מחקר מצא: כבד שומני משפיע על התפתחות המוח ומחלות ניווניות

מחקר מצא: כבד שומני משפיע על התפתחות המוח ומחלות ניווניותמחקר חדש אשר בוצע באוניברסיטת חיפה ובשיתוף מדענים מכל רחבי העולם קובע כי מוחם של אנשים אשר סובלים מכבד שומני מזדקן מהר יותר.

על פי החוקרות הראשיות, השינויים אשר נמצאו בתאי המוח מגבירים את הסיכון להתפתחות מחלות ניווניות בהן דמנציה. על סמך הערכות, בישראל סובלים מכבד שומני עשרות אלפי אנשים.

כבד שומני – תמרור אזהרה למחלות הקשורות לעודף משקל ולפגיעה מוחית

כבד שומני הוא אחד מתוצרי הלוואי השכיחים ביותר של מגפת ההשמנה. כבד שומני פוגע בתפקודו התקין של הכבד ומעיד על סיכון יתר לסבול ממגוון מחלות הקשורות בעודף משקל. מלבד זאת, כעת מתברר כי כבד שומני מהווה אזהרה לגבי סיכון לפגיעה מוחית. המחקר באוניברסיטת חיפה מגלה כי כבד שומני אשר אינו תוצאה של צריכת אלכוהול קשור למוח שנפחו קטן יותר או "זקן יותר" אשר נמצא בסיכון לפתח מחלות ניווניות.

מגפת ההשמנה והסיכון לחלות בכבד שומני

כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול היא מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם ומהווה את הגורם המוביל למחלת כבד כרונית. שכיחות הבעיה כוללת 30% מהאוכלוסייה ומגיעה ל-80% בקרב אנשים הסובלים מסוכרת או השמנה.

עודף משקל ובמיוחד השמנה בטנית ותזונה לא בריאה הכוללת צריכה מוגברת של סוכרים, שומן רווי וחוסר בפעילות גופנית מעלים את הסיכון לחלות בכבד שומני. כבד שומני מהווה גורם סיכון לסוכרת ולמחלות לב וכן הוא קשור בנזק מוחי וירידה קוגניטיבית. כעת נבדק הקשר בין כבד שומני למדדי המוח הקשורים בירידה קוגניטיבית.

נזקים מוחיים כתוצאה מכבד שומני

הקשר בין הזדקנות המוח וכבד שומני בוצע לראשונה באמצעות בדיקת MRI תוך זיהוי של המדדים האנטומיים במבנה המוח בהם נפח המוח, נפח ההיפוקמפוס והנזק לחומר הלבן המוחי. מדדים אלה יכולים להצביע על הזדקנות של המוח והם קשורים למחלות ניווניות ולסיכון מוגבר לשבץ מוחי.

המחקר כלל 766 נבדקים כאשר מתוכם 18% סבלו מכבד שומני. לאחר עיבוד התוצאות, מצאו החוקרים כי בקרב הסובלים מכבד שומני, נמצא סיכון גבוה יותר לנפח מוח קטן. הקשר המובהק נותר גם לאחר נטרול כל גורמי הסיכון האחרים בהם השמנה, סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, עישון, גיל ופעילות גופנית.

הזדקנות המוח וכבד שומני – גורמי סיכון משותפים

המדדים אשר נבדקו, העידו עד כמה המוח "זקן" או צעיר בהשוואה בין אנשים אשר סבלו מכבד שומני וכאלה שלא. התוצאות הראו כי מוחם של מי שסובל מכבד שומני מזדקן ב-4 שנים בממוצע לעומת אנשים בעלי כבד תקין. בקרב אנשים מתחת לגיל 60 הפער אף גדול יותר ומגיע ל-7 שנים.

לכאורה מדובר בשתי מערכות שונות, המוח קשור למערכת העצבים המרכזית בעוד הכבד למערכת המטבולית, אולם לחוקרים הקשר ברור והדוק נוכח גורמי סיכון משותפים הגורמים להזדקנות המוח ולכבד שומני. שתי התופעות גורמות להשמנה, סוכרת, יתר לחץ דם ובנוסף כבד שומני מהווה גורם בפני עצמו להיווצרות סוכרת ולפגיעה בכלי הדם ומחלות לב, גורמים אלה ידועים כגורמי סיכון לפגיעה ולנזקים מוחיים.

מודעות ושינויים באורח חיים

מגפת ההשמנה מהווה גורם לעלייה בשכיחות מחלת הכבד השומני כאשר בשנים האחרונות המחלה תופסת תאוצה גם בקרב ילדים. על פי ההערכות כ-70% עד 80% מהסובלים מהשמנה סובלים גם מכבד שומני. במהלך השנים נוסו תרופות רבות ושונות לטיפול בבעיית הכבד השומני, אולם טרם נמצאה תרופה אשר הוכחה כפותרת את המצב.

עיקר הטיפול בכבד שומני מתמקד בשינוי אורח החיים. שינויים בהרגלים ושמירה על תזונה, ירידה במשקל, הפחתת צריכת השומנים, איזון רמות הסוכר וביצוע פעילות גופנית הוכחו בכל במחקרים כיעילים יותר מכל אפשרות תרופתית.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן