דרכי מניעה לסרטן העור

דרכי מניעה לסרטן העורלא קיימת שיטה בטוחה למניעת סרטן העור. מספר גורמי סיכון, כגון הגיל, המין, הגזע וההיסטוריה המשפחתית, אינם ניתנים לשליטה. אך ניתן לנקוט בצעדים על מנת להפחית את הסיכון לחלות בסרטן.

הימנעות משיזוף מלאכותי

אנשים רבים מאמינים שקרינת UV של מיטות שיזוף אינן מזיקות. זה לא נכון. מנורות שיזוף פולטות קרני UV, אשר עלולות לגרום נזק ארוך טווח לעור, ולתרום לסרטן העור.

השימוש במיטות שיזוף קשורה עם עלייה בסיכון לסרטן העור, במיוחד אם מתחילים להשתמש בהן לפני גיל שלושים. רוב רופאי העור וארגוני הבריאות ממליצים שלא להשתמש בהן.

הגנה על הילדים מפני השמש

ילדים זקוקים לתשומת לב מיוחדת, שכן הם נוטים לבלות יותר זמן בחוץ ועלולים לסבול מכוויות עור בקלות רבה יותר.

הורים ומטפלי אחרים צריכים להגן עליהם מפני חשיפה עודפת לשמש באמצעות מריחת קרם הגנה, חבישת כובעים וחולצות בעלות שרוולים ארוכים. ילדים צריכים ללמוד על סכנות החשיפה לשמש במיוחד כשהם הופכים לעצמאים.

מעקב אחר שומות חריגות

בדיקה קבועה של העור מסייעת לזיהוי שומות חדשות או חריגות, או גידולים אחרים, אותם יש להראות לרופא לפני שהם מקבלים אפילו את הסיכוי להפוך לסרטן העור.

סוגים מסוימים של שומות נוטים יותר לפתח מלנומה. אם מופיעות שומות, בהתאם למראה שלהן, הרופא עשוי לבחון אותן בתנאי מעבדה או להסיר חלק מהן אם הן נושאות תכונות המרמזות על הסיכון להפוך לסרטן העור.

יש לנקוט בצעדי זהירות בטיפול בשומות רבות, באמצעות בדיקות קבועות על ידי רופא עור, בשילוב עם ביצוע בדיקות עור חודשיות.

אם מופיעות שומות חדשות ויוצאות דופן, או שהשומות משתנות, יש לבדוק אותן על ידי רופא מיומן בזיהוי סרטן העור.

הימנעות מגורמים המחלישים את המערכת החיסונית

מערכת חיסונית חלשה מגבירה את הסיכון לסרטן העור. זיהום HIV, הנגיף הגורם לאיידס, עלול להחליש את המערכת החיסונית. הימנעות מגורמי סיכון ידועים לזיהום זה, כגון שימוש בסמים תוך ורידיים וכן קיום יחסי מין שאינם מוגנים עם שותפים רבים, מאפשר הפחתת הסיכון לסרטן העור.

חלק מהאנשים צריכים לקחת תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, כולל אנשים שעברו השתלות איברים וחלק מהחולים במחלות אוטואימוניות. גם אנשים עם סרטן צריכים לעיתים לקחת תרופות כגון כימותרפיה, המפחיתות את תפקוד המערכת החיסונית שלהם. יתרונות נטילת תרופות אלו עולים על הסיכון הקטן להתפתחות סרטן העור.

הגבלת החשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV) – השיטה החשובה ביותר להפחתת הסיכון לסרטן העור היא הגנה מפני חשיפה לקרינת UV. בשהייה בחוץ, יש להקפיד על צעדי בטיחות, כגון שהייה בצל; מריחת קרם הגנה על מנת להגן על העור הרגיש; חבישת כובע רחב שוליים; והרכבת משקפי שמש כדי להגן על העיניים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן