סוגי שומות וסיכון לחלות בסרטן העור

סוגי שומות וסיכון לחלות בסרטן העורשומה נפוצה היא צמיחה על העור המתפתחת כשתאים בעלי פיגמנט מסוים גדלים במאוגד. לרוב המבוגרים יש בין עשרה לארבעים שומות נפוצות. גידולים אלו נוטים להתרחש מעל המותניים על אזורי גוף חשופים לשמש. לעיתים רחוקות הם נמצאים על הקרקפת, החזה או הישבן.

למרות ששומות נפוצות עשויות להיות נוכחות בלידה, הן נוטות להופיע מאוחר יותר בילדות. רוב האנשים ממשיכים לפתח שומות חדשות עד סביבות גיל ארבעים, ואז הן מתפוגגות.

האם שומה נפוצה עלולה להפוך לסרטן העור?

כן, אך במקרים נדירים שומה נפוצה הופכת למלנומה, שהיא הסוגר החמור ביותר של סרטן העור. למרות שרוב השומות הנפוצות אינן סרטניות, אנשים שאצלם יש למעלה מחמישים שומות, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מלנומה.

יש להתייעץ עם הרופא לאחר הבחנה בשינויים הבאים בשומות:

  • שינוי גוון.
  • השומה הופכת להיות קטנה או גדולה יותר, בניגוד לשומות רגילות אצל ילדים, הגדלות באופן שווה.
  • השומה משנה צורה, מרקם או עובי.
  • העור על פני השטח בו מופיעה השומה, הופך להיות יבש או קשקשי.
  • השומה הופכת להיות קשה או גבשושית.
  • השומה מתחילה לגרד.
  • השומה מדמדמת או נוטפת.

סוג שומה: נבוס דיספלסטי

שומה זו נראית שונה מעט משומות נפוצות. נבוס דיספלסטי עשויה לגדול משומה נפוצה, והגוון, המשטח והגבולות שלה עשויים להיות שונים. היא מופיע בדרך כלל בגודל של למעלה מחמישה מילימטרים, ועשויה להיות תערובת של מספר גוונים, מוורוד לחום כהה.

ברוב המקרים, שומה זו שטוחה עם משטח חלק, קשקשי מעט או גבשושי, ויש לה קצה חריג שעלול לשקוע לתוך העור שמסביב.

נבוס דיספלסטי עשוי להתרחש בכל מקום בגף, אך נוטה להופיע באזורים החשופים לשמש, כגון על הגב. שומה זו עשויה להופיע אף באזורים שאינם חשופים לשמש, כגון הקרקפת, החזה והאזורים מתחת למותניים. אצל חלק מהאנשים מופיעות מעט שומות מסוג נבוס דיספלסטי, אך לאנשים אחרים יש למעלה מעשרה שומות אלו, במקביל למספר מוגבר של שומות נפוצות.

נבוס דיספלסטי וסרטן העור – ברוב המקרים, שומות אלו אינן הופכות למלנומה, ורובן נותרות יציבות לטווח הארוך. חוקרים מעריכים כי הסיכוי ללקות בסרטן העור גבוה פי עשרה בקרב אנשים שיש להם למעלה מחמישה שומות מסוג זה, בהשוואה לאנשים ללא שומות אלו, וככל שלאדם יש יותר שומות מסוג נבוס דיספלסטי, כך גובר הסיכוי לפתח מלנומה.

מלנומה והקשר לשומות

זהו סוג של סרטן העור המתחיל במלנוציטים, גידולים מסוכנים העלולים לפרוש לרקמות סמוכות ולהתפשט לחלקים אחרים של הגוף, כגון הריאות, הכבד, העצמות או המוח. ככל שמלנומה מזוהה מוקדם יותר ומוסרת, כך סביר יותר שהטיפול יצליח.

רוב המלנוציטים נמצאים בעור, ומלנומה עשויה להופיע על כל משטח עור. היא עשויה להתפתח מתוך שומה נפוצה או נבוס דיספלסטי, ועשויה אף להתפתח באזור של עור רגיל. בנוסף, מלנומה עשויה להתפתח גם בעין, בדרכי העיכול ובאזורים אחרים בגוף.

אוכלוסיות מושפעות ממלנומה

כשמלנומה מתפתחת אצל גברים, היא נמצאת ברוב המקרים על הראש, הצוואר או הגב. כשהיא מתפתחת אצל נשים, היא נוטה להופיע על הגב או על הרגליים התחתונות.

אנשים בעלי עור כהה נמצאים בסיכון מופחת לפתח מלנומה, בהשוואה לאנשים בעלי עור בהיר. כשסרטן עור זה מתפתח בקרב אנשים בעלי עור כהה, הוא מתרחש ברוב המקרים מתחת לציפורניים, על כפות הידיים או על כפות הרגליים.

אבחון סרטן העור

השיטה היחידה לאבחן את הסרטן היא הסרת רקמות ובדיקת התאים הסרטניים. הרופא מסיר את חלק העור שנראה לא תקין, או פיסה קטנה ממנו.

במקרים רבים, הליך זה אורך מספר דקות בלבד וניתן לביצוע במרפאה או בבית החולים. המדגם נשלח למעבדה, ופתולוג בוחן את הרקמה מתחת למיקרוסקופ, לאבחון מלנומה.

ההבדלים בין שומות רגילות, שומות חריגות והקשר לסרטן העור

שומות נפוצות, שומות חריגות ושומות המעידות על סרטן העור, משתנות בהתאם לגודל, הגוון, הצורה והמרקם, כפי שהן מופיעות על פני שטח העור.

קיימים מספר הבדלים בין שומות רגילות לשומות סרטניות, וההבדל החשוב ביניהן לבין סרטן העור הוא ששומה חריגה לא תחזור לאחר שהוסרה באמצעות ביופסיה מלאה מהעור, אך מלנומה צומחת שוב לעיתים קרובות. בנוסף, היא עלולה להתפשט לחלקי גוף אחרים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן