מהי טרשת נפוצה מתקדמת משנית?

טרשת נפוצה מתקדמת שניוניתטרשת נפוצה מתקדמת שניונית היא סוג מיוחד של מחלת טרשת נפוצה.

מדובר על מחלה כרונית שבה מתרחשת פגיעה במיאלין שעוטף את סיבי העצבים במערכת העצבים המרכזית. בעזרת הסיבים שולחת מערכת העצבים המרכזית אותות חשמליים לאברי הגוף השונים ובעקבות הפגיעה סובלים החולים מתסמינים רבים כפי שנפרט בהמשך.

טרשת נפוצה מתקדמת שניונית היא מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה תאי מערכת החיסון פועלים נגד תאי הגוף עצמם. תאיT  במערכת החיסון מזהים למעשה את תאי מערכת העצבים המרכזית כגורם זר שיש להילחם בו ובעקבות כך פוגעים בהם בצורה חמורה.

מה הם הגורמים לטרשת נפוצה באופן כללי?

לא ברור עדיין מה מוביל לתגובה החיסונית הלקויה, אך אחת התיאוריות המרכזיות שזוכה לפופולאריות רבה בשדה המחקר המודרני היא שחדירה של וירוס מסוים בשלב מוקדם בחיי האדם גורמת לכך שהמערכת החיסונית תגיב אליו ותנצור את המאפיינים שלו בזיכרון שלה.

לרוע המזל הווירוס דומה מאוד לתאי מערכת העצבים המרכזית ובעקבות כך בשלב מאוחר יותר תאי מערכת החיסון מתבלבלים ומזהים את תאי מערכת החיסון כאותו הווירוס בטעות ותוקפים אותם.

כמו כן, לאחרונה התגלו גם מספר גנים שמשותפים לחולים רבים בטרשת נפוצה ולכן ישנה סברה שמדובר על מחלה בעלת מרכיבים גנטיים מסוימים שעדיין לא פוענחו במלואם. בנוסף לכך ישנם חוקרים שסבורים שהמחלה מתפרצת בקרב אנשים שסובלים ממחסור בוויטמין D, אחרים מאמינים שהמחלה היא תוצאה של מצבים נפשיים שונים ועוד.

ככל הנראה מדובר על שילוב של מספר גורמים שונים אך נכון לכתיבת שורות אלה רב הנסתר על הגלוי בכל הקשור להתפרצות הראשונית של המחלה.

מה הם התסמינים של המחלה?

המחלה מתאפיינת באופי התקפי מתמשך, כלומר בהתקפים חוזרים ונשנים שבכל פעם מחמירים יותר ויותר. בין ההתקפים המחלה לא רגועה או שקטה והתסמינים לא נעלמים.

בשלב מסוים, המחלה מגיעה לדרגת החומרה הגבוהה ביותר שלה וההתקפים מפסיקים. מכל הסוגים של המחלה זהו הסוג שהחולים בו נמצאים בסיכון הגבוה ביותר לשיתוק.

התסמינים של טרשת נפוצה מתקדמת שניונית כוללים את הסימפטומים הבאים:

  • כאבי ראש.
  • בעיות ראייה שונות (אובדן הראייה בשתי העיניים או בעין אחת, עיוורון צבעים, טשטוש ראייה).
  • סחרחורות.
  • בעיות עיכול שונות שיכולות להגיע לכדי אובדן השליטה על הסוגרים.
  • בעיות בשליטה על הרגשות שיכולות להתבטא בהתפרצויות שמחה אך גם בדיכאון פתאומי למשל.
  • בעיות בתפקוד המיני.
  • פגיעה ביכולת הזיכרון וביכולת לפתור בעיות.
  • פגיעה בתפקוד המוטורי שיכול להתבטא בשיתוק של הגפיים בצד אחד של הגוף, בקושי בהזזת הגפיים שהולך ומחמיר ובשיתוק סימטרי ברגליים למשל.

באילו גילאים מתרחשת המחלה?

טרשת נפוצה מתקדמת שניונית לרוב מתרחשת בקרב בני ארבעים. חשוב מאוד לציין שהסיבה בגינה המחלה נקראת שניונית היא שהמחלה תוקפת חולים בטרשת נפוצה שסובלים מהמחלה במשך עשר שנים ומעלה.

לפי הסטטיסטיקה, נראה כי ארבעים ושניים אחוזים מקרב החולים שסובלים מטרשת נפוצה התקפית הפוגתית יפתחו טרשת נפוצה מתקדמת שניונית תוך עשר שנים בלבד מהופעת התסמין הראשון.

כמו כן, המחלה יכולה להתפרץ בקרב חולים שסובלים מטרשת נפוצה שפירה לאחר שנים רבות בהן התסמינים של המחלה לא פגעו במידה ניכרת באיכות החיים שלהם.

כיצד מטפלים במחלה?

הטיפול במחלה כולל שיטות טיפול שונות ומגוונות. כך למשל בזמן ההתקפים נהוג להזריק לחולים סטרואידים ישירות לווריד על מנת להביא להקלה בחומרת התסמינים ולקצר את משך ההתקפים.

הסטרואידים כמו גם תרופות שונות כגון קופקסון או נטאליזומאב מיועדים להשפעה על מהלך המחלה אך ישנם גם מגוון טיפולים שמיועדים להקלה על התסמינים הפיזיים בלבד (טיפולים סימפטומטיים). בין הטיפולים האלו חשוב להזכיר את הטיפול הפיזיותרפי שמטרתו להרפות את הקשיחות בשרירים ולשמר במידת האפשר את טווח התנועה של הגפיים.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן