סוגי טרשת נפוצה

סוגי טרשת נפוצהטרשת נפוצה היא מחלה שבה תאי מערכת החיסון תוקפים את תאי מערכת העצבים המרכזית בעקבות תגובה אוטואימונית.

הפגיעה מובילה להרס של שכבת המיאלין השומנית שעוטפת את סיבי העצבים של מערכת העצבים המרכזית וכתוצאה מכך מופיעים תסמינים שונים בדרגות חומרה שונות שפוגעים באיכות החיים של החולים במחלה.

הגורמים למחלה אינם ידועים אך ישנן תיאוריות רבות שמנסות להסביר את ההתפרצות של המחלה. כיום נהוג לחשוב שמדובר על שילוב של מספר גורמים כמו למשל גורמים גנטיים מסוימים, גורמים סביבתיים (עישון למשל), נפשיים (מצבי מתח או לחץ), זיהומיים, ויראליים ועוד.

בקרב הציבור הרחב קיימת תפיסה שגויה לפיה כל החולים במחלה סובלים מהתקפים כאשר בין התקף להתקף ישנן תקופות של נסיגה. למעשה האופי ההתקפי אינו מאפיין את כל החולים במחלה ועל כך נדון במאמר זה.

ישנם מספר סוגים של טרשת נפוצה שבאים לידי ביטוי באופן שונה לחלוטין אך לרוב התסמינים המרכזיים של הטרשת באים לידי ביטוי בכאבי ראש, בעיות ראייה, בעיות במערכת העיכול, בעיות בתפקוד המיני, בעיות בוויסות הרגישות ופגיעה מוטורית.

טרשת נפוצה התקפית הפוגתית

ככל הנראה הטעות הרווחת בקרב הציבור לפיה כל החולים בטרשת נפוצה סובלים מהתקפים חוזרים ונשנים היא שאכן הסוג הנפוץ ביותר של המחלה מאופיין במהלך זה.

טרשת נפוצה התקפית הפוגתית מאובחנת בקרב שמונים וחמישה אחוז מכלל החולים והסובלים ממנה חווים התקפים שיכולים להימשך מספר שבועות או מספר ימים בלבד. בין התקף להתקף החולים בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית לא מחלימים לגמרי אך התסמינים מורגשים במידה קלה בלבד (יחסית להתקף).

תקופות ההפוגה יכולות להימשך בין מספר חודשים לעשרות שנים אך חשוב להבין שככל שהמחלה מתקדמת, כך ההתקפים נעשים חמורים יותר. לרוע המזל כיום אין יכולת לצפות את הופעת ההתקפים או לנבא את משכם בשום צורה.

טרשת נפוצה שפירה

טרשת נפוצה שפירה נפוצה הרבה פחות מטרשת נפוצה התקפית הפוגתית ומאובחנת רק בקרב עשרה עד עשרים אחוז מכלל החולים.

ההבדל המרכזי בינה לבין המחלה ההתקפית הפוגתית הוא שבין ההתקפים החולים נהנים מהיעלמות מוחלטת של התסמינים ובכך שהמחלה לא מתאפיינת במהלך של החמרה הדרגתית.

רק במידה והפגיעה בניידות ובקוגניציה קלה במיוחד ונשארת יציבה במשך עשר עד חמש עשרה שנים, ניתן להגדיר את המחלה כשפירה. המשמעות היא שאת המחלה ניתן לאבחן רק בדיעבד.

טרשת נפוצה מתקדמת משנית

בקרב חמישים אחוז מכלל החולים בטרשת נפוצה התקפית הפוגתית תתפתח תוך עשר שנים טרשת נפוצה מתקדמת משנית.

במחלה זו בניגוד למחלה ההתקפית התסמינים אינם נחלשים בין ההתקפים אלא רק הולכים ומתגברים עד שההתקפים נפסקים לגמרי והתסמינים החמורים נשארים. החולים בסוג מיוחד זה נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לסבול מנכות צמיתה.

טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית

טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית היא סוג חמור במיוחד של המחלה שמאובחן בקרב עשרה אחוז מכלל החולים במחלה.

החולים במחלה זו לא חווים התקפים כלל אבל התסמינים הולכים ומחמירים ככל שחולפות השנים באופן הדרגתי אך עקבי.

לרוב המחלה מתפרצת בסביבות גיל ארבעים או בגילאים מאוחרים יותר וזאת בניגוד למשל למחלה ההתקפית הפוגתית שמאובחנת לרוב לראשונה בחולים בגילאי העשרים לחייהם.

טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית התקפית

הסוג הקשה ביותר של טרשת נפוצה והנדיר ביותר שמאובחן אך ורק בחמישה אחוז מכלל החולים בטרשת נפוצה נקרא טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית התקפית.

מדובר על מעין שילוב בין טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית לבין מחלה התקפית כאשר בנוסף להחמרה ההדרגתית בתסמינים מתרחשים גם התקפים שהולכים ומחמירים במהלך הזמן.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן