טיפול חדש לטרשת נפוצה: השתלת תאי מח עצם

ms2מחלת הטרשת הנפוצה היא מחלה מאתגרת ולא פשוטה. החולים נאלצים להתמודד עם תסמינים רבים, לרבות מוגבלות בתנועה המשפיעה על התנהלותם ובעיקר גם על איכות חייהם.

מדענים וחוקרים בוחנים את אפשרויות הטיפול השונות וממשיכים לחפש מענה מתאים שיסייע לחולים להתמודד בצורה טובה יותר עם ההתקפים ואולי גם יביא לשיפור במצבם.

את אחד הגילויים המרעישים בתחום גילו חוקרים קנדים, שהצליחו להוביל לעצירת התדרדרות מצבם של חולי טרשת נפוצה בעזרת השתלת מח עצם עצמית.

תיקון המערכת החיסונית באמצעות השתלת תאים בריאים

במחקר קליני שנערך באוטווה, קנדה הצליחו החוקרים למצוא טיפול חדשני וייחודי מאד, המתאים לסובלים בטרשת נפוצה. במחקר השתתפו 24 חולים, כשתוצאותיו הראו שאחת המטופלות, שהייתה מרותקת לכיסא גלגלים לפני הטיפול, שבה לחיים נורמליים בעקבותיו.

המחקר התמקד במחלת הטרשת הנפוצה. מחלה זו כוללת פגיעה במערכת החיסונית עד לכדי פגיעתה בתאים במוח. הנזק הבולט של המחלה בא לידי ביטוי בשכבת השומן – מיאלין, המשמשת כמעין בידוד חשמלי עבור תאי העצב. הפגיעה הזו גורמת לשורה של הגבלות תנועה שונות וקשות מאד אצל החולים, ויכולה גם להביא לפגיעה בתפקודיו הנוספים של המוח.

טיפול חדשני

הטיפול החדש התגלה ממש במקרה במחקר הקנדי, שבחן את מידת השפעתה של השתלת מח עצם בחולי טרשת נפוצה, החולים במקביל גם בסרטן הדם.

היות ומחלה זו פוגעת בתאי הדם הלבנים האחראים על התגובה החיסונית, מיצוי תאי מח עצם המגיע ישירות מעצמות החולה, המתת תאי החיסון באמצעות כימותרפיה והחדרתם חזרה אל גופו, יכולים לעזור לו בהתמודדות עם המחלה.

אותו מח עצם מוזרק חזרה אל החולה, נקי מתאים סרטניים, מכיל תאי גזע המסוגלים להתמיין לתאי דם לבנים, ולשפר את תפקודה של המערכת החיסונית.

ריסטרט למערכות הגוף

השיפור הזה גורם לסוג של "אתחול" המערכת, שיכול להיות יעיל גם במקרים של טרשת נפוצה. לאור השפעתה החיובית של השתלת מח העצם על חולי לוקמיה, בחרו החוקרים לנסות את אותה השיטה על חולי טרשת נפוצה, כדי "לאתחל" גם אצלם את מערכת החיסון הפגועה.

מטרתה של השתלת מח העצם היה לעצור את התקדמות המחלה, אולם נמצא כי הדבר עשוי גם לגרום לנסיגתה ולהביא לבריאות מלאה, לאור העובדה שמערכת העצבים מתקנת את עצמה.

הניסוי, שנערך בשנת 2000, בחן 24 חולים בטרשת נפוצה, שעברו השתלת מח עצם. כולם היו במצב של התדרדרות, אך בקרב 17 מהמשתתפים נמצא כי התדרדרות זו נעצרה לאור הטיפול. בקרב חמישים אחוזים מהמטופלים נראה שיפור בתפקוד, מה שלא ניתן היה לראות בטיפולים אחרים לטרשת נפוצה.

סיכויי הישרדות של כמעט מאת האחוזים

23 משתתפים שרדו את ההשתלה, כשאחד לא שרד שכן פיתח סיבוכים בכבד, הנחשבים לאחת מתופעות הלוואי במקרים של כימותרפיה במינון גבוה. מטופל נוסף, ששרד אמנם את הטיפול, פיתח גם הוא סיבוך בכבד.

נכון להיום, ולאור תופעות הלוואי הקשות של הטיפול הבאות לידי ביטוי בסיבוכים בכבד, מוצע ההליך רק במקרים של התדרדרות משמעותית ומצב בריאותי חמור. במקביל, פועלים החוקרים כדי לנסות ולהפחית כמה שניתן את תופעות הלוואי של ההליך, כדי ליצור טיפול יעיל להפחתת תסמיני המחלה, עיכוב הידרדרות, ואף השגת ריפוי מלא.

מגזין נגיש ומקצועי על כל מה שקשור למחלת הסרטן- סוגי סרטן, אבחון וטיפול. 
אנחנו כאן לתת לכם מידע אמין ואיכותי בצורה נוחה לקריאה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן