איך להפחית את הסיכון לניוון מקולרי רטוב

איך להפחית את הסיכון לניוון מקולרי רטובניוון מקולרי הוא מצב בו מתרחשת פגיעה בראייה המרכזית של האדם בשעה שהוא מתמקד קדימה, התוצאה היא קושי בקריאה, צבעים נראים באופן ברור פחות ונוצר קושי בזיהוי פנים של אנשים.

אובדן ראייה מסוג זה מתרחש באופן הדרגתי ולאורך זמן, אך לעתים הוא עלול להתרחש במהירות. תהליך ניוון מקולרי אינו משפיע על הראייה בשוליים של שדה הראייה כלומר אין חשש למצב של עיוורון מוחלט.

מהו ניוון מקולרי?

ניוון מקולרי מתפתח כאשר חלק של העין, האחראי על הראייה המרכזית- המקולה, אינו מתפקד כראוי ובאופן יעיל, סוג זה של בעיית ראייה נחלק ליבש ורטוב. ניוון מקולרי רטוב נוצר כתוצאה מהיווצרות של כלי דם בלתי תקינים באזור שמתחת למקולה וגורמים נזק לתאים. מצב זה בעייתי יותר מניוון מקולרי יבש כאשר ללא טיפול הראייה עלולה להתדרדר באופן מהיר למדי.

ניוון מקולרי רטוב – חשיבות האבחון המוקדם

מצב של ניוון מקולרי רטוב משפיע כיום על מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם ונחשב כגורם מרכזי לאובדן ראייה. הניוון נפוץ יותר בקרב נשים מסיבות לא ברורות ובקרב אנשים מעל גיל 50 כאשר אחד מכל עשרה אנשים מעל גיל 65 יחווה סוג של ניוון מקולרי. מטרת הטיפול בבעיה היא לסייע לאדם הסובל ממנה להפיק את המיטב מהראייה אשר נותרה לו למשל באמצעות עדשות מגדילות אשר מקלות על הקריאה.

ישנן עדויות המצביעות כי תזונה עשירה בירקות בעלי עלים ירוקים מאטות את תהליך הניוון. לניוון מקולרי רטוב קיים טיפול תרופתי הכולל את גורם הגדילה אנדותל אנטי וסקולרי אשר מטרתו לעצור את ההידרדרות בראייה באמצעות הפחתה בהתפתחות המחלה בכלי דם נוספים. בחלק מהמקרים ניתן לטפל באמצעות ניתוח לייזר כאשר אבחון וטיפול מוקדמים עשויים להפחית את הסיכון לאובדן ראייה חמור.

דרכי התמודדות ומניעה

מניעת היווצרות הבעיה אינה מתאפשרת בכל המקרים בשל העובדה כי הגורמים המעוררים את התהליכים הניווניים אינם ברורים לגמרי. עם זאת הסיכון לחלות במחלה קשור באופן ישיר לגיל ולהיסטוריה משפחתית של המחלה וניתן להפחית את הסיכון לחלות ואת החמרת המחלה באמצעות נקיטה בספר צעדים הכוללים:

  • הפסקת עישון
  • תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת צריכת כמויות מרובות של פירות וירקות.
  • מיתון בצריכת אלכוהול או הפסקת שתייה לחלוטין.
  • שמירה על משקל תקין.
  • הרכבת משקפיים סופגות קרינה בעת שהייה בחוץ לפרקי זמן ארוכים.

השלב הראשון בניוון מקולרי רטוב לא מתבטא בהכרח בתחושת ירידה ביכולת הראיה ולכן מומלץ שכל אדם מעל גיל 50 יעבור בדיקה מקיפה בידי רופא עיניים לאבחון מוקדם של הבעיה. בהתאם לממצאי הבדיקה, ייקבע הצורך בבדיקות חוזרות בדרך כלל אחת לשנה. ההמלצה משמעותית במיוחד לאנשים בעלי קרובי משפחה אשר אובחנו במחלה נוכח העובדה כי כ-70% ממקי ניוון מקולרי רטוב קשור בגורמים גנטיים.

שיטות טיפול

טכנולוגיה ישראלית אשר פותחה בשנים האחרונות מאפשרת זיהוי מוקדם של התקדמות המחלה והמעבר מהשלב היבש שלה לרטוב והמסוכן יותר. מכשיר דמוי משקפת ניתן למטופל והוא צופה באמצעותו בפסים ונקודות תוך בחינת רגישות הראיה שלו.

השלב הרטוב מאובחן בקרב כ-1,500 ישראלים מדי שנה והוא מתבטא בכלי דם בלתי תקינים אשר גורמים לדליפת דם מתחת לרשתית ולהצטברות נוזלים הפוגעים בראיה. בעשור האחרון ישנם טיפולים הכוללים הזרקות לתוך העין אשר מאפשרים ברוב המקרים לעצור את הידרדרות הראיה ובכ-40% מהמקרים הטיפול אף מוביל לשיפור הראיה ולריפוי.

טיפול לניוון מקולרי רטוב אשר פותח בשנות ה-90 כרוך בהזרקת חומר תרופתי רגיש לאור הנקרא וורטפורפין לווריד בזרוע. החומר נקשר לחלבונים בכלי הדם החדשים המתפתחים במקולה ומזהה אותם. לאחר ההזרקה מוקרנת קרן לייזר בעוצמה נמוכה למרכז העין, אור הלייזר נקלט על ידי הוורטפורפין ומפעיל אותו כך שישמיד את כלי הדם החדשים מבלי לגרום נזק לרקמות העדינות בעין.

בכך נמנעת דליפת נוזלים מכלי הדם אל הרשתית ונמנעת החמרה של הניוון. דרך נוספת למניעת המחלה היא באמצעות צריכת מינון גבוה של וויטמיני A.C ו-E וכן של בטא קרוטן ואבץ עשויה להועיל בהאטת הידרדרות הניוון.

איך להפחית את הסיכון לניוון מקולרי רטוב

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן