קנאביס רפואי – מה יתרונותיו לטיפול במחלות ניווניות ובניוון שרירים?

קנאביס רפואי לטיפול בניוון שרירים ובמחלות ניווניותמצב של ניוון שרירים כולל קבוצה של למעלה משלושים הפרעות תורשתיות שהמשותף לכולן הוא אובדן רקמת שריר ושלד, וחולשת שרירים. למריבת הצער, כל ההפרעות הקשורות לניוון שרירים מחמירות עם הזמן.

כתוצאה מכך, כל שנותר, מבחינה רפואית, הוא להקל על החולה ככל הניתן ולהפחית את כאביו, כשיטת הטיפול המרכזית. שיטת הטיפול העיקרית להקלת הכאבים היא מתן מרשם לקנאביס רפואי, הנקרא גם מריחואנה רפואית.

השפעות גנטיות של מחלות ניווניות

כל הפרעות ניוון השרירים עוברות בתורשה. כלומר, גנים הגורמים להפרעה עוברים דרך המשפחה. גיל הופעת מידת אובדן שריר וחולשה, קצב התקדמות המחלה בגוף ותבנית התורשה בתוך המשפחה עשוי להשתנות באופן משמעותי בין סוגי המחלות הניווניות.

חלק מהמחלות משפיעות על בנים בגיל צעיר, בדרך כלל בין הגילאים שלוש וחמש. מחלות אחרות מתקדמות במהירות ומפריעות ליכולת התנועה של ילד כבר בגיל 12. נשים הסובלות מהפרעות אלו, עם גנים תורשתיים, נמצאות בסיכון של חמישים אחוזים לקבל את המחלה ולהעבירה לילדיהן. תסמיני המחלה העיקריים הם התכווצויות שרירים ממושכות ותסמיני כאב שונים.

טיפולים נרקוטיים למחלות ניווניות

מחלות ניוון שרירים עצמן אינן גורמות לכאב חמור, אך הכאב הכרוני המשני הקשור להפרעות אלו משפיע על כשני שלישים מהחולים. הכאבים נגרמים כתוצאה מהתכווצויות שרירים, כמו גם מנוקשות מפרקים, פצעי לחץ ופרכוסי שרירים.

בעוד שטיפולים מסורתיים כגון פיזיותרפיה, החלת חום ופעילות גופנית מקלים על חלק מהכאבים, משככי כאבים נרקוטיים נדרשים בדרך כלל בשלב מסוים של התקדמות המחלה, ונקבעות להקלת מצב הסובלים מכאבים כרונים.

תרופות אלו מסייעות להקלת כאב, אך הן מגיעות אף עם מחיר גבוה. תופעות הלוואי של תרופות מבוססות אופיום עלולות להיות חמורות ומסוכנות. מלבד הסיכון להתמכרות, תרופות אלו עלולות לגרום גם לעצירות קשה, סחרחורת, נמנום, דיכאון, בעיות נשימה, בחילות, הקאות, קושי בהטלת שתן, גרוד ומגוון נרחב נוסף של תופעות לוואי.

בנוסף, המטופלים המקבלים תרופות אלו בונים בדרך כלל סובלנות להשפעות התרופה בתקופה די מהירה, כלומר, מתעורר הצורך במינונים גבוהים יותר של תרופה מסוימת, על מנת לשלוט בכאב.

השפעת קנאביס רפואי על מחלות ניווניות

למרבית הצער, לא קיימת תרופה להפרעות אלו. הטיפולים הקונבנציונליים שולטים בהתקפי התכווצויות השרירים, כמו גם מקלות נשימה. שיטות טיפול בדיבור מעניקות למטופל את איכותה חיים הטובה ביותר האפשרית. מריחואנה רפואית ידועה ביכולתה לסייע לחלק מההפרעות הקשורות לניוון שרירים ולהקל על כאבי המטופלים באופן משמעותי ולכן נחשבות לאחת משיטות הטיפול המרכזיות.

קנאביס רפואי מסייע לחולים במחלות ניווניות, החיים עם כאב כרוני, להימנע מבניית סובלנות למשככי כאבים נרקוטיים. מחקר שנערך לאחרונה בדק את השפעת תוספת הקנאביס לתכנית הטיפול התרופתית של מטופלים המקבלים תרופות נרקוטיות לשיכוך כאבים, במצבי כאב כרוני.

המחקר מצא כי המשתתפים חוו ירידה משמעותית ברמת הכאב, בשיעור של 27% ללא השפעה ניכרת על דילול הדם כתוצאה מתרופות המרשם. במילים אחרות, השימוש במריחואנה רפואית הוביל להפחתת רמות הכאב מבלי להחמיר את התסמינים.

עישון מריחואנה רפואית היא שיטת הטיפול היעילה והמהירה ביותר להעברת חומרים פעילים למוח, ובכך מאפשרת למטופל לחוש הקלה מיידית בכאב, כמו גם לשלוט טוב יותר על מינוני התרופות הקונבנציונליות.

יחד עם זאת, עישון כל חומר שהוא, נחשב באופן ברור כמזיק לריאות או למערכת הנשימה. היות וחולי מחלות ניווניות סובלים מבעיות נשימה, ניתן להקל עליהם באמצעות שימוש בקנאביס רפואי הניתן בצורת אידוי.

התרכובות הפעילות בקנאביס נקראות קנבינואידים, והם ניתנים לאידוי ברמת טמפרטורה נמוכה באופן משמעותי מזה הנדרש לצורך בעירה או עשן. כתוצאה מכך, המטופל יכול פשוט לנשום אוויר חם מאדי מריחואנה, הגורם לאידוי קנבינואידים ומשחרר אותם לשאיפה.

קראו על מחקרים נוספים בטיפול ועיכוב מחלות ניווניות – הגברת הטלומראז

האם אפשר להצעיר את המוח ולמנוע מחלות ניווניות? חוקרת במכון ויצמן בדקה ומצאה

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן