על מחלות ניווניות בעיניים

מחלות ניווניות בעינייםמחלות ניווניות בעיניים היא משפחה גדולה של מחלות, הבאות לידי ביטוי בנזק לאחד או יותר מהאלמנטים המרכיבים את העין. בין היתר ישנן מחלות ניווניות שפוגעות בשכבות השונות של הקרנית, מחלות ניווניות הפוגעות ברשתית, מחלות ניווניות הפוגעות בעדשה ועוד. המכנה המשותף הרחב ביותר של כל המחלות בקבוצה זו הוא המהלך ההדרגתי שלהן.

עם זאת, ישנו שוני רב ביותר בין המחלות השונות, שבא לידי ביטוי בגורמים שמובילים להתפרצות המחלות, בגיל התפרצות המחלה, בקצב ההתקדמות שלהן ועוד. בהתאם לכך, ישנו גם שוני רב בסוגי הטיפולים המתאימים עבור כל מחלה ומחלה. מחלות נפוצות במשפחה זו הן לדוגמה: ניוון מקולרי, ניוון סריג של הקרנית, קרטוקונוס, גלאוקומה, רטיניטיס פיגמנטוזה ועוד.

מה הם הגורמים למחלות ניווניות בעיניים?

להלן הגורמים המרכזיים למחלות ניווניות בעיניים:

  • מוטציות גנטיות – חלק ניכר מהמחלות הניווניות בעיניים מתפרצות על רקע של מוטציה גנטית באחד מהגנים הקשורים לעיניים. הדבר נכון למשל בכל הנוגע לרוב המחלות הניווניות הפוגעות בשכבות השונות של הקרנית.
  • גיל מבוגר – במהלך ההזדקנות מתרחשים שינויים רבים במבנים המיקרוסקופיים בעיניים, שבאים לידי ביטוי בין היתר באובדן הדרגתי של תאים מסוגים שונים. אחת המחלות הנפוצות ביותר במשפחת המחלות הניווניות בעיניים היא ניוון מקולרי תלוי גיל (AMD-age related macular degeneration), שמהווה נכון להיום את הגורם המרכזי לאובדן ראייה בבני שבעים ומעלה בעולם המערבי.
  • עלייה בלחץ התוך עיני – הלחץ התוך עיני נקבע בעיקר על ידי היחס שבין הקצב שבו מיוצר נוזל הלשכה לבין הקצב שבו הוא מתפנה מהעין. לפיכך, כל בעיה בניקוז של נוזל הלשכה עלולה להוביל לעלייה בלחץ התוך עיני, המהווה את גורם הסיכון המרכזי לגלאוקומה. בין היתר עלייה בלחץ התוך עיני יכולה להיות תוצאה של מום מולד במערכת הניקוז, סוכרת ועוד.
  • גרד כרוני – קרטוקונוס היא מחלה ניוונית של הקרנית הקשורה ככל הנראה לגרד אינטנסיבי בעיניים שמופיע על רקע מחלה אחרת בדרך כלל כמו לדוגמה דלקת עיניים.
  • מחלה אדיופטית – ישנן מחלות לא מעטות בקבוצה זו שמופיעות במקרים מסוימים על רקע אדיופטי, כלומר כתוצאה מגורם לא ברור.

מה הם התסמינים של מחלות ניווניות בעיניים?

קצרה היריעה מלתאר את כל התסמינים השונים בהם באות המחלות השונות בקבוצה זו לידי ביטוי. לא זו בלבד שקיימת שונות רבה בהסתמנות הקלינית של המחלות השונות, אלא שקיימת שונות רבה גם באופן שבו כל מחלה בפני עצמה באה לידי ביטוי בחולים בה. להלן כמה מהתסמינים האפשריים:

  • ארוזיות חוזרות בקרנית – התרופפות שכבת האפיתל של הקרנית הגורמת לכאבי עיניים, רגישות לאור, אדמומיות, אובדן רפלקס המצמוץ, הצטלקות של הקרנית וטשטוש ראייה.
  • בעיות ראיה שונות – הופעת הבזקים בשדה הראייה, צמצום שדה הראייה באופן הדרגתי, אובדן ראייה פתאומי, הופעה של נקודות שחורות בשדה הראייה, ראייה מעורפלת, עלייה ניכרת במספר במשקפיים ובצילינדרים ועוד.
  • תסמינים מערכתיים – חלק מהמחלות בקבוצה זו יכולות לבוא לידי ביטוי בתסמינים נוספים מחוץ לקרנית. כך לדוגמה מחלת ניוון סריג של הקרנית סוג 2 פוגעת גם במערכת העצבים בדגש על העצבים שמעצבבים את הפנים, ובעור, שהופך לרפוי ועבה.

כיצד מאבחנים מחלות ניווניות בעיניים?

אבחון של מחלות עיניים ניווניות מבוצע על ידי רופא עיניים בלבד. כל מחלה מאובחנת באופן שונה באמצעות הבדיקות המתאימות, כשבין היתר מדובר על הבדיקות הבאות: מנורת סדק, טונומטר, בדיקת שדה ראייה, בדיקה של עצב הראייה, פכימטריה (מדידה של עובי הקרנית), רטינוסקופיה ועוד. הבחירה בבדיקה המתאימה מושפעת מאוד מהתסמינים עליהם מדווח המטופל.

בנוסף, יש לברר פרטים בנוגע להיסטוריה הרפואית של הנבדק ובנוגע להיסטוריה המשפחתית שלו בדגש על סיפור משפחתי של מחלת עיניים שכן כפי שציינו, חלק ניכר מהמחלות בקבוצה זו הן מחלות תורשתיות וחלק מהן הינן בעלות מרכיבים גנטיים מסוימים שחלקם לא ידועים עדיין.

חשוב להתייחס למשל לתרופות שנוטל המטופל, לגורמי סיכון שונים המהווים את מנת חלקו לסבול מהמחלות השונות ועוד. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן לבצע בדיקה גנטית לאיתור המוטציה הספציפית שגורמת למחלה.

כיצד מטפלים במחלות עיניים ניווניות?

מטרות העל של הטיפול במחלות עיניים ניווניות הן להאט את קצב ההתקדמות של המחלה, להקל את מידת החומרה של התסמינים, למנוע סיבוכים אפשריים ולשמר את הראייה התקינה כמה שרק ניתן. מאחר והטיפול משתנה בהתאם לסוג המחלה, לטיפולים בהם התנסה המטופל עד כה, לסוג התסמינים מהם סובל המטופל ובהתאם לעוד פרמטרים רבים נוספים, הרי שהטיפול מותאם לכל חולה וחולה באופן אישי.

להלן כמה מהטיפולים המוצעים לחולים במחלות השונות בקבוצה זו:

  • במידה והחולה סובל מארוזיות חוזרות בקרנית ניתן לנסות לטפל באופן שמרני באמצעות טיפות עיניים, משחת עיניים, רטייה או עדשות מגע ייעודיות. במקרים החמורים יותר ניתן לשקול הסרה שטחית של שכבת האפיתל.
  • הטיפול בגלאוקומה כולל בין היתר שימוש בתרופות שמטרתן להפחית את הלחץ התוך עיני על מנת להאט את קצב ההתקדמות של המחלה. ישנן תרופות שמאיצות את הניקוז של נוזל הלשכה, ישנן שמאטות את קצב הייצור של הנוזל וישנן שמבצעות את שתי הפעולות במקביל.
  • בשלבים המתקדמים של חלק ממחלות הקרנית הניווניות, הנזק בקרנית כה חמור עד שיש לשקול ניתוח להשתלת קרנית.
  • בחלק מהמחלות ניתן לטפל באופן שמרני באמצעות שינויים באורח החיים כמו למשל הפסקת עישון, הפחתת משקל, ביצוע פעילות גופנית ועוד.
  • במחלות מסוימות ניתן לטפל באמצעות הסרה של חלק מהרשתית. כך לדוגמה בניוון מקולרי המאופיינת בצמיחה של כלי דם שבירים ברשתית, ניתן להסיר את החלק החיצוני של היקף הרשתית על מנת לצמצם את צריכת החמצן של הרשתית ולהפחית את הצורך בצמיחה של כלי דם חדשים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן