מחלת ניוון טביעת אצבע של הקרנית

מחלת ניוון טביעת אצבע של הקרניתניוון טביעת אצבע של הקרנית היא מחלה השייכת למשפחת מחלות הקרנית הניווניות. המחלות השונות בקבוצה זו נחלקות למספר קבוצות בהתאם לשכבה הספציפית שבה הן פוגעות בקרנית.

הקרנית מורכבת סך הכול מחמש שכבות המונחות זו על זו בצורת שתי וערב וניוון טביעת אצבע של הקרנית פוגעת בשכבה החיצונית ביותר של הקרנית, הנקראת שכבת האפיתל. שכבה זו מורכבת מתאי אפיתל ומבנים חלבוניים הנקראים tight junctions ומשמשת להגנה על הקרנית מפני חדירה של אלמנטים לא רצויים.

מה הם הגורמים של ניוון טביעת אצבע של הקרנית?

רוב המחלות במשפחת מחלות הקרנית הניווניות מתפרצות על רקע מוטציה גנטית שעוברת בתורשה. ניוון טביעת אצבע של הקרנית לעומת זאת מתפרצת בדרך כלל באופן ספורדי. במשפחות שבהן המחלה התפרצה על רקע מוטציה שעברה בתורשה מדור לדור, נמצא כי המוטציה מופיעה בגן הנקרא TGFBI. גן זה מעורב בעוד מספר מחלות ניווניות של הקרנית.

במשפחות בהן המחלה עברה מדור לדור, נמצא כי אופן התורשה הוא אוטוזומלי דומיננטי, בדומה לחלק ניכר מהמחלות במשפחה זו.

מה הם התסמינים של ניוון טביעת אצבע של הקרנית?

בין עשרה לשלושים ושלושה אחוז מהחולים בניוון טביעת אצבע של הקרנית סובלים מארוזיות חוזרות בקרנית ולמעשה כחמישים אחוז מהמקרים של ארוזיות חוזרות באוכלוסייה הכללית הם תוצאה של ניוון טביעת אצבע של הקרנית. ארוזיות חוזרות בקרנית גורמות לכאבים חמורים בעיניים, רגישות לאור, אדמומיות וחוסר נוחות ניכרת בעיניים.

במידה והבעיה לא מטופלת בשלב מוקדם, היא עלולה לגרום להצטלקות של הקרנית ולבעיות ראייה בדרגות חומרה שונות. באופן כללי, ישנם חולים שלא סובלים מתסמינים קליניים כלל, ישנם שסובלים מבעיות ראייה שונות, אחרים סובלים מארוזיות חוזרות בלבד וישנם שסובלים במקביל מארוזיות חוזרות ובעיות ראייה.

בעיות הראיה כוללות בין היתר ראייה מטושטשת, ראייה של מספר עצמים בזמן שמביטים על עצם אחד הממוקם על רקע קונטרסטי, הבזקי אור ועוד. בניגוד לרוב המחלות במשפחה זו, ניוון טביעת אצבע של הקרנית יכולה להתפתח בעין אחת בלבד או בשתי העיניים בקצב שונה לגמרי.

יש לציין כי בניגוד לרוב המחלות במשפחת מחלות הקרנית הניווניות, מחלה זו לא נוטה להחמיר באופן משמעותי במהלך השנים. אי לכך, רוב החולים ממשיכים ליהנות מראייה טובה מספיק בשביל לנהוג ולקרוא למשל, למעט כאשר מופיעות ארוזיות חוזרות.

כיצד מאבחנים ניוון טביעת אצבע של הקרנית?

האבחון מבוצע על ידי רופא עיניים באמצעות מנורת סדק. המנורה מאפשרת לרופא על ידי שימוש בציוד הגדלה וגוף תאורה מתאים לראות את הדפוסים הלא תקינים הנוצרים בשכבת האפיתל או בממברנת הבסיס הממוקמת מתחת לשכבת האפיתל בקרנית.

כמו כן, ניתן לחזק את האבחנה באמצעות קרטומטריה (מדידת עובי הקרנית ומדידת קימורי הקרנית) ובאמצעות בדיקה טופוגרפית ממוחשבת של הקרנית.

כיצד מטפלים בניוון טביעת אצבע של הקרנית?

להלן מספר טיפולים הניתנים כיום לחולים בניוון טביעת אצבע של הקרנית:

  • הטיפול הראשוני בארוזיות החוזרות בדרך כלל כולל שימוש בטיפות עיניים היפרטוניות או משחת עיניים על מנת למנוע את ההיפרדות של שכבת האפיתל בקרנית במהלך היום ובמהלך השינה. לרוב, מדובר בהזלפה של טיפות המכילות סודיום כלוריד בריכוז של חמישה אחוז בבוקר, בצהריים ובערב ובמריחה של משחת עיניים לפני השינה.
  • במקרים החמורים בהם שכבת האפיתל ניתקת במקומה בקלות רבה מאוד, יש לשקול לעשות שימוש ברטייה.
  • לעתים ניתן לטפל הן בבעיות הראייה והן בארוזיות החוזרות באמצעות עדשות מגע מתאימות, אבל בדרך כלל השכבה העליונה של הקרנית שברירית מאוד והשימוש בעדשות מגע לא אפשרי.
  • במידה והטיפול השמרני לא הועיל ולא הביא לתוצאות הרצויות, ניתן לשקול לבצע טיפול פולשני יותר הנקרא קרקטומי שטחי או הסרה של שכבת האפיתל בלבד. בטיפול זה מסירים רק את השכבה העליונה של הקרנית על מנת לטפל הן בארוזיות והן בבעיות הראייה שכן השכבה החיצונית של הקרנית יכולה להתחדש. אמנם לאחר הטיפול שכבת האפיתל צומחת מחדש אם ייתכן כי בעתיד יהיה צורך לחזור על הטיפול. טיפול זה נקרא באנגלית superficial keraktomy.
  • אם הארוזיות החוזרות לא הגיבו בצורה טובה לטיפולים שהוזכרו לעיל, ניתן לבצע שיוף עדין של הקרנית בעזרת קרן לייזר או משייפת יהלום.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן