סרטן העור כמחלת מקצוע

סרטן העור כמחלת מקצועתאונות עבודה ומחלות מקצוע הינם כל אותן תאונות שאירעו במהלך ביצוע עבודתו של עובד או פגיעה כתוצאה מצטברת של תנאים אליהם היה חשוף העובד במהלך עבודתו.

אדם שהוכר כמי שנפגע או חלה במסגרת עבודתו יהיה זכאי להחזר הוצאות הרפואיות, לעיתים לתשלום דמי פגיעה בעבודה ובמידה והוכרה נכות.

כמו כן, יקבל העובד קצבה בהתאם לחומרת הפגיעה. בתנאים מסוימים, ניתן יהיה להכיר במחלות כמו סרטן העור כמחלה שנוצרה בשל תנאי העבודה אליהם היה חשוף העובד. גם אם נטל ההוכחה איננו פשוט, כבר אירעו לא מעט מקרים שבהם הוכח קשר כזה באופן שדי היה בו כדי להקנות לעובד (או, אם נפטר, לשאריו) זכויות של מי שנפגע מתוקף עבודתו.

חשיפה לשמש – גורם סיכון מרכזי

הגורם המרכזי שניתן לתלות בו את האשם להופעת מחלת סרטן העור הוא חשיפה מרובה לשמש. בפרט קרינת השמש העל סגולה היא היוצרת נזקים לעור, הזדקנות מואצת, קמטים, נגעים טרום סרטניים וכן גם סרטן ממש.

עובד שנחשף לשמש במשך תקופה ארוכה וללא אמצעי הגנה, עשוי בהחלט לסבול ממחלות עקב כך. המחלה עשויה להופיע  גם לאחר שנים רבות, כך שגם אם אדם חלה בסרטן העור כאשר מזה שנים אין הוא עובד בתנאים של שמש ובסביבה חיצונית, בהחלט ראוי לבדוק האם בעברו לא היה חשוף לתנאים כאלה.

העובדים החשופים לשמש

מיהם העובדים שמצויים בסיכון מיוחד לחלות בסרטן העור עקב וכתוצאה מתנאי עבודתם? המדובר בכל אותם עובדים שעובדים בתנאי חוץ, בשמש הקופחת. לדוגמא – עובדים באתרי בניה, פועלים שסוללים כבישים או תשתיות, עובדים העוסקים בחקלאות.

גם דוורים, פקחים, מצילים מהווים דוגמא טובה לאנשים החשופים לשמש במשך שעות רבות, יום אחר יום. לא נגזים אם נאמר שכל מי שבילה ימים רבים בעבודה תחת השמש הקופחת יודע זאת היטב. כל מי שיצליח להראות סיכוי יותר מסביר  לכך שמחלת העור הינה תוצאה של תנאי העבודה עשוי לקבל הכרה כמי שסובל ממחלת מקצוע.

תגמולי ביטוח ונכות

מה בדיוק עשוי לקבל אדם שנקבע כי מחלת סרטן העור ממנה סבל או סובל בהווה מהווה מחלת מקצוע? בין היתר, זכאי החולה לקבל את מכלול הטיפולים הרפואיים שהוא זקוק להם במימון מלא של הביטוח הלאומי. כמו כן, מי שהוכר כנפגע במסגרת עבודתו יקבל תגמולי נכות גם אם שיעור הנכות נמוך הרבה יותר ביחס למי שתובע נכות כללית (כלומר הסובל מנכות שאיננה עקב תאונת עבודה או מחלת מקצוע).

ראוי לציין כי גם מי שהחלים ממחלת הסרטן עשוי להמשיך ולסבול ממצב רפואי ואפילו להיות זכאי לאחוזי נכות לצמיתות. הטיפול בסרטן העור כולל בדרך כלל כריתה של הגידול והליכים כירורגיים משמעותיים. זאת, לצד טיפולים אפשריים בהקרנות, כימותרפיה וכדומה.

לאחר הטיפול עשוי החולה לסבול מצלקות קשות ומגבלות שונות. פגיעות עור נוספות, לא סרטניות, עשויות גם הן להביא להכרה בנכות וכך גם תופעות לוואי שנוצרו עקב הטיפולים הקשים והשימוש בתרופות. כך, אין זה בלתי אפשרי שהמחלים יהיה זכאי לקצבאות לכל ימי חייו.

משמעות אחוזי הנכות

מי שהוכר כנפגע בפגיעה בעבודה או מי שחלה במחלת מקצוע, גם אם הוכר כנכה באחוזי נכות יחסית נמוכים, עשוי לקבל תגמולים כספיים משמעותיים. למשל, אפילו אם אחוזי הנכות שקיבל חולה סרטן העור יהיו נמוכים מעשרים אחוזים ניתן לקבל תגמול כספי חד פעמי ניכר. בגין אחוזי נכות גבוהים יותר, תשולם קצבה חודשית. אגב, יצוין כי בביטוח לאומי ניתן לשקלל ליקויים רפואיים שונים ומחלות כך שאחוזי הנכות שיוכרו יהיה בשיעור המצטבר.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן