לוקמיה שלב 2 – תסמינים ואפשרויות הטיפול

סרטן הדם פוגע ביכולת הגוף לייצר תאי דם חדשים, תקינים ומתפקדים. מוח העצמות הוא האזור שבו מייצר הגוף חלק חשובלוקמיה שלב 2 מפלזמת הדם. כלומר, שם נוצרים תאי דם אדומים נושאי חמצן, טסיות שאחראיות על קרישת הדם וכן תאי דם לבנים, שהם למעשה הלב של מערכת החיסון. בשורות הבאות נתייחס לשלבים של סרטן הדם תוך התייחסות לשתי שיטות מקובלות לאפיון השלבים, תסמינים וטיפול.

מה הם הגורמים הידועים ללוקמיה?

מרבית הלוקים במחלת סרטן הדם אינם יורשים את הגנים הפגומים מהוריהם. יחד עם זאת, סיבה חשובה למחלה כפי שידוע כיום הינה גנים פגומים (לא מלידה). גם חשיפה לגורמים חיצוניים מזיקים הינה בעלת משמעות. העתיד של המלחמה במחלה מבוסס על תרופות שמשפיעות על הגנים. בפרט, כאלה שמונעות ייצור חלבונים שמעוררים תהליך של הפיכת תאי דם בריאים לסרטניים.

מהם שלבי ההתפתחות של סרטן הדם? ואילו סימפטומים נלווים למחלה?

לוקמיה כרונית מאופיינת בדרך כלל בשלבים. זוהי התצורה הארוכה יחסית של המחלה וכאשר היא מזוהה מוקדם, ניתן לחיות חיים רגילים כמעט לחלוטין, תוך קבלת התרופות החדישות הקיימות כיום.

שלבי המחלה הם:

  • עודף לימפוציטים – בדרך כלל, שלב זה לא כולל תסמינים כלשהם והגילוי הוא במקרה, בבדיקת דם פשוטה. מזהים כמות מרובה של לימפוציטים, ללא השפעה נוספת ניכרת לעין. יש המכנים את השלב הזה, שלב אפס של המחלה.
  • בלוטות הלימפה מושפעות – ישנה התנפחות של בלטות הלימפה, למשל במפשעות, בבתי השחי ועוד. הנפיחות הזאת היא תוצאה של התווספות תאים לבנים, לימפוציטים. לשלב זה בדרך כלל מתייחסים בתוך שלב ראשון ממשי של המחלה (אך אפשר להתייחס לכך גם כשלב השני).
  • השפעה על איברים פנימיים – לאחר זיהוי נפיחות בלוטות הלימפה והתווספות עוד ועוד לימפוציטים, עשוי החולה לחוש גם כאבים בבטן. הכאבים הללו נובעים מנפיחות של איברים כגון כבד וטחול. זהו למעשה השלב השני של המחלה עצמה.
  • אנמיה – בשלב זה ניתן לזהות חוסר דם, כלומר אנמיה שיכולה להיות חריפה. הלימפוציטים שממשיכים להתרבות בשל הסרטן תופסים את מקומם של תאים אחרים, כגון תאי דם אדומים בריאים. כלומר במוח העצם נוצרים תאי סרטן על חשבון תאים אחרים.
  • תאי דם בריאים ממשיכים לרדת, השפעה נוספת על בלוטות הלימפה והמחלה נמשכת בצורה חריפה.

ראו גם: לוקמיה שלב 1 – כל מה שחשוב לדעת על השלב הראשון והקריטי של סרטן הדם

אילו סוגי טיפולים קיימים ללוקמיה?

פרוטוקול הטיפול המקובל בלוקמיה מבוסס במידה רבה על מועד אבחון וזיהוי המחלה ועל השלב שבו מצויה החולה. הרופאים מתייחסים למדדי בריאות שונים ולהשפעה של תרופות קיימות, שנמצאות בארסנל.

בשלב הראשון, שלב אפס של המחלה, בדרך כלל אין צורך בטיפול מיוחד. נדרש בעיקר מעקב כל עוד הבריאות הכללית תקינה. בשל גודלם של הלימפוציטים, אפילו עליה של מאות אחוזים בדם עדיין תישאר בדרך כלל ללא השפעה.

בשלב השני ולמעשה כבר בשלב הראשון, מתחילים בנוהל על מעקב תכוף יותר. אפשרי כי בשלב זה כבר יוחל בטיפול מסורתי של כימותרפיה או טיפול במשפחת התרופות החדשה שמעכבת ייצור חלבונים מזיקים. אפשרי שילוב בין כימותרפיה ותרופה אחת או יותר. בשלב המתקדם של המחלה, יתכן כי הרופאים ימליצו על כימותרפיה מוגברת, מינון נוסף של תרופות או, אם אין ברירה, השתלת מוח העצמות.

לוקמיה ושלושת השלבים

כדאי לציין שנהוגה גם שיטה של תיאור המחלה לפי שלושה שלבים. בשיטה זו, מתייחסים לספירת תאי דם לבנים ובלוטות הלימפה. בשלב ראשון עודף תאי דם לבנים, לימפוציטים עם מעטי הגדלה בלימפה. בשלב השני, יותר קשרי לימפה מוגדלים. בשלב השלישי בנוסף, יש ירידה בטסיות הדם ותאי דם אדומים.

 

אולי יעניין אותך גם:

האם חולי סרטן הדם יכולים לקבל חיסון נגד קורונה?

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן