת נפוצה. ברוב המוחלט של המחקרים נמצא כי לא זו בלבד שהעיסוק בפעילות גופנית באופן קבוע מסייע לשיפור הסיבולת למאמץ, לשימור בריאות הלב ושיפור היכולת לבצע פעילויות יומיומיות, אלא שנמצא גם שהעיסוק הקבוע בפעילות גופנית מסייע בהפחתת החרדה, משפר את התפקודים החברתיים ומשפר את מצב הרוח.

עוד נמצא במחקרים רבים כי פעילות גופנית מעלה את מפלס האנרגיה בקרב החולים בטרשת נפוצה, מחזקת את העצמות, מפחיתה עייפות ומשפרת את תחושת החיוניות הכללית. כמו כן, באחד המחקרים הראשונים שבוצעו בנוגע להשפעה של הפעילות הגופנית על חולי טרשת נפוצה, אי שם בשנות התשעים, נמצא כי הפעילות הגופנית מסייעת לחולים בשמירה על השליטה על הסוגרים.

כיצד מתחילים?

מאחר והחולים נתונים למגבלות מסוגים שונים, הרי שלפני התחלת האימונים יש להתייעץ עם הרופא המטפל. בנוסף לכך, חשוב מאוד לעבוד עם מאמן כושר מוסמך העוסק באימון של חולים במחלות כרוניות בדגש על טרשת נפוצה.

מומלץ ביותר לבנות תכנית אימונים מסודרת ולהעדיף להתאמן בשעות הערב על מנת להימנע מהתחממות יתר של הגוף. כמו כן, חשוב לנטר את המצב הבריאותי של המתאמנים באופן קבוע על מנת שניתן יהיה להעריך את התועלת שבאימונים וכן על מנת שניתן יהיה לשלול החמרה במצב הבריאותי.

אילו סוגי פעילות גופנית מתאימים לחולים בטרשת נפוצה?

להלן רשימה של סוגי הפעילות הגופנית המתאימים עבור החולים בטרשת נפוצה:

  • גמישות – תרגילי גמישות מסייעים לשיפור טווח התנועה של שרירי הגוף, לשיפור שיווי המשקל והיציבות ולשיפור יכולת הכיווץ וההרפיה של השרירים. במידה והחולה סובל מבעיות בשיווי המשקל וביציבה, ניתן לבצע את אימוני הגמישות בשכיבה או בישיבה.
  • אימוני כוח – אימוני הכוח מביאים לשיפור כללי בכוח השרירים וכן מסייעים להגיע לאיזון בין קבוצות השרירים הנגדיות בגוף. את התרגילים מומלץ לבצע מול מראה ולעקוב אחרי התנועות של הגוף תוך קבלת פידבק ממאמן מוסמך בנוגע לביצוע הנכון של התרגילים השונים.
  • אימון אירובי – אימון אירובי כמו למשל רכיבה על אופניים, פעילות אירובית במים או הליכה מביא לשיפור בתפקוד מערכת הנשימה, מוריד את לחץ הדם, משפר את היכולת האירובית ועוד. את האימונים האירוביים מומלץ לבצע בסביבה קרירה.
  • פעילות גופנית כללית – באופן כללי מומלץ לשלב את הפעילות הגופנית בחיי היומיום של החולים. השאיפה היא להגיע לחצי שעה של פעילות גופנית מדי יום. כמו כן, מומלץ ללמוד דרכים שונות בהן ניתן לבצע פעילויות יומיומיות תוך הוצאה מינימאלית של אנרגיה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן