מחלות חום והקשר לאפילפסיה

ילדיםפרכוסי חום נחשבים לתסמין שכיח יחסית בילדים, המופיע בשכיחות הנעה בין שניים לארבעה אחוזים באוכלוסייה הבריאה.

חשוב להדגיש את המילה בריאה וזאת כיוון שילד הסובל מפרכוסי חום אינו בהכרח חולה אפילפסיה. הפרכוסים הנלווים למחלה שגורמת לעלייה בחום הגוף מופיעים בילדים קטנים, תינוקות ופעוטות החל מגיל חצי שנה ועד גיל שש.

ילדים בעלי סיפור משפחתי של פרכוסי חום (במקרה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה שסבל מפרכוסי חום בלבד), נמצאים בסיכון גבוה יחסית לסבול מפרכוסי חום בעצמם.

פרכוס חום פשוט מול פרכוס חום מורכב

פרכוס חום פשוט הוא פרכוס שנמשך רבע שעה לכל היותר, שלא נשנה תוך יממה ומערב את הגוף כולו. פרכוס חום שהוא מורכב לעומת זאת הוא פרכוס ארוך יחסית, הנמשך יותר מחמש עשרה דקות. כמו כן פרכוס מורכב מוגדר ככזה אם הוא משפיע על צד אחד של הגוף בלבד או אם הוא חוזר על עצמו תוך 24 שעות.

הפרוגנוזה של ילד שחווה פרכוס חום פשוט מצוינת ולרוב הפרכוס לא משאיר חותם ולא גורם לנזק. עם זאת, פרכוס חום מורכב מקושר עם עלייה בסיכוי לתמותה.

האם פרכוסי חום מגדילים את הסיכוי לחלות באפילפסיה?

לשאלה האם פרכוסי חום מגדילים את הסיכוי לחלות באפילפסיה אין תשובה פשוטה וזאת כיוון שיש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו. הקשר בין פרכוסי חום לסיכון לאפילפסיה מושפע בין היתר מגיל הילד בזמן שחווה את פרכוס החום הראשון, סוג הפרכוסים וגורמי סיכון מסוימים המהווים את מנת חלקו של הילד. באופן עקרוני רוב רובם של פרכוסי החום מוגדרים כפרכוסים פשוטים ובמקרה הזה לא נראה כי ישנה עלייה בסיכון לחלות באפילפסיה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

עם זאת, נראה כי ישנה עלייה קטנה מאוד בשכיחות מחלת האפילפסיה בילדים שחוו פרכוסי חום מורכבים, בהינתן גורמי סיכון נוספים כמו לדוגמה סיפור משפחתי של אפילפסיה. במקרה הזה עומדת שכיחות האפילפסיה על 2.4%.

תסמונת דרווה ומחלות חום

ישנה צורה נדירה וחמורה ביותר של אפילפסיה המופיעה בילדים (וממשיכה לעתים לבגרות), הקשורה למחלות חום, הנקראת תסמונת דרווה (Darvet syndrome).

צורה נדירה זו נקראת במקורות מסוימים אפילפסיה כללית עם פרכוסי חום (Generalized epilepsy with febrile seizure plus או GEFS+) והסיבה לכך נעוצה בעובדה שבדרך כלל הפרכוס הראשון ממנו סובלים החולים הוא פרכוס חום. במהלך השנה הראשונה לאחר הפרכוס הראשון מופיעים בחולים פרכוסים נוספים המתפתחים ללא קשר לחום הגוף.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן