תסמינים לניוון שרירים

תסמינים לניוון שריריםניוון שרירים בקשישים עלול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים. מאחר והתופעה משפיעה לא רק על מסת השרירים אלא גם על חוזק השרירים, הרי שבסופו של דבר נפגע גם התפקוד של השרירים. כתוצאה מכך, ללא טיפול מתאים, התופעה עלולה להוביל לפגיעה חמורה ביותר בתפקוד היומיומי, כשלמעשה ניוון שרירים בקשישים מהווה גורם מנבא למוגבלות, תחלואה ואף תמותה.

הטיפול בניוון שרירים צריך להתחיל בשלב כמה שיותר מוקדם ולכלול בעיקר שינוי תזונתי, תוספת של חומצות אמינו מסוימות הנחוצות לבניית השריר וביצוע פעילות גופנית בדגש על תרגילי התנגדות לחיזוק שרירי הרגליים.

במאמר שלפניכם נסקור את התסמינים המרכזיים שיכולים להעיד על כך שהקשיש סובל מניוון שרירים. לפני שנתחיל חשוב להדגיש ולציין כי מדובר במצב מתקדם, כלומר שככל שחולף הזמן התסמינים רק הולכים ונהיים קשים וחמורים יותר ללא טיפול.

אי לכך, בשלבים הראשונים התסמינים שנתאר יכולים להיות קלים מאוד עד בלתי מורגשים, אך ככל שהניוון וההידלדלות של השרירים מתקדמים, הם הופכים לקשים יותר ומגבילים יותר.

האטה במהירות ההליכה

אחד מהתסמינים המובהקים ביותר של ניוון שרירים בקשישים הוא מהירות הליכה איטית או ליתר דיוק האטה משמעותית במהירות ההליכה. למעשה, חלק ניכר מהחוקרים בתחום מאמינים כי מדובר על קריטריון שיכול לשמש כקריטריון אבחנתי. את מהירות ההליכה נהוג לבדוק במבחן הליכה לאורך ארבעה מטרים ומהירות הליכה נמוכה ממטר אחד בשנייה יכולה להעיד על ניוון שרירים.

אמנם זהו הקריטריון האבחנתי (מהירות נמוכה ממטר אחד לשנייה), אך באופן כללי האטה במהירות ההליכה על רקע היחלשות שרירי הרגליים בהחלט מהווה תסמין של ניוון שרירים בקשישים, ללא קשר למהירות המדויקת של ההליכה.

קושי לקום מהכיסא

קושי לקום מהכיסא באופן עצמאי מהווה תסמין מובהק נוסף של ניוון שרירים בקשישים. תסמין זה יכול כפי שציינו לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה שונות. במקרים הקלים ביותר הקשיש יוכל לקום מהכיסא עם עזרה קלה בלבד אך במקרים החמורים ביותר, בהם השרירים בגופו כבר חלשים במיוחד, לא יהיה באפשרותו להתרומם מהכיסא כלל.

לפי ההמלצות המקובלות כיום יש לבצע בדיקות לאבחון ניוון שרירים בקשישים במידה והם מתקשים לקום מהכיסא ובמיוחד אם הם מרותקים למיטה.

נפילות בזמן ההליכה

נפילות בזמן ההליכה הן תסמין מסוכן שיכול אף להיות קטלני. בגיל המבוגר נפילות מגדילות במידה רבה מאוד את הסיכוי לשברים בעצמות, במיוחד אם הקשיש סובל במקביל מאוסטיאופורוזיס. גם היסטוריה של נפילות מהווה אינדיקציה לביצוע בדיקות לאבחון ניוון שרירים באדם מבוגר.

זו הנקודה לציין כי נפילות בזמן ההליכה בקרב האוכלוסייה המבוגרת יכולות לנבוע כתוצאה מגורמים שונים וכי בדומה לכל התסמינים שהוזכרו לעיל, לא מהוות תסמין ספציפי לניוון שרירים. כך לדוגמה נפילות יכולות להעיד על תת לחץ דם אורתוסטטי, בעיות שונות בשיווי המשקל, אוסטיאופורוזיס, מחלה ניוונית של מערכת העצבים המרכזית ועוד.

קושי לעלות מדרגות

מאחר ושרירי הרגליים בדרך כלל מושפעים מניוון השרירים בשלבים המוקדמים ביותר, הרי שלא אחת התסמין הראשון שיהווה עדות לניוון השרירים הוא קושי לעלות מדרגות. ככל שהניוון מתקדם, הקושי יהפוך למשמעותי יותר והעלייה במדרגות למאתגרת יותר.

עייפות כרונית

באופן כללי ככול שהניוון מתקדם, הפעולות השגרתיות והיומיומיות הופכות לקשות יותר לביצוע. מאחר והחל משלב מסוים פחות או יותר כל פעולה הדורשת הפעלה של השרירים כרוכה בהשקעה רבה של אנרגיה ומאחר וישנו קושי רב לבצע אפילו פעולות בסיסיות כמו הליכה, הרי שבשלב מסוים הקשיש עלול לסבול מעייפות ותשישות כרונית.

תסמינים לניוון שרירים

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן