ילד עם אפילפסיה: התפתחותו החינוכית והחברתית תלויה במידה רבה בערנותו ומודעותו של המורה

917755_xxlרוב הילדים שסובלים מאפילפסיה לומדים במסגרות של חינוך רגיל, שכן אפילפסיה לא גורמת ללקות שכלית ברוב המוחלט של המקרים (אם כי ישנן תסמונות מסוימות שבהן מופיע שילוב בין פרכוסים לבין לקות שכלית). עם זאת, עדיין לא ניתן להתעלם ממצבו הרפואי של הילד ולכן ישנה חשיבות עליונה לדאוג לכך שכל מורה שבכיתתו לומד ילד הסובל ממחלת האפילפסיה, יבין לעומק את מצבו הייחודי של התלמיד.

ההבנה של המורה את מצבו הייחודי של התלמיד תצייד אותו בראש ובראשונה בכלים הנחוצים להתמודדות עם התקף אפילפטי בצורה היעילה ביותר ובאופן רגוע. התמודדות נכונה בזמן התקף תוריד את מפלס החרדה בקרב שאר התלמידים והתלמיד עצמו, תמנע נזק אפשרי ותפחית את הסיכוי להתייחסות שלילית כלפי הילד מצד קבוצת השווים.

בנוסף לכך, ההבנה של המחלה ותסמיניה תסייע למורה לשמור על ערנות ולזהות סימנים של אפילפסיה, שעלולים לחמוק מעינם של אחרים.

מעורבות המורה בטיפול בילד הסובל מאפילפסיה

אבחון המחלה מבוסס במידה מסוימת על ההסתמנות הקלינית שלה. הכוונה היא לכך שלצד התמונה המתקבלת בבדיקת EEG בנוגע לפעילות החשמלית הלא תקינה של המוח, חשוב מאוד להתייחס גם כן לאופן שבו ההתקפים האפילפטיים באים לידי ביטוי מבחינה סימפטומטית. בנוסף לכך, ההבחנה בשינויים התסמיניים ובשינויים בתמונה הקלינית של המחלה חשובה ביותר לצורך הטיפול במחלה וניהול המעקב אחרי השפעת הטיפולים הניתנים לילד, בדגש על הטיפולים התרופתיים.

לאור זאת, ההבחנה של המורה, תשומת הלב שלו לשינויים המתרחשים בילד לאורך הזמן והדיווח של המורה להורי התלמיד, יכולים לעזור במידה רבה לשיתוף הפעולה בין ההורים לנוירולוג ולשפר את מידת השליטה בהתקפים האפילפטיים באופן כללי.

ערנות בנוגע לבעיות חברתיות וחינוכיות

אין זה סוד כי ילדים נוקטים לא אחת ביד קשה כלפי החריג והשונה בחברה. זוהי הסיבה בגינה ילדים הסובלים מאפילפסיה נאלצים להתמודד עם שכיחות גבוהה של הצקות, בריונות, סטיגמות, חרם ועוד. הערנות של המורה לבעיות חברתיות וחינוכיות כאחת תעודד התערבות מתאימה וטיפול מוקדם ככל האפשר.

מצד שני לא אחת המורה הוא זה שיוצר את הדימוי החריג של הילד הסובל מאפילפסיה על ידי הגנת יתר או על ידי הטלת מגבלות שונות שלא לצורך. לפיכך מורה המכיר את המחלה ופועל על סמך ידע מקצועי ולא על סמך תחושות בטן או דעות קדומות, יכול למנוע הטלה של מגבלות שונות שלא לצורך ולהימנע מהגנת יתר.

מעבר לכך שמורה המצויד במידע הרלוונטי יכול לעזור במניעת נזק סוציאלי שהמחלה יכולה לגרום לו במהלך הילדות, באפשרותו של המורה לסייע לתלמיד להפיק את פוטנציאל המרבי הגלום בו הן מבחינה חברתית והן מבחינה אקדמית.

מימון של סייעת רפואית לילדים חולי אפילפסיה

יש לציין כי במקרים חריגים ייתכן שילד הסובל מאפילפסיה יימצא זכאי למימון של סייעת רפואית. מימון של סייעת רפואית לילדים הנמצאים במסגרת חינוך רגילה (בניגוד למסגרת לילדים עם צרכים מיוחדים) ניתן לצורך השגחה על ילדים הסובלים ממחלה מסכנת חיים. האבחנה צריכה להתבצע על ידי רופא מומחה שתחום ההתמחות שלו קשור לאפילפסיה (בדרך כלל מדובר במקרה הזה בנוירולוג ילדים) ובנוסף יש לדאוג לדו"ח פסיכוסוציאלי המעיד על מצבו הבריאותי החריג של הילד.

הזכות רלוונטית לילדים הסובלים מתסמונת אפילפטית לא מאוזנת הגורמת לשלושה התקפים מדי חודש לכל הפחות מסוג אפילפסיה מיוקלונית וכן לילדים הסובלים מאפילפסיה כללית עם התקפים חמורים וקשים מאוד (גראנד מאל) הגורמים לנפילה.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן